Sobota 23. října 2021
Svátek slaví Teodor, zítra Nina
Polojasno 11°C

Maturanti nepropadnou, rozhodl Plaga. Na vysvědčení se promítnou známky za únor a březen

Autor: ČTK - 
27. dubna 2020
15:50

Při psaní závěrečného vysvědčení budou letos učitelé zohledňovat hlavně výsledky žáků z šesti týdnů v únoru a březnu, než se školy kvůli šíření koronaviru zavřely. Méně mohou učitelé přihlédnout k práci dětí v období výuky na dálku či k výsledkům z prvního pololetí. Při hodnocení by měli jednat vždy ve prospěch žáků. Z maturantů letos na posledním vysvědčení nikdo nepropadne. Vyplývá to z metodiky k vyhlášce o hodnocení žáků v tomto pololetí, kterou dnes podepsal ministr školství Robert Plaga (ANO).

Vyhláška reaguje na situaci, kdy jsou školy kvůli epidemii koronaviru od 11. března zavřené a výuka pokračuje na dálku. Podle ministerstva žáci mají doma k učení rozdílné podmínky a technické vybavení. Ani přes maximální snahu vyučujících podle úřadu není proto možné zajistit, že školy učivo vysvětlí všem.

Základ klasifikace proto budou podle vyhlášky tvořit výsledky za dobu prezenční docházky v únoru a březnu. Toto hodnocení pak učitelé mohou doplnit výsledky žáka z doby výuky na dálku, z plánovaných školních skupin od 25. května nebo z prvního pololetí. Vysvědčení za druhé pololetí by se v budoucnu nemělo započítávat do přijímacích zkoušek na střední školy.

Podmínky výuky nesmí ovlivnit prospěch

„Není žádoucí, aby se hodnocení žáků zhoršilo oproti jejich obvyklým výsledkům z důvodu jejich složité rodinné situace nebo nižší schopnosti přípravy mimo kolektiv. V této složité situaci dětí i rodin doporučujeme vždy konat ve prospěch žáků,“ stojí v metodice k vyhlášce o hodnocení žáků. Podle mluvčí úřadu Anety Lednové by ministerstvo uvítalo, kdyby školy upřednostnily na vysvědčení slovní hodnocení, a to zejména u předmětů, jako je výtvarná či hudební výchova.

Ministerstvo neočekává, že by školy naplnily své učební plány. Měly by se podle něj zaměřit na to nejdůležitější z hlavních předmětů. Z výuky na dálku mají učitelé do klasifikace zohlednit například snahu dětí o spolupráci, odevzdávání úkolů nebo samostudium a jeho výsledky. Vliv na známku na vysvědčení může mít také četba nebo zvládnutí práce s počítačem. Učitelé by podle metodiky měli žáky hodnotit převážně slovně i v celém období výuky na dálku.

Nedostatek známek by sám o sobě neměl být důvodem pro nehodnocení předmětu na vysvědčení. Vyhláška je nadřazená školním řádům, které někdy definují nutný počet známek pro závěrečnou klasifikaci. Pokud bude žák s vysvědčením nespokojený, bude moct požádat o přezkoumání výsledků a komisionální přezkoušení.

Maturanti letos prospějí na posledním vysvědčení všichni. Propadnout případně někteří mohou u maturitní zkoušky. Tento záměr podporovalo sdružení Učitelská platforma. Naopak zástupci Asociace ředitelů gymnázií a Unie školských asociací CZESHA to označili za nespravedlivé vůči pilným žákům.

Základní principy hodnocení žáků:

1. Spravedlivé hodnocení každého žáka při zvýšeném respektování individuálních podmínek na domácí přípravu a vzdělávání na dálku.

2. V průběhu výuky se soustředit na poskytování zpětné vazby.

3. Klasifikace na vysvědčení by vzhledem k výrazně diferencovaným podmínkám pro vzdělávání v druhém pololetí neměla být horší než v předchozím pololetí, a to zejména na základních školách.

4. Problematické situace by se měly vždy řešit ve prospěch žáků.

tomik007 ( 27. dubna 2020 19:20 )

PLZENSKA METODIKA

frantacizek ( 27. dubna 2020 19:15 )

jinak neobhájí závěrečnou práci už před vedoucím práce, natož oponentem.

frantacizek ( 27. dubna 2020 19:08 )

nechci tady polemizovat o tom, jestli je dobré nechat nebo nenechat někoho propadnout v maturitním ročníku, to je podle mě podružné, pokud se realizuje maturitní zkouška, skoro bych řekl - tam se teprve ukáže. čili rozhodnutí ministra akceptovatelné.
Co je spíše problém je didaktika v této době. Trvám na tom, že na dálku se nedá prostě od druhého stupně dále učit technické předměty, včetně těch profilových jako matematika, fyzika. Vezměte si jen grafy, které jsou podstatnou součástí analytické části scio testu přitom. A tyto se přitom se prolínají v několika oblastech učiva matematiky, studenti v tom dosti plavou. I na vysokých školách se prolínají v několika oborech, jsou součástí prakticky každé kvantitativní studie závěrečné práce. Přičemž na vysoké to už studenty nikdo neučí, není na to čas, v grafech se orientovat musí umět už z té střední.

jiusa ( 27. dubna 2020 18:32 )

To zase přibude vás ***.

jiusa ( 27. dubna 2020 18:14 )

Nebo má debilní děti..

Zobrazit celou diskusi
Další videa