Plaga odsoudil hejty na učitele: Během covidu se neválí doma. Návrat žáků do škol je blíž?
Ministr školství Robert Plaga (za ANO) ve středu vystoupil na konferenci k roku s covidem v Česku, kterou uspořádala Univerzita Karlova. Zastal se na ní učitelů a rázně odmítl kritiky, kteří míní, že se učitelé jen „válí“ doma na distančním vzdělávání v době, kdy jsou školy zavřené.
„Poslední rok ukázal náročnost učitelského povolání přímo v domácnostech nás všech,“ míní ministr školství Robert Plaga (za ANO). Patrná mohla být dle něj i přehlcenost obsahu a toho, co se děti učí. „Což je dobré, že rodič ví, co se dítě učí, a získává tím vlastně zájem o vzdělávání,“ podotkl ministr.
Učitelé to mají velmi náročné, upozorňuje ministr
Plaga se zastal učitelů, pro které nejde o snadnou dobu. „Učitelé se přizpůsobili něčemu, co předtím někteří i odmítali – využívání digitálních technologií. To je obrovský skokový posun i v myšlení převážné většiny učitelů. Tak, jako všechno v dnešní době je polarizované, tak kdybych měl soudit podle sociálních sítí, tak nic nedělají, učí za ně rodiče a válejí se za 100 procent doma na distanční výuce. Ne, to musím tvrdě odmítnout. Není to pravda. Tohle je tak náročné období, že neplatí ten názor té menšiny, která hejtuje na sítích, ale platí to, co vidíme v našich domácnostech,“ upozornil Plaga.
„Učitelé dělají první poslední, aby v té náročné době zvládli s těmi dětmi zabezpečit vzdělávání s tím, že tu socializační rovinu, rovinu toho, že se potkávají na prezenční výuce, nahradit nemohou. A je to velmi frustrující. Odráží se na duševním stavu dětí i rodin a ve vyčerpání učitelů. Ten, kdo to chce vidět, tak vidí, že učitelské povolání je velmi náročné, a vidí, že valná většina učitelů a škol to zvládají. Ale narovinu jsou i školy, které to zvládají méně dobře, a jsou učitelé, kteří tu situaci nezvládají,“ podotkl Plaga.
Plaga: Nejsme schopni bezpečně vrátit děti do škol
Za rokem s covidem se ministr ohlédl i jinými směry. A dostal se i k tomu, že nyní jsou školy zavřené a veřejnost netrpělivě čeká, kdy se děti do lavic vrátí. „Nikdo z nás netušil, že se to bude vyvíjet tímto způsobem,“ upozornil ministr.
„Naprosto chápu frustraci všech lidí, protože to trvá extrémně dlouho a je smutným faktem, že přes to, co děláme, nejsme schopni zatím plně a bezpečně vrátit děti do škol,“ přiznal. Pevně věří, že jsme tomu „mnohem, mnohem blíž“.
Samy školy se i díky koronakrizi mohly ohlédnout za tím, co je jádrové učivo a co je méně důležité, a začaly se popasovávat v době, která je o přebytku informací, přehlceností obsahem, míní Plaga.
„V dnešní době musíte kriticky hodnotit informace, abyste se dostali k relevantním zdrojům. To je kompetence, která je vkladem do budoucnosti, to není nějaký předmět kritické myšlení, to je přístup k tomu, jak učit, co učit. Je to o změně metod více možná než o změně obsahu,“ dodal.
Jeden začíná uvažovat o kantorine,jediný problém,jak tam s takovými lidmi vydrzet