Rodiče: Makaly naše děti doma zbytečně? U přijímaček jim známky z doby pandemie nepomůžou

Autor: Sabina Dračková - 
16. června 2020
20:05

Žádné pětky na vysvědčení a nehodnocení výtvarky ani hudebky. To stanovuje vyhláška ministerstva školství, kterou chce resort Roberta Plagy (za ANO) usnadnit situaci školákům. Ti se totiž kvůli hrozbě šíření koronaviru museli učit doma. A jak se ukázalo, někteří to se svými rodiči zvládali jen tak tak. Jiní se ale snažili a rodičům osmáků se teď nelíbí další plán ministerstva. To totiž chce, aby se při přijímačkách na střední školy podle výsledků z koronavirové doby nerozhodovalo.

Od poloviny března se učitelé, rodiče i žáci museli vypořádat se zavřením škol a výukou na dálku. Problémy prohlubovaly nejasné pokyny, nejednotné postupy škol, ale i nedostatečné vybavení v rodinách. Plošně už se kvůli hrozbě šíření koronaviru všechny děti v tomto školním roce do lavic nevrátily.

Na některých školách skončila výuka na dálku propadákem. Bez ohledu na to, čí vina to byla, zachraňuje ministerstvo školství teď situaci vyhláškou. Ta školám stanovuje, jak mají žáky hodnotit.

Vyhláška učitelům prakticky říká, že mají být mírnější a přihlédnout k tomu, jak se žákům dařilo předtím, než přišel koronavirus. „Není žádoucí, aby se hodnocení žáků zhoršilo oproti jejich obvyklým výsledkům z důvodu jejich složité rodinné situace nebo nižší schopnosti přípravy mimo kolektiv,“ uvádí jasně ministerstvo.

Před maturitou pětku nedostanou

Resort také přihlíží k tomu, že některé učivo žáci mohli mít problém pochopit: „V současnosti i přes maximální snahu všech vyučujících, nelze docílit toho, aby žákům byla dovysvětlena tématika v případě, kdy ji někteří nepochopí například prostřednictvím konzultací.“

I kvůli tomu by žáci neměli v žádném případě dostat na vysvědčení žádnou pětku. To platí pro ty, kteří mají jít k maturitě a pro ty, kteří mají před sebou závěrečnou zkoušku.

Předměty jako občanská výchova, výtvarná výchova nebo hudební výchova by se podle expertů z ministerstva školství neměly známkovat vůbec. Ti také navrhují, aby se případně dětem na vysvědčení dala stejná známka jako za první pololetí.

Známky za snahu i čtení

V tom, jakou známku děti za druhé pololetí letošního školního roku dostanou se má promítnout řada dalších věcí. Učitelé, kteří nemohli zkoušet nebo nechat žáky psát písemky, mají přihlédnout třeba k tomu, jestli žáci dokázali být samostatní a zvládali samostudium.

„Lze zohlednit snahu žáků o pravidelnou práci ve vzdělávání na dálku a odevzdávání úkolů a výstupů,“ nabízí resort školství. Mezi dalšími parametry je pak zmíněná třeba i četba související se zadanými úkoly. Ministerstvo také připouští, že to jak se žák ohodnotí sám by mohli učitelé brát jako podklad pro finální vysvědčení. Poslední k čemu mají učitelé přihlédnout je to, jak zvládly děti pracovat třeba s počítačem, který požívaly pro výuku na dálku. To se může třeba odrazit na známce z předmětu informatika.

Video „Plaga hodil školky i učitele přes palubu.“ Expert zmínil chaos ošetřovným i konec ministra - Blesk TV

Zbytečná snaha kvůli přijímačkám?

Resort však k odůvodnění nových pravidel pro známkování napsal, co má v plánu dál. A v plánu je třeba to, aby se na známky z koronavirové doby nebral ohled u přijímaček na střední školy. Tam se obvykle dokládá průměr z prvního a druhého pololetí osmé třídy a z prvního pololetí deváté třídy. 

„Vzhledem k mimořádné situaci MŠMT nadto plánuje změnu dalších vyhlášek, kde se stanoví, že  vysvědčení za 2. pololetí školního roku 2019/2020 nebude rozhodné pro přijímací zkoušky na střední školy. MŠMT plánuje z tohoto školního roku započítávat pouze vysvědčení z 1. pololetí,“ sděluje.

Právě odhlédnutí od výsledků druhého pololetí se ale nelíbí řadě rodičů. Ti se také významně podíleli na jejich domácím vzdělávání. Zatímco některým záměr ministerstva vyhovuje a vítají, že se nepředvídatelná doba negativně nepodepíše na výběru střední školy, jiní mají výhrady.

„Je to pravda, že se známky z druhého pololetí nebudou započítávat na přihlášku na střední školu? Dcera se tak snažila, dělala všechny úkoly a už před koronou si zlepšila známky. A teď je to, jako kdyby nedělala nic,“ dal najevo nespokojenost jeden z rodičů.

Právě žákům, kteří se kvůli přijímačkám snažili mít výsledky co nejlepší i ve stížených podmínkách, teď může jejich snaha připadat zbytečná. A to i přesto, že ministerstvo školství několikrát v době koronavirové krize nabádalo učitele, aby se soustředili jen na důležité předměty a k jejich známkování nepřistupovali moc přísně. Ministr Robert Plaga také několikrát vyzýval ke slovnímu hodnocení místo známek.

Špatný signál pro mladé a pracovité, varuje expert

Výzva k ignorování výsledků druhého pololetí letošního školního roku se nelíbí ani učitelům. „Žáci, kteří se v tomto pololetí pilně věnovali učení, a dokonce si zlepšili známku oproti dřívějšku, by byli znevýhodněni vůči žákům, kteří v tomto pololetí nic nedělali a známka se jim kvůli tomu zhoršila,“ komentuje šéf pedagogického spolku Radek Sárközi. Ten zároveň varuje ministerstvo před schválením tohoto opatření, protože by na něj doplatili poctiví a pracovití žáci. „Šlo by o velmi špatný signál vůči mladé generaci, že se v krizové situaci píle nevyplácí,“ dodává.

Učitelé si však uvědomují, že některým žákům nápad ministerstva prospěje. Ti, které koronavirus či jeho dopady jakkoli postihly, by pak dopadli mnohem hůř než dřív. Učitelé tak chtějí, aby si žáci mohli vybrat. „Doporučoval bych vše vyřešit tak, aby se žák mohl sám rozhodnout, zda známky za toto pololetí do přihlášky na střední školu uvede, či nikoliv,“ říká Sárközi.

Pokud by se pak žák rozhodl, že druhé pololetí osmé třídy uvádět nechce, mohl by uvést své výsledky za první pololetí devítky. „Žáky by to motivovalo se o to více se snažit od letošního září. A to včetně těch žáků, kteří v období uzavření škol nic nedělali - ať už z jakéhokoliv důvodu,“ myslí si šéf pedagogického spolku.

Video "Věřím, že naše školství už se nikdy nevrtí do stejných kolejí, v nichž bylo před koronavrizí," říká senátor Jiří Drahoš. - Blesk Zprávy, Nikola Forejtová

„Přijímací zkoušky nebo maturitní zkoušky nejsou jenom o těch třech měsících, které tady ti studenti absolvovali za ztížených podmínek,“ míní šéf senátního školského výboru a neúspěšný prezidentský kandidát Jiří Drahoš. Ten je v pohledu na přijímací zkoušky téměř „zajedno“ s ministerstvem školství.

„Zase, že bych z toho dělal takovou tragédii, to určitě ne,“ říká. Situace je podle něj dlouhodobě taková, že na střední školy se nehlásí přehršel studentů jako třeba na elitní gymnázia. Podstatnější než průměr je pro něj tak samotná zkouška. „Já vycházím z toho, že ti studenti se učí dlouhou dobu a potom tedy mají nějaký čas na přípravu na maturitu nebo na přijímací zkoušky,“ dodal pro Blesk Zprávy.

Video Ministr a odbornice o zavřených školách kvůli koronaviru. Co mají dělat rodiče? - Markéta Volfová, Jaroslav Šimáček, Lukáš Červený

Maximilian ( 24. června 2020 22:30 )

Kéž by měl p.Drahoš pravdu a školství se nevrátilo do starých kolejí,realita je jiná, školství i v době pandemie jelo ve starých kolejích a pojede dál.ANO
pod vedením p.Plagy není pro učitele dostatečnou autoritou,snad se do reformy školství pustí strana STAN, její názory na školství se nám moc libi

Anifa ( 17. června 2020 16:52 )

Přesně tak. Maturant by měl umět alespoň pravopis a počítat. Bohužel, to tak není

marmat ( 17. června 2020 13:57 )

Tak ZBYTEČNEJ TITULEK/autora" jen tak jinde nenajdete !!!!!!!!!!!

liskabystrouska ( 17. června 2020 06:29 )

Anifa a nepovinna maturita z matematiky to tam naleze blbcu

Mikeal ( 16. června 2020 21:05 )

Je zcela nemístné označit jakékoli učení za zbytečné makání. Děti se učí pro sebe, pro svoji vzdělanost. Nikoli kvůli nějakým zkouškám.
Dokud toto nepochopí rodiče a děti k tomu nebudou vést oni ani celá vzdělávací soustava, bude úroveň vzdělávání a školství velmi nízká.

Zobrazit celou diskusi
Další videa
Články odjinud