Rozrůstání tramvajové sítě v Praze se na počátku 20. století postupně projevovalo v místech, kde si dnes lidé nedovedou dopravu po kolejích představit. Jednou takovou oblastí je Nový Svět na Hradčanech, kde v úzkých uličkách tramvaje zdolávaly cestu částečně po jednokolejné trati.

„Před Novým Světem se ulice zužovala a trať se asi na 50 metrů stávala jednokolejnou. Vytvářela ostré „esíčko“ do pouhých pět metrů úzké krátké uličky mezi zdejšími domky. Trať pokračovala ulicí U Kasáren, což byla nejužší komunikace v Praze, kterou elektrické tramvaje projížděly. Místy dosahovala šířky pouhých 3,25 metru. Přes nepříznivé podmínky tudy tramvaje jezdily 27 let,“ vysvětluje vedoucí archivu Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPP) Pavel Fojtík.

Dějiště vážné nehody

Není proto divu, že na nepřehledném úseku se stala jedna z prvních velkých dopravních nehod městské hromadné dopravy v Praze. K neblahé události došlo 10. prosince roku 1913.

„Dole v místech, kterému se hodně říkalo Uršulinky podle nedalekého kláštera, došlo k poměrně vážné srážce tří tramvajových vozů linky číslo 5, která tudy tehdy jezdila. Vše začalo tím, že v nejspodnější části tratě před jednokolejkou vykolejila tramvaj,“ popisuje situaci Pavel Fojtík.

Novodobý pohled do nejužší uličky U Kasáren, kudy projížděly tramvaje v Praze.
Autor: Googlemaps

Po této události dojela na místo ze stejného směru další tramvaj. Osádky obou vozů na místě začaly řešit, jak co nejrychleji vykolejený vůz dostat zpátky na trať. V opačném směru se ale najednou přiřítila další tramvaj, která navzdory signalizaci nezastavila na určeném místě a prudce narazila do stojících vozů.

Události se věnoval dobový tisk, který popsal, že „došlo osudnou náhodou ku veliké srážce tří vozů elektrické dráhy pražské, přičemž vozy velmi poškozeny a mnoho lidí utrpělo těžký úraz“.

Jak k tomu došlo

„Při vyšetřování se ukázalo, že při odpojování vlečných vozů, které se tehdy odehrávalo pravidelně v dnešní stanici Brusnice, zřejmě nebyla správně zasunuta záklopka pro spojovací kabel elektrické brzdy mezi motorovým a vlečným vozem, v důsledku čehož tato brzda motorovému vozu nefungovala,“ vysvětluje příčinu celé nehody vedoucí archivu DPP.

Srážka tramvají na Novém Světě byla jednou z prvních vážnějších nehod pražské MHD.
Autor: Archiv DPP

Počátkem 20. století v Praze šlo o velikou událost, která byla vzácností. V roce 1918 došlo k rozšíření úzké části ulice u Nového Světa na východní straně a kratší jednokolejný úsek nahradili odborníci dvoukolejným.

Ani toto opatření ale nakonec hradčanskou tramvajovou trať nezachránilo a na konci prvorepublikového období přestala po zdejších nepřehledných ulicích doprava po kolejích fungovat úplně.