Svátek slaví Robert, zítra Blahoslav
Polojasno 22°C

Filmová recenze Rogue One: Star Wars Story: Slabá hudba, fajn efekty a nic pro nováčky

Autor: ula -
15. prosince 2016
08:34

V roce 1977 natočil režisér George Lucas film Star Wars, který se okamžitě stal legendárním a ovlivnil celý filmový průmysl. Následně vznikla další dvě pokračování a v roce 1999 se Lucas ke Star Wars vrátil a natočil další trilogii, která dějově předcházela původním filmům. Nakonec Lucas prodal licenci společnosti Disney za pohádkovou cenu a minulý rok tak vstoupil do kin další film s označením Epizoda VII: Síla se probouzí. Do českých kin v těchto dnech přichází další film s názvem Rogue One: Star Wars Story. Jak do celé ságy zapadá tento snímek? Potěší skalní fanoušky Star Wars a řekne něco těm, kteří byli tímto fenoménem dosud nedotčeni?

Kdo zná Star Wars, ví už předem, jak film dopadne. Povstalcům se podaří předat plány Hvězdy smrti princezně Leie. Otázkou je, jak k tomu dojde. A o tom vypráví právě Rogue One.

Na začátek je nutné říci, že Rogue One není pokračováním Epizody VII. Jedná se o samostatný film, jehož příběh dějově předchází filmu z roku 1977, který až později dostal podtitul Nová naděje. V Rogue One se setkáváme s Jyn Erso (Felicity Jones), jejiž otec byl donucen Impériem postavit zbraň, která je schopná zničit celé planety – jmenuje se Hvězda smrti. Jyn je vysvobozena z vězení Povstaleckou aliancí, aby našla svého otce a zjistila, jak zlikvidovat Hvězdu smrti.

Pomoci jí má Cassian Andor (Diego Luna) a droid K2SO (Alan Tudyk). V průběhu mise se k nim přidá ještě slepý válečník Chirrut Îmwe (Donnie Yen), žoldák Baze Malbus (Jiang Wen) a bývalý imperiální pilot Bodhi Rook (Riz Ahmed). Proti nim stojí Orson Krennic (Ben Mendelsohn) a setkáme se i s ikonickou postavou Star Wars – Darth Vaderem.

Druhá půlka filmu je akčnější

Bohužel film je trochu nevyvážený. Sice nás nečeká zdlouhavý úvod, kdy se nám představují všechny postavy, dočkáme se pouze výpravy do dětství Jyn Erso, což je v ději zcela zásadní a pro Star Wars poměrně netypické. Zatím totiž děj všech filmů běžel chronologicky, tady si scénář dovolil menší odbočky. I tak je první půlka trochu pomalejší, naštěstí než se začnete nudit, film se přehoupne do druhé a akcí nabité poloviny, která vás nenechá vydechnout až do samotného konce.

Bezchybné herecké obsazení

Velká síla Rogue One tkví ve skvělém hereckém obsazení. Tvůrcům se podařilo ulovit dva oscarové herce – Felicity Jones a Foresta Whitakera, v roli Galena Ersa, otce Jyn, uvidíme Madse Mikkelsena, který většinou hrál záporné postavy. Ale i poměrně neznámí herci vystihují svoje role naprosto bez chyby, i když nemají tolik prostoru, kolik by si zasloužili, jako právě slepý Chirrut, který vám předvede pár úžasných bojových scén. Humor tu obstarává hlavně droid K-2SO, ale vtipných hlášek, na rozdíl od předchozích filmů, výrazně ubylo.

Čas na žerty ale není, protože Rogue One je hlavně válečný film. Záporák Krennic Bena Mendelsohna je samozřejmě převálcován Darth Vaderem. Ten sice není ve filmu tak často, ale závěrečný výstup se zcela jistě zapíše mezi nezapomenutelné scény. Více prostoru tu má zcela jiná, záporná postava, ale jaká to je – to si musíte počkat do kina. Tvůrci ji totiž záměrně tajili až do poslední chvíle a je celkem pochopitelné proč. My můžeme jen dodat, že dnešní triky jsou skutečně na tak vysoké úrovni, že ve filmu uvidíte herecké tváře, které už dávno nejsou mezi námi.

Skladatel John Williams je nenahraditelný

Slabinou filmu je bohužel hudba Michaela Giacchina. Dosud skládal hudbu pro Star Wars filmy John Williams a zde se ukazuje, že je zřejmě nenahraditelný. Hudba ve Star Wars filmech vždy hrála velmi výraznou roli, Giacchinovi se ovšem nepodařilo vytvořit žádný nosný motiv, který byste si zapamatovali. Původní hudbu Williamse využil málo a i tak funguje spolehlivěji než ta od Giacchina.

Film pro fanoušky, ne pro nováčky

Fanoušci fenoménu Star Wars budou v kině výskat nadšením, film obsahuje řadu narážek na původní filmy, čekají vás dechberoucí i dojemné scény. Možná taky budou i zklamaní, protože je nečekají klasické odlétající titulky. Bohužel ti, kterým Star Wars dosud nic neříkali, budou zřejmě na celý film nechápavě zírat, ztrácet se v něm a asi je to ke sledování dalších Star Wars filmů nepřesvědčí.

Film od režiséra Godzilly

S fenoménem Star Wars se musí zacházet opatrně. Filmy mají mnoho fanoušků, které dokáže sebemenší chyba rozzuřit. Režisér Gareth Edwards měl před sebou velmi těžký úkol a na kontě zatím jen dva filmy o Godzille. Film se mu ovšem podařilo režisérsky ukočírovat na velmi solidní úrovni, z každého záběru čiší úcta k původní trilogii i poctivá filmařina. Vesmirné bitvy, tolik typické pro Star Wars, jsou dynamické tak, jak mají být, nové světy a planety vás uchvátí. Edwards se tedy nemá zač stydět, George Lucas ho po zhlédnutí filmu pochválil právem.

Sága Star Wars na Blesk.cz ZDE >>

Rogue One: Star Wars Story: