Naštvaná jako nikdy předtím: Macronová důrazně vystoupila proti šikaně ve školách
Jestli je něco, co francouzskou první dámu Brigitte Macronovou (68) zaručeně „zvedne ze židle“, pak jsou to případy šikany a kyberšikany ve škole. Jako bývalá učitelka na lyceu má ze své praxe s šikanou zkušenosti, ani jako první dáma nezavírá před problematikou oči. Tématu se věnuje celoročně, na Mezinárodní den boje se šikanou se rozhodla vystoupit veřejně, uvedl web Objeko.com.
Mezinárodní den boje se šikanou a kyberšikanou připadá na 4. listopadu, jedná se o téma, které je Macronové nesmírně blízké a jako někdejší pedagožka se mu neustále věnuje. Macronová patří mezi první dámy, které mají rády své soukromí, kvůli šikaně už ale několikrát vystoupila. Tento rok se věnuje hlavně kyberšikaně, kterou důrazně odsoudila.
Šikana ji rozčiluje
O Macronové se píše především v souvislosti s jejím vytříbeným módním vkusem, zdá se, že to Francouzka preferuje. Určitě tyto zprávy upřednostňuje před poznámky na věk a věkový rozdíl, který ji dělí s manželem prezidentem Emmanuelem Macronem (43). První dáma je o 25 let starší než její muž, poznali se na lyceu ve městě Amiens, kde byla jeho učitelkou.
Její touha po soukromí má své hranice, bývají to právě případy šikany, co ji přinutí k veřejnému projevu. Je to pro ni velmi citlivé téma. O školství a vzdělávání se hodně zajímá, netají se tím, že v tomto oboru manželovi často radí, byla to ona, kdo na Macrona naléhal, aby školy nechal otevřené během pandemie covidu-19.
V roce 2019 na summitu G7 stejně jako v loňském roce vystoupila před kamerami, aby otevřela problematiku šikanu. Tento rok se objevila na mezinárodní konferenci proti násilí ve školách, kterou pořádala organizace UNESCO. Její projev s sebou nesl silné a jasné sdělení, odsouzení veškerého násilí, a to i jeho kybernetické podoby, ve školách. Odborníci i novináři vyzvedli její oddanost tématu a dlouhodobou a konzistentní snahu bojovat se šikanou.
„Je to globální problém.“
Macronová uvedla, že si je násilí ve školách dobře vědoma, dodala, že ví, že tenhle typ obtěžování často teenagery i mladší děti dovede až k sebevraždě. „Ve Francii i všude ve světě je to globální problém, který se rozrůstá,“ prohlásila Macronová. První dáma Francie znovu ukázala svou touhu změnit budoucnost dětí, chce, aby jejich dospívání bylo poklidné, napsal francouzský tisk.
„Jsem pohlcená smutkem, drží se mě jistá neurastenie, denně pláču. Pláču, protože jsem osamělá, protože jsem smutná. Někdy si až říkám, co by se stalo, kdybych zmizela,“ tak začínala loňská řeč Macronové o šikaně. Jednalo se o slova šestnáctileté studentky. Její dopis Macronovými hluboce otřásl.
„Máme všichni jeden společný cíl, a to připravit lepší budoucnost pro naše děti. Mluvila jsem s lidmi, kteří řídí Facebook, Instagram, Google, YouTube a TikTok, přišli s návrhem boje proti kyberšikaně. Jsou to dobré úmysly, jejich realizace je ale v nedohlednu. Řešení tohoto obrovského problému, který se dál rozrůstá a vyvíjí, musí přijít teď. Například musíme chránit děti pod 13 let, které mají přístup k sociálním sítím,“ letos se věnovala hlavně sociálním platformám a kyberšikaně. Podle ní je třeba projít a zvážit věk, odkdy mají děti přístup na sociální sítě.
Macronová je toho názoru, že by sociální sítě měly mít lidské moderátory, kteří by odstraňovali nebezpečný a násilný obsah. Domnívá se, že lidský faktor by v těchto případech fungoval rychleji než automatický, který je zavedený nyní. „Jako učitelka literatury si často vzpomenu na básnickou sbírku Victora Huga Kontemplace. Konkrétně báseň Melancholie kritizuje násilí na dětech,“ zakončila Macronová, ji osobně mrazí již při prvním verši: „Kam všechny děti kráčí, ani jedno z nich se nesměje,“ píše Hugo ve volném překladu do češtiny.
Nebylo by taky od věci, kdyby si ministerstvo školství zadalo průzkum, jaké procento inkluzivních jedinců se rekrutuje v tom segmentu šikany, to jim dá obraz o negativních stránkách inkluze nejvyšší.
Pak je důležitý vhled, který bych připodobnil třeba k náboru do fotbalu nebo sportu obecně. Děti tam třídí do A, B týmu. Dělají to tak pro to, aby ty děti, prozatím B, nezpomalovaly růst těch A, ten A tým neprohrával. A za to si můžete dosadit v pohodě čs. školství. Přičemž ani v tom fotbale není nikde psáno, že se jednotlivec z B týmu nemůže kvalifikovat svými výkony a skills do toho A týmu. Stejně jako některý z A týmu zase míří do B týmu, to známe z běžné praxe škol, kdy bývaly rodičům výc***u poradkyní školy doporučeny nejprve návštěvy pedagogicko-psychologické poradny a tam se rozhodlo v krajním případě, že se dítě nebude stresovat v kolektivu studentů, kde edukačně tápe, ale pošle se do kolektivu speciální školy, kde je možno se mu věnovat individuálněji, aniž by utrpěl vývoj každého jednotlivce skupiny. Takhle by to mělo být obnoveno, pokud chcete mít tu reformu školství funkční.