Chybí lasagne i koláče. Brexit komplikuje dovoz do Česka, plné ruce práce má i pošta
Už jsou to tři měsíce, co skončilo přechodné období a Velká Británie nadobro opustila Evropskou unii. Spojené království přestalo být součástí vnitřního trhu, a byť se na poslední chvíli podařila vyjednat obchodní dohoda, už je nutné k území přistupovat jako k třetí zemi. To znamená zvýšenou administrativu a kontroly na hranicích. Černé scénáře o kolapsu obchodu se sice nenaplnily, ovšem o plynulém chodu také řeč být nemůže - například potravinářům se zpožďují dodávky. Nárůst práce řeší i Česká pošta.
Podle české agentury pro podporu obchodu CzechTrade je brexit komplikací hlavně pro poskytovatele služeb. Vyjednaná dohoda totiž neobsahuje část, která by se vývozu služeb týkala. Pokud tedy potřebuje například česká firma namontovat ve Velké Británii nějakou technologii, může tak učinit jen na základě pracovních víz. To celý proces komplikuje a prodlužuje, proto se již jedná o tom, aby byl režim uvolněnější.
Ve výsledku ale žádná katastrofa nenastala, byť konec roku k tomu směřoval. „Oproti očekávání a prosincovým frontám na hranicích je situace v Londýně relativně klidná. Je to dáno i tím, že se mnoho firem na brexit připravilo, vytvořily si i několikaměsíční skladové zásoby, a tak je provoz na hranicích mnohdy klidnější než před brexitem,“ zhodnotil Jiří Rak, ředitel zahraniční kanceláře CzechTrande ve Velké Británii.
Tento klid neplatí na všech frontách. Exportéři z Velké Británie narážejí na tvrdé vymáhání nových podmínek ze strany Evropské unie, v případě vývozců čerstvých potravin dokonce lze podle CzechTrade mluvit o problému - když kontroly trvají moc dlouho, jídlo se přiblíží datu expirace. „Větší komplikace na obou stranách se očekávají v únoru a březnu, kdy firmy vyčerpají skladové zásoby. Čeští exportéři očekávají nárůst nákladů na administrativu a logistiku. Zatím se obchodní život nezastavil, firmy nadále komunikují a hledají dodavatele,“ konstatuje Rak.
Češi přišli třeba o pizzu
Problémy s dovozem potravin dobře ilustrují dva britské řetězce, které v Česku působí. Prvním je Marks & Spencer - většina lidí jej zná spíše jako prodejnu oblečení, ale ve vybraných pobočkách měl i velkou sekci potravinového zboží, včetně pekárenských výrobků. Tyto potraviny byly známy svou kvalitou a našly si svou skupinu pravidelných zákazníků.
Marks & Spencer mohl mít tuto část prodejen otevřenou i během koronavirových opatření, přesto v lednu oznámil, že dočasně vše zavírá a bude v Česku působit jen na internetu. Jeho potravinové zboží zůstalo dostupné pouze na e-shopu Rohlík.cz, ale i zde se u více než půlky produktů nachází oznámení „nedostupné“. Marks & Spencer k tomu přidal omluvu, na obnovení pravidelnosti dodávek prý usilovně pracuje.
Druhý řetězec s podobným problémem je Iceland, jenž prodává zejména mražené zboží. Do nabídky zařazuje i české potraviny, jádro jeho nabídky však tvoří dovoz z Velké Británie. Ten je poslední měsíc nepravidelný, čehož si všimli i zákazníci, kteří si na facebooku stěžují, že přišli například o oblíbené těstoviny či sladkosti.
„Cheesecake a další sortiment z UK (pizza, lasagne) by měl být dostupný na prodejnách koncem příštího týdne. Bohužel se nám o 14 dní opozdila dodávka z důvodu administrativních potíží na hranici. Byli jsme nuceni kamion vrátit zpět do UK, kde nám dodají správná veterinární osvědčení pro bezproblémový průjezd kamionu do ČR,“ reagoval na stížnost zaměstnanec řetězce. Přesně tím ilustroval aktuální situaci.
Stížnost zákazníka na omezené dodávky potravin z Velké Británie | reprofoto FB
Britské kořeny má i supermarket Tesco, ten však na žádné problémy nenarazil. „Brexit se nás v tomto ohledu nedotkl, protože takřka 99 procent produktů máme od dodavatelů ze střední Evropy nebo lokálně z Česka. Dostupnost zboží je tak plynulá a bez omezení,“ uvedl pro Blesk Zprávy mluvčí řetězce Václav Koukolíček.
Vrácené zboží některé e-shopy odmítají
Jisté komplikace se nevyhnuly ani e-shopům. „Omlouváme se, ale dodávky do Evropské unie budou zpožděné,“ varuje zákazníky například britský prodejce Poly-props, který radí, že je momentálně jednodušší si zboží objednat u některého z partnerských obchodů v Evropě.
Někteří internetoví prodejci navíc nechtějí přijímat vrácené objednávky z Evropské unie - nevyplatí se to. Firmy v každém takovém případě musí vyplňovat celní formuláře a platit dovozní cla, což v situaci, kdy zákazníci EU posílají zpět do Británie až třetinu všech zakoupených objednávek, tvoří značné finanční a časové náklady.
A tak objednávky mnohdy rovnou odepíšou, případně spálí, uvedl podle televize BBC šéf britské módní a textilní asociace Adam Mansell. „Pokud se nacházíte v Německu a kupujete zboží z Velké Británie, tak jako německý zákazník importujete zboží do Evropské unie. Proto vám pak zaklepe na dveře dopravce s celní odbavovací fakturou, kterou musíte zaplatit, abyste zboží dostali,“ popisuje Mansell.
Ne vždy chtějí zákazníci celní poplatky zaplatit. Dopravce tak musí zboží vzít zpátky a kontaktovat prodejce, se kterým se domluví, jak budou postupovat dál. Podle Mansella není neobvyklé, že velké módní značky odmítnou zboží přivézt zpět do UK a hromadí ho na skladech v EU.
Podstatný nárůst
Česká pošta přiznává, že jí kvůli novým podmínkám přibylo hodně práce. A nejen kvůli nim - dosud celní záležitosti z Británie řešil zcela odlišný subjekt. „Zásilky z Velké Británie, které dnes „proclívá“ Česká pošta, do loňského roku doručovala jiná společnost než Česká pošta. Ta však pravděpodobně kvůli nárůstu počtu zajištění celního řízení z důvodu brexitu opustila spolupráci s britskou poštou. Britská pošta nyní tedy zasílá přes Českou poštu. Není tedy možné meziroční srovnání, nicméně pro Českou poštu jde v oblasti proclívání zásilek opravdu o podstatný nárůst,“ popsal pro Blesk Zprávy Ivo Vysoudil z tiskového ústavu České pošty.
Firma dokonce musela vyměnit prostory za větší. „Také z toho důvodu došlo v nedávné době k přestěhování vyměňovací pošty v Praze 120 a celního úřadu na nové pracoviště, což přineslo také zvýšení kapacity vyměňovací pošty, které bude nezbytné od července 2021, kdy začne platit zákonná povinnost odvádět DPH ze všech zásilek doručených ze zemí mimo EU, a to bez ohledu na jejich hodnotu. V současnosti se DPH odvádí u zásilek s ekvivalentní hodnotou převyšující 22 eur,“ řekl Vysoudil.
Povinnost odvádět DPH pro všechny zásilky, jejichž původ je mimo evropský prostor, původně měla platit od ledna 2021. Evropská komise však účinnost směrnice kvůli pandemii koronaviru posunula o půl roku.
Máte pravdu, to jsou zbytečnosti pro naši mládež. Ti jednou zkusí podle internetu upéci chléb a hned jsou toho plné sociální sítě. Za týden už stejně neví jak a z čeho to upekli.