„Debilní tulipány.“ Deváťáky u přijímaček potrápily rozestupy v záhonech a společný dělitel

Aktualizováno -
8. června 2020
17:00
Autor: sova - 
8. června 2020
14:55

I u letošních přijímaček budou mít žáci na co vzpomínat. Zdaleka nejdiskutovanějším zadáním jednotné přijímací zkoušky na střední školy je tento rok matematická úloha zahrnující tulipány a narcisy. Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (CERMAT) ji do matematického oddílu zařadil jako osmou v pořadí, a jak se zdá, mnohým deváťákům zamotala pořádně hlavu.

Zadání zní následovně: „Obdélníkový záhon má rozměry 210 cm a 140 cm.“ Žáci měli v úloze vyřešit dva úkoly.

„Záhon bude po obvodu osázen tulipány ve stejných rozestupech. Rozestupy mezi sousedními tulipány musí být co největší, přitom tulipán musí být v každém rohu záhonu a také uprostřed delší strany,“ zní první z nich. Budoucí středoškolák má v centimetrech vypočítat rozestup mezi sousedními tulipány.

Jednotné přijímací zkoušky na české střední školy v době koronaviru (8. 6. 2020)Jednotné přijímací zkoušky na české střední školy v době koronaviru (8. 6. 2020) | ČTK / CTK / Šimánek Vít

Jde tedy o to vypočítat nejvyššího společného dělitele jedné strany a druhé strany obdélníkového záhonu, tedy čísel 105 a 210.

Žáci s kvalitní průpravou ze základní školy by měli brzy zjistit, že řešením je v tomto případě číslo 35.

„Jestli mi někdo dá tulipány, tak…“

Druhá část úlohy se týká jiného druhu květin – narcisů. „Uvnitř záhonu je vyznačen menší obdélník. V jeho rozích a po jeho obvodu budou v 10centrimetrových rozestupech vysázeny narcisy. Každý narcis bude vzdálen 25 cm od nejbližších okraje záhonu. Vypočtěte, kolik narcisů bude vysázeno,“ píše Cermat.

Zde je třeba přijít na to, že na delších stranách je potřeba mezer 16 – počet narcisů tedy bude 17. Stejnou logikou přijdeme na to, že na kratších stranách bude květin 10, jen je třeba odečíst dvě krajní započítané v rámci delší strany, tedy celkově 8.

Celkový počet vysazených narcisů se tedy rovná součtu násobků 2x17 a 2x8. Tím je, jak by měli zjistit žáci, číslo 50.

Jak ukazují reakce některých deváťáků ze sociálních sítí, mnoho z nich mělo s úlohou problém.

Zadání osmé úlohy z matimatického oddílu letošních přijímaček na SŠZadání osmé úlohy z matimatického oddílu letošních přijímaček na SŠ | Archiv Blesku

„Až na debilní tulipány to bylo v pohodě,“ hodnotí jedna z dívek.

„Tulipány a křižovatky,“ zmiňuje jiná uživatelka twitteru i další z diskutovaných úloh, „Obdivuju Cermat, ze pokaždé dokážou vymyslet takovou sra∗ku,“ dodává.

„Jestli mi někdy někdo dá tulipány, tak mu rozbiju hubu,“ má po dnešku jasno buducí středoškolačka z Ostravy.

Mikeal ( 16. června 2020 20:36 )

PavelSki - nebylo to nic nehezkého. Takové věci nedělám. Byl to jen emotikon pochvalného zdviženého palce, který je přímo tímto serverem nabízen k použití. Na základě toho mi následně byly vyškrtnuty veškeré věcné a samozřejmě slušné příspěvky a zabráněno v dalším psaní. Nerozumím, o co cenzorovi šlo.

da123sa@seznam.cz ( 9. června 2020 13:44 )

Musí se najít největší společný velitel čísel 105 a 140 a to je 35. Úkol je lehký, syn je v prvnim rocniku osmileteho gymnazia a spocital ho bez problémů. Devataci by si s tím měli hravě poradit, nechápu, co je na tom tezkeho.

Luk Neteba ( 9. června 2020 02:52 )

Autore článku,
největší společný dělitel čísel 105 a 210 je 105, nikoliv 35, ačkoli se číslo 35 do 105 vejde 6x, do 210 logicky 12x, tak to není gcd.

Jednoduchý euclid gcd algoritmus: 210 mod 105 = 0, další krok algoritmu je 105 mod 0, kde pokud druhé číslo je = 0, výsledek je číslo první, 105.

Prvně, prosím, važte slova, nebo si zjistěte o čem píšete více informací a prostudujte to.

vrsrvrsr ( 8. června 2020 23:45 )

CERMAT musel vymyslet totální trotl... Stejně jako celý Plaga by zasloužil zrušit... A ještě i Hejneho metoda - naprostý paskvil, který nenaučí vůbec nic....

alusinek ( 8. června 2020 23:03 )

Cermat,by se měl zrušit,vymýšlí jen blbosti.Didaktické testy,testy na přijímačky a státní maturity.Ti co tam sedí zdali by ty testy udělali?Dříve si každý ředitel a učitelé poradili i bez Cermatu.Vše zvládli a zaručeně dříve a něco žáky naučili.Dnešní školství je na hrozné úrovni.Učitelé musí děti látkou zaujmout,vysvětlit a ne že někteří jim doporučí dohledat si to na internetu.To je pak úroveň

Zobrazit celou diskusi
Další videa
Články odjinud