Zahlcené maily, nepřesné informace od hygien a chaos: Omikron zavalil ordinace praktiků
Denní přírůstek případů koronaviru v Česku byl v úterý rekordní, testy jich potvrdily 57 195. I když počet hospitalizovaných stoupá, omikron nijak výrazně nezatěžuje nemocnice, podle lékařů, které Blesk Zprávy oslovily, ale nakažlivější varianta koronaviru zcela zavalila primární péči. Někde počty nakažených strmě stoupají, jinde vrchol teprve očekávají. Praktici se ale shodují, že telefony neustále zvoní, e-mailové schránky jsou zahlcené dotazy a od medicíny lékaře zdržuje náročná administrativa. Někteří hovoří i o nepřesných informacích od hygien a chaosu.
Úterní rekord případů za den překonal maximum z minulé středy, kdy se prokázalo 54.692 nákaz. Čísla rostou v souvislosti se šířením nakažlivější koronavirové varianty omikron, která je výrazně nakažlivější než předchozí typy viru a častěji proráží imunitu získanou proděláním nemoci i očkováním. Většinou má ale mírnější průběh.
V nemocnicích bylo s covidem-19 v úterý 2653 lidí, zhruba o 700 víc než o týden dřív. Nad 200 se vrátil počet pacientů ve vážném stavu.
Lékařka z Prahy: Je to o nervy
MUDr. Ludmila Bezdíčková, praktická lékařka z Prahy, řekla Blesk Zprávám, že počty nakažených v její ordinaci strmě stoupají a vrchol teprve očekávají. Také se obává, že se u rizikových pacientů mohou začít objevovat závažnější průběhy.
„Dnes (v pondělí, 31. 1., pozn. red.) jsem jen během dopoledne řešila 50 pacientů a z toho zhruba polovina byla osobně v ordinaci. Do toho mi bohužel schází i personál, buď mají sami covid, nebo jiné potíže, takže tady se sestřičkou jedeme ve dvou a každý den až do večera,“ svěřila se praktická lékařka s tím, že nejnáročnější je „papírování“. Praktici musí vypisovat žádanky k PCR testování, zahajovat a ukončovat pětidenní izolaci, případně ji prodlužovat. A to je zdržuje od toho nejdůležitějšího - od léčení pacientů.
„Žádanka je uživatelsky ne zcela přátelská a zbytečně složitá. Pacienti se nás také stále vyptávají, zda žádanku dostanou na email, přestože už dva roky chodí přímo do úložiště a na testy se prokazují pouze kartičkou pojištěnce. Jsou to mnohdy drobnosti, ale když se to nakupí vše dohromady, tak je to občas o nervy,“ říká Bezdíčková.
Zahlcené maily a nepřetržité zvonění telefonů
MUDr. Ivo Procházka, praktický lékař z Jedovnice, také říká, že mu pacienti neustále přibývají. „Od pátečního večera do pondělního rána jsme měli ve schránce 80 mailů, 20 lidí s příznaky dorazí dnes do ambulance, další ještě určitě přibudou. Telefon zvoní bez ustání. Vypisování žádanek a neschopenek se v pracovní době nedá reálně zvládat, je to několik hodin denně navíc,“ uvedl pro Blesk Zprávy Procházka.
MUDr. Petr Šubrt, praktický lékař z Lhoty pod Libčany, se domnívá, že případů je sice hodně, ale u něj se začíná situace stabilizovat. Situace je v každém kraji jiná. K „papírování“ lékař podotýká.: „Je to časově velmi náročné, nicméně musíme, takže se zaťatými zuby zvládáme.“
Nepřesné informace od hygien a chaos
Praktici již v září avizovali, že budou pacienty s podezřením na covid-19 již vyšetřovat i v ordinacích, ne jen distančně. To se ale v současné chvíli příliš nedaří. Podle MUDr. Josefa Štolfy, praktického lékaře z Prahy, počty pacientů, kteří navštěvují jeho ordinaci osobně, nerostou. Naopak vzrůstá počet telefonátů.
„Telefon zvoní prakticky nonstop a z 90 % se předmět hovoru týká problematiky covid-19, testace, dalšího postupu, žádanek, neschopenek, co dělat v karanténě, komu hlásit, často jsou pokládány i dotazy mimo oblast zdravotnictví, které sám pacient neumí řešit a táže se nás,“ vysvětluje Štolfa s tím, že lékaři musí nápor zvládat, ale za cenu neustálého telefonování a úřadování na počítači i kvůli papírové dokumentaci.
„Pacienti mají od telefonistů hygienické služby nepřesné informace a často dochází k nedorozuměním a chaosu. Nejhorší na tom je, že vznikne-li chyba někde na cestě mezi provedenými testy, hygienickou službou, popřípadě zaměstnavatelem, administrativní dopady pak téměř vždy dopadnou k řešení na nás, a to nesmírně zdržuje a odvádí nás od vlastní medicínské práce,“ dodává praktik z Prahy.
Nekonečné dotazníky a žádný čas na medicínu
MUDr. Dušan Zhoř, praktický lékař z Kyjova, v pondělí ošetřil 76 lidí. „A ještě nekončím, v čekárně čeká dalších 7. Přibližně 1/3 z ošetřených má infekci dýchacích test. Administrativu nezvládám. Je toho příliš, vypisování neschopenek není jediné. Musíme také vyplňovat dotazníky pro hygienu, SÚKL a podobně,“ říká Zhoř.
„Pacienti přibývají a spolu s nimi i různé administrativní úkony. Lékaři nemají téměř čas na medicínu, protože se musejí věnovat administrativě. Papírování se za provozu zvládnout nedá, začínáme brzy ráno a končíme pozdě večer,“ uzavírá hektickou situaci praktiků MUDr. Jiří Bartoš, praktický lékař z Moravské Nové Vsi.
Hm no....Na prelomu 1968 ..1969 byla zde epidemie viru A2 Honk kong.Mel sem asi 24 hodin ctyricet teplotu, druh den bez teplotz a treti den jsem sel pracovat....
Tady se udava 70 pcientu a vic, tehdyx jich bylo asi 120 do 15,00hod