Pátek 23. duben 2021
Svátek slaví Vojtěch, zítra Jiří
Oblačno, déšť 11°C

Rok zavřené školy: V Praze dětem s online výukou pomáhají streetworkeři i nízkoprahová centra

Autor: veef - 
4. března 2021
06:30

Plné ruce práce mají v době pandemie i streetworkeři, kteří se věnují dětem například v nízkoprahových centrech v Praze. Kvůli zavřeným školám, ztrátě pravidelného režimu a téměř žádnému rodinnému zázemí mají tyto děti a mladiství problém vzdělání řádně dokončit a doléhají na ně úzkost a strach z nejisté budoucnosti. Streetworkeři se je proto snaží motivovat, nabízí doučování i třeba psychologickou pomoc.

Už téměř rok jsou zavřené školy, a tak jsou děti i studenti odkázáni jen na distanční výuku. Už během první vlny pandemie podle zjištění Informačního centra o vzdělávání EDUin ze vzdělávacího systému vypadlo zhruba deset tisíc žáků a studentů, kteří se do výuky nezapojili, nejčastěji kvůli nedostatečnému vybavení. Chybí notebooky, pořádné připojení k internetu, často ale i podpora rodiny, která je kvůli koronakrizi v tíživé finanční situaci. Problém se snaží řešit školy zapůjčením vybavení, případně neziskové organizace společně se soukromými firmami, které potřebným výbavu zprostředkují. I tak ale české školství čeká po odeznění pandemie velký úkol – smazat rozdíly ve vzdělání mezi žáky.

Nejproblémovější je asi situace pro děti, které ukončily povinnou školní docházku a do středoškolského, případně výučního školského systému, se nestačily vlivem pandemie „dostat“. Část tak raději nastoupí na brigádu a školu odsune na vedlejší kolej. „Škola pro ně není nijak lákavě stráveným časem. To, že nedokončí vzdělání, je dohoní v životě později, což může mít dopad i na jejich pozdější ekonomickou situaci,“ konstatuje Martina Zikmundová, ředitelka České asociace streetwork.

Pomáhají nízkoprahová centra i neziskovky

Právě streetworkeři, kteří pracují v různých nízkoprahových centrech pro děti, se snaží těmto dětem pomáhat, nabízejí doučování a motivují je, aby ve škole zůstaly. „Největším problémem u znevýhodněných dětí na sídlišti je v době pandemie absence školní výuky a tím i ztráta důležitých sociálních kontaktů a pravidelného režimu. Pomáháme často dětem a dospívajícím, kteří mají problém zapadnout do kolektivu a dlouhá izolace těchto dětí od jejich vrstevníků jim v tom nepomáhá,“ říká Vendula Fendrychová, manažerka sociálních služeb v neziskové organizaci Jahoda, která funguje na Černém Mostě.

I přes nepříznivou pandemickou situaci nízkoprahová centra stále fungují. „Máme nastavená omezení, v jednu chvíli k nám může přijít pouze 8 dětí, kterým v případě potřeby poskytneme respirátory i dezinfekci, abychom předešli šíření viru,“ vysvětluje Fendrychová. Jahoda však v případě potřeby dokáže fungovat i online. „Jsme tu k dispozici pro všechny, kteří si chtějí popovídat nebo potřebují pomoct třeba se školou. Jsme schopni jim v případě potřeby zajistit i odbornou psychoterapeutickou pomoc,“ dodává Vendula Fendrychová. Děti totiž kvůli izolaci čím dál tím častěji trpí úzkostmi a pocitem vyloučení.

Podobně funguje i klub Autobus organizace Neposeda, který je určen především dětem a mládeži z Prahy 14 a 21. V normálních časech jezdí s dětmi na výlety a pořádají různé sportovní aktivity, ale v současné době se nejvíce soustředí právě na pomoc se studiem. „Už v listopadu minulého roku jsme navázali spolupráci s žáky klánovické školy a jedním žákem školy v Újezdě nad Lesy, otevřeno máme i nyní, kdy k nám může najednou přijít až 5 dětí. Můžou si u nás udělat úkoly, případně jen tak posedět a popovídat si. Snažíme se jim pomáhat i s online výukou, případně jsme schopni zajistit i potřebnou výbavu pro distanční výuku,“ uzavírá Jakub Vokurka, který má klub Autobus na starost.

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi
Další videa