
Vraťte žáky do lavic 12. dubna, žádá opozice. Plaga mluví o rotaci tříd doma a ve škole

Třídy 1. stupně základních škol by se po návratu do škol měly po týdnu střídat v prezenční a distanční výuce. Počítá s tím plán návratu žáků do lavic, který připravilo ministerstvo školství. Po dnešním jednání s opozičními poslanci to ČTK řekl ministr školství Robert Plaga (za ANO), to samé pak zopakoval ve Sněmovně. Podle koalice SPOLU je termín návratu žáků do škol 12. dubna stále reálný. Plagův plán má podporu i u zástupců škol.
Termín návratu části žáků do škol 12. dubna je i po jednání s ministrem školství Robertem Plagou (za ANO) dle koalice SPOLU reálný. Schůzka nemění nic na jejím postoji k nouzovému stavu.
Poslanec STAN Petr Gazdík naopak nevyloučil podporu prodloužení nouzového stavu o 14 dní, pokud vláda představí plán návratu do škol s konkrétními termíny. „Jednáme o tom s našimi hejtmany, kteří se kloní k možnosti 14 dnů, ale je to teď o dalším jednání s vládou,“ uvedl. Sněmovna o prodloužení nouzového stavu, který zatím platí do 28. března, bude rozhodovat na své páteční schůzi.
Bartoš: Konstruktivní jednání s Plagou
Za Plagou vyrazil Gazdík v doprovodu šéfa Pirátů Ivana Bartoše a místopředsedy školského výboru Lukáše Bartoně (Piráti).
Bartoš si průběh schůzky pochvaloval. Naopak včerejší jednání s premiérem Babišem (ANO) a ministrem zdravotnictví Blatným (za ANO) označil za „poněkud absurdní“. Uvedl, že jednání s Plagou bylo „výrazně konstruktivnější“.
„Možná byste, pane ministře, mohl sepsat manuál ,Jak konstruktivně jednat s opozicí' a poslat ho panu premiérovi,“ notoval následně pirátský poslanec Lukáš Bartoň na plénu ve Sněmovně.
Plaga uvedl, že vedle dlouhodobých priorit, například otevření škol pro nejmladší žáky nebo praktická výuka ve středních a vysokých školách, by podle něj ministerstvo chtělo umožnit třeba i skupinové konzultace.
Budou žáci rotovat?
„Návrat prvních stupňů základních škol je významně epidemiologicky lepší v rotačním schématu týden (doma) a týden (ve škole). To znamená, že to není jen redukce žáků na polovinu, ale významně se redukuje to epidemiologické riziko,“ uvedl ministr.
„Rotační způsob pro celý první stupeň umožňuje a vytváří prostor nejen pro návrat celého prvního stupně, ale také pro zvýšený návrat praktické výuky ve školách středních,“ řekl. Praktická výuka by se podle něj měla obnovit i v závěrečných ročnících vysokých škol.
„Speciální školy a malotřídky do 75 žáků by mohly fungovat v plném prezenčním režimu,“ dodal pak Plaga ve Sněmovně. A zmínil to samé, co již uvedl v dopise adresovém místopředsedovi školského výboru Karlovi Raisovi (za ANO) - návrat deváťáků by byl dobrovolný, aby měli klid na přípravu na závěrečné zkoušky.
Řešil i povinnou ochranu úst, která by se měla rozšířit. „Musíme maximálně podporovat nošení FFP2 respirátorů nebo chirurgických roušek. Bylo by vhodné, kdyby to bylo zavedeno i pro žáky třeba na speciálních školách,“ vysvětloval ministr u řečnického pultu.
Antigenní testování chce udržet dvakrát týdně a opatření se chystají také pro mateřinky. „V případě mateřských škol návrh počítá s tím, že by v první fázi bylo povinné pouze předškolní vzdělávání, což se i tak dotýká téměř 130 tisíc dětí, a skupinky by byly maximálně po 15 dětech, ideálně v půlených skupinách,“ odhalil Plaga.
Rozhodnutí padne do Velikonoc
Tvorbu konkrétních epidemiologických hledisek pro návrat žáků nechává ministr na resortu Jana Blatného (za ANO). „Hodnoty, za kterých se žáci mohou vrátit (…), to ponechám na ministerstvu zdravotnictví. Ale co se týká těmi s epidemiology a matematiky probraných scénářů, tak se nabízí scénář postupného návratu,“ sdělil také Plaga.
„Co se týká termínu, za mě tím nejzazším termínem, kdy by ministerstvo zdravotnictví mělo říct, za jakých hodnot by se měly děti vracet, tak to by mělo padnout do Velikonoc,“ pokračoval ministr. V úvahách je kromě otevření 12. dubna i 19. duben. Rozhodnutí bude záležet na stanovisku hlavní hygieničky Pavly Svrčinové.
Valachová: Chybí mi různé scénáře
Plaga však čelil i kritice. „Bezpečný návrat dětí a studentů do škol není nic nového, bavíme se tady o tom rok. Absolutně mě nezajímají půtky ministra školství s premiérem,“ uvedla ve Sněmovně exministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD). Chybí jí již v listopadu požadované scénáře od MŠMT pro kritický, stabilní a optimistický průběh epidemie.
„Co mě ale zajímá, je to, proč tyto tři scénáře nemáme. Nejde o to, že bychom chtěli snad po ministrovi školství, aby jediný na této planetě věděl, kdy skončíme boj s virem. To samozřejmě vědět nemůže. A nikdo to po něm nechce. Ale co máme právo žádat a mají právo žádat rodiče dětí v této zemi, jak on, který za to odpovídá a je za to placen, vidí právo na vzdělání dětí v těchto třech situacích,“ podotkla.
Ministři Německa a Francie tyto scénáře zpracovali o letních prázdninách. „Doposud není nic připraveno,“ postěžovala si na Plagu.
Alternativa pro děti bez testů
Od 1. března jsou kvůli zhoršení epidemie covidu-19 otevřené jen školy pro děti zdravotníků a dalších vybraných profesí. Ostatní žáci a studenti se učí z domova. Blatný minulý týden uvedl, že by se do lavic mohli začít vracet zřejmě v druhé polovině dubna, premiér Babiš konkrétní termíny rozvolnění odmítá sdělit.
Podle poslance Gazdíka ministr Plaga zákonodárce ujistil, že testování je organizačně i logisticky zajištěno s pomocí hasičů a že antigenních testů je dostatek.
Bartoň uvedl, že Plaga uznal myšlenku pilotních projektů testování v několika zařízeních ještě před úplným návratem dětí do škol za dobrou. „Abychom si otestovali antigenní, PCR testy i logistiku, že jsme to vůbec schopni zvládnout, a měli jsme nějaká data ještě před tím, než půjdou hromadně žáci prvního stupně do škol,“ poznamenal.
„Pokud má být přítomnost ve škole podmíněna testováním, musí být zajištěna alternativa pro vzdělávání žáků, kteří se nebudou testovat nebo se nebudou účastnit prezenční výuky z jiných důvodů. A to s využitím individuálních konzultací nebo zapojením do distanční výuky,“ apeloval Bartoš.
Informace ke školám, rodičům, žákům i veřejnosti musí podle poslance KDU-ČSL Marka Výborného putovat včas, aby se všichni mohli připravit. „Pokud by došlo k rozšíření nových mutací, situace bude úplně jiná. Ale pokud se bude dařit epidemii krotit a nebude docházet k dramatickému zhoršování, není důvod, proč by žáci a vzdělávání neměli být prioritou,“ uvedl Výborný.
Plaga má podporu zástupců škol
Rotační výuka prvního stupně nebude podle předsedy Asociace ředitelů základních škol Michala Černého ideální, ale je to cesta, jak dostat děti do škol. Povinné nošení roušek ve speciálních školách se dá podle šéfa Asociace speciálních pedagogů Jiřího Pilaře ve většině případů zvládnout, někde se nahradí štíty nebo se od povinnosti odhlédne.
Podle Černého plán vychází i z názorů ředitelů škol. Rotační výuku sice nepovažují za ideální, ale akceptují ji. „Pokud někdo tady řeší problém zaměstnavatelů, tak to asi problém je, ale není to náš problém,“ uvedl. „Pokud děti dostaneme do škol aspoň takto, tak zaplaťpánbůh za to, protože my je samozřejmě ve školách chceme mít,“ řekl.
Ředitelé podle něj vítají i to, že deváté třídy budou mít možnost skupinových konzultací. Návrat všech deváťáků by ale nyní už nedával smysl, protože na začátku května budou dělat přijímací zkoušky na střední školy, řekl Černý.
Adamec_Havel
Plaga_Bartos