Martina pomáhá rodinám zvládat distanční výuku: Hledejte „malé radosti“, radí
Někdy je třeba lidem pomoci v různých životních situacích, i třeba s takovými „maličkostmi“, jako je nalezení školky pro jejich děti. Existuje proto profese tzv. rodinného průvodce, kterou vykonává i Martina Slabá. Dříve s rodiči řešila zejména odchod na rodičovskou dovolenou, dnes jim radí, jak zvládat distanční výuku. Má širokou zkušenost i s cizinci v Česku, pro které je podle ní aktuální situace těžší než pro ostatní. Slabá pro Blesk Zprávy popsala, jak se její práce kvůli pandemii změnila a jaké jsou zkušenosti rodin, se kterými pracuje.
Martina Slabá vykonává roli rodinného průvodce (family advisor) ve společnosti ExxonMobil, která existuje od roku 2017. Je to velký podnik zaměstnávající jen v Praze přes 1200 zaměstnanců z 80 zemí světa, přičemž řada z nich do Česka přesunula celé své rodiny. Občas proto tápou, jak se v českém systému pohybovat, jiní jen potřebují pomoci s vyplněním úředních dokumentů či hledáním škol a školek pro své děti.
V těchto situacích přichází na pomoc Slabá, k dispozici je zhruba 700 tatínkům a maminkám z řad zaměstnanců. „Těm pomáhám nejčastěji s odchodem na mateřskou či rodičovskou dovolenou, potřebnými dokumenty a žádostmi o příspěvky, stejně tak jako s návraty zpět do práce, zařízením péče o dítě a podobně. Cizincům napomáhám pochopit místní sociální, zdravotní a vzdělávací systém a další lokální specifika, někdy pro ně komunikuji s příslušnými úřady, pojišťovnami,“ popisuje pro Blesk Zprávy.
Pořádá také workshopy o různých životních situacích spojených rodičovstvím, a to i těch citlivých, jako je vliv rozvodu na děti, pohyb potomků na internetu nebo problematice sandwichové generace. Když je třeba, propojuje rodiče s experty z různých neziskových organizací. „Pomocí různých školení a workshopů s odborníky jsme je provedli tématy jako konflikty a násilí v rodině, umírání, péče o nemocné atd.,“ říká Slabá.
Vliv pandemie? I častější mateřská dovolená
S nástupem covidu se ale celý svět změnil, včetně fungování rodin a tím se změnila i práce rodinného průvodce. Veškerá komunikace se přesunula do online roviny. „S maminkami jsme se dříve 4krát ročně potkávaly na takzvaných Parents Reconnected, aby se informovaly a neztratily kontakt s firmou i mezi sebou. To nyní probíhá online, stejně jako všechny prezentace, workshopy či pomoc jednotlivcům,“ vysvětluje Slabá.
„Dále jsem si všimla, že rodiče začali pečlivěji plánovat návrat do práce, ozývají se často i více než půl roku předem. Kvůli pandemii a vládním opatřením přestala být práce z domova zvláštním požadavkem, ale naopak se stala ‚novým normálem‘, tedy alespoň do doby, kdy bude pandemie pod kontrolou,“ pokračuje poradkyně, jak se od propuknutí viru změnila její práce a přístup rodičů. Podle ní se mezi zaměstnanci rovněž zvýšil počet odchodů na mateřskou dovolenou přibližně o 10 procent.
Cizinci s distanční výukou často bojují
Největší změna pro všechny byla ovšem online výuka. Slabá potvrzuje, že rodiče distanční vzdělávání dětí vnímají jako největšího strašáka, protože se s tím pojí mnoho úskalí – udržení pozornosti a motivace potomka, náhlá role maminek a tatínků jako učitelů a zorganizování času, aby rodiče i nadále zvládli svou práci a zároveň péči o domácnost.
Cizincům se k tomu přidávají ještě další výzvy. „Rodiče-cizinci bohužel zažívají velké problémy s vysvětlováním učiva, kterému v češtině sami nerozumí (např. rody a pády v ČJ). Zdá se, že toto mají podchycené spíše soukromé školy, které poskytují každému dítěti i online asistenta,“ říká Slabá a a přidává lockdownové zkušenosti rodin, se kterými pracuje.
„Jako první naši rodiče zmiňují sociální a kulturní izolaci. Cizinci to mají o to těžší, jelikož jsou od svých rodin odříznuti opravdu dlouhodobě, nemají ani možnost pomoci s hlídáním atd. Navíc pak děti mohou sklouzávat k závislosti na pc, být demotivované, frustrované, postrádat kamarády a celkově je těžké je přemlouvat k jiné než virtuální aktivitě ve volném čase,“ uvádí odbornice.
I proto na téma opět uspořádala několik workshopů, jak co nejlépe využít domácího vzdělávání, případně jak porozumět online světu, ve kterém se děti nacházejí. Důležitá byla i ochrana soukromí na internetu. Podle slov Slabé si rodiny semináře pochvalují.
Zmínila také, že ne všechny aspekty lockdownu hodnotí rodiče negativně. „Více času s rodinou nebo vzhledem k nedostatku času rodičů během dne, osamostatnění starších sourozenců a péče o mladší. Kolegyně tak popisuje, že si její 4letá dcera nyní sama připraví jídlo, pití nebo přebalí novorozenou sestřičku,“ vypráví Slabá, co dobrého aktuální situace podle rodin přinesla.
Pomůže desková hra i vypnutá TV
A jaké konkrétní kroky mohou rodiče podniknout, aby se z pandemie a distanční výuky laicky řečeno nezbláznili? „Často se opakujícím spojením byly ‚malé radosti‘. Najít si i po celém dni čas na rodinu, zůstat offline, hrát s dětmi deskové hry, udělat si s partnerem tapas večer nebo připravit venku stopovanou,“ vyjmenovává Slabá tipy od rodin.
„Obecně platí, že dětem pomáhá dodržovaní denního režimu, umožnit jim po výuce Skype s kamarády a pohyb venku. Rodiče pak zmiňovali, že k zachování čisté mysli napomáhá dobrá konverzace nad sklenkou červeného vína a žádné televizní noviny,“ dodává poradkyně.
Pomoci mohou také zaměstnavatelé. Podle ní jde o základ, firmy by měly rodinám vyjít vstříc. Jako příklad dává podporu v jejich firmě – klouzavá pracovní doba, příspěvky na home office či ergonomické technické vybavení, poradenství a bezplatná psychologická pomoc pro zaměstnance a jejich rodinné příslušníky.
Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.