Koronakrize položila tři cestovky, další jsou v útlumu. Vyhráno nemají ani ty velké, varuje expert

Autor: Nikola Forejtová - 
17. června 2020
05:15

Koronakrize tvrdě dopadla na cestovní kanceláře, řada z nich se stáhla do ústraní, a tři už dokonce ohlásily krach, jak zjistily Blesk Zprávy. Činnost pak nadobro ukončilo dalších šest a 64 pozastavilo byznys. Podle ministerstva pro místní rozvoj (MMR) ale 10 nových vzniklo. Blesk Zprávy zjišťovaly, jestli klienti své peníze dostanou zpátky a co s vouchery od zkrachovalé cestovky. 

V minulém týdnu ohlásila krach česká cestovní kancelář Pragotour, u které měly zaplacené zájezdy základní školy. A není jedinou, kterou současná krize „položila“. „Tento rok došlo k úpadku 3 cestovních kanceláří,“ řekl pro Blesk Zprávy mluvčí ministerstva pro místní rozvoj Vilém Frček. 

Podle dat MMR bylo na začátku března 854 aktivních cestovních kanceláří. K 12. červnu už to je jen 787. Ne všechny ale zkrachovaly, jak zdůrazňuje Frček. „V současné době své podnikání většinou definitivně neukončují, ale provozování živnosti přerušují,“ zmiňuje s tím, že k přerušení činnosti přikročilo 64 CK. 

Přerušení činnosti je v podstatě záchrannou brzdou. Podle mluvčího řada plánuje opět najet do byznysu za několik měsíců. „Nejčastěji do konce roku. Je tedy možné, že po skončení pandemie a s návratem volného cestování se znovu mnohé na trh vrátí,“ doplňuje mluvčí. 

Na pláže Kypru se pomalu ale jistě vrací život. (9.6.2020)Na pláže Kypru se pomalu ale jistě vrací život. (9.6.2020) | Reuters

Vyjma tří CK, které jsou v úpadku, je pak dalších 6 kanceláří, které svou činnost ukončily - tedy nezkrachovaly. „CK ukončí činnost třeba proto, že ji to nebaví a nemá vizi do budoucna. Nedochází tak k insolvenci,“ vysvětluje rozdíl Blesk Zprávám Jan Papež, místopředseda Asociace cestovních kanceláří. Naprosto odlišnou zprávou ale je, že se na trhu objevilo 10 nových CK. 

Zákazníci o své peníze nepřijdou

Právě cestovní kanceláře jsou současnou krizí nejvíce ohroženým byznysem, jak ostatně zmiňují i samotné cestovní kanceláře. Se zavřenými hranicemi a zákazem sdružování prostě byznys cestovky neudělají. 

„Ta doba je nyní taková, že se lidé snaží zachránit byznys až do poslední chvíle. A když to nejde, tak to zabalí (...) Nejsme schopni odhadnout množství CK, které zkrachují. I pro nás je to pak v 90 procentech nová informace,“ doplňuje Papež. 

Důležité je ale zmínit, že jak v případě krachu, tak i v případě ukončení činnosti klienti cestovních kanceláří nepřijdou o peníze, které do CK „vrazili“. Ze zákona totiž musí klient dostat zpátky všechno do koruny. 

„Každá cestovní kancelář musí být zajištěna pro případ svého úpadku. Zajištěné musejí být jak všechny prodané zájezdy, tak i veškeré vydané poukazy na zájezd (…) Každému zákazníkovi CK, který si koupil zájezd nebo poukaz na zájezd, musí cestovní kancelář předat doklady určené pro zákazníka, jež obdržela od pojišťovny. V těchto dokladech jsou základní informace pro zákazníky, jak se chovat v případě úpadku cestovní kanceláře,“ objasňuje MMR pro Blesk Zprávy.

Klienti se tak nemusí obávat, že by své peníze nedostali. Především pak nyní, když se finance za velkou část zájezdů vracela v podobě poukazů. Peníze ale nepřistanou na účty klientů hned. „V případě krachu prověří pojišťovna nároky, následně trvá, než se to ošetří. Peníze tak lidé dostanou v řádu dvou až tří měsíců,“ dodává Papež. 

V případě, že cestovka sama skončí, pak řeší vrácení peněz indivudálně, bez pojišťovny. Ta přichází na řadu až ve chvíli, kdy už nedokáže kancelář svému závazku dojít a vyprázdní si konto. 

Krach, případně ukončení činnosti, pak nehrozí jen menším cestovkám, jak upozorňuje Papež. V ohrožení jsou i ty velké a nadnárodní. „Až do loňského roku jsem si myslel, že se to nebezpečí týká menších, ale když se podíváte na to, co se stalo s Thomas Cook, což byla největší CK, je to nepředvídatelná věc a může to potkat každého,“ zavzpomínal Papež na loňskou událost, kdy zkrachovala britská cestovka s téměř 200letou tradicí na trhu.

Po pojišťovně přichází na řadu fond

Nabízí se ale otázka, kde cestovka a pojišťovny vezmou peníze pro všechny klienty. Ostatně už nyní mají CK problémy vracet lidem peníze za neuskutečněné zájezdy. Na Blesk se obrací desítky lidí, kteří si kupříkladu stěžují, že CK nejsou schopné dodržet smluvní podmínky a vrátit peníze ve 14denní lhůtě v případě, že je zájezd náležitě stornován a je zaplacen storno poplatek. 

„CK je povinna každý měsíc své pojišťovně vykazovat detailní informace o prodaných zájezdech a pojišťovna na základě těchto údajů kontroluje dostatečnost pojistného limitu. Pokud by i přesto pojistný limit nedostačoval k uspokojení pohledávek všech zákazníků, použil by se tzv. dozajišťovací mechanismus v podobě garančního fondu,“ přibližuje Blesk Zprávám Vilém Frček. 

Zavřená pobočka cestovní kanceláře Thomas Cook v německém Düsseldorfu. (23.9.2019)Zavřená pobočka cestovní kanceláře Thomas Cook v německém Düsseldorfu. (23.9.2019) | Reuters

Garanční fond je svou povahou sdružením. Účinnosti nabyl 1. 7. 2018. Do fondu musí přispívat všechny cestovní kanceláře. Příspěvek je pak počítán podle plánovaných tržeb CK. Do fondu si tak v podstatě cestovky spoří. Fond se pak netýká cestovních agentur, které zprostředkovávají zájezdy tím, že je za klienta sjedná u CK. 

Cestovní kanceláře se nicméně pomalu vrací zpět do dřívějších kolejí. Od 15. června totiž mohou Češi cestovat bez omezení do států, jako je Řecko, Bulharsko a Chorvatsko. Tzv. vládní semafor pak ukazuje, kdy se budou otevírat i další státy.

Podle CK Fischer, Alexandria i Exim tours už se ale lidé pomalu odhodlávají kupovat i zájezdy do exotičtějších destinací, jako je Egypt či Turecko. Ty sice postupně otvírají hranice také, ale například Německo už avizovalo, že v jejich případě prodlouží varování před cestami až do konce letních prázdnin. 

fandasever ( 23. června 2020 11:41 )

Ty zkrachovalé cestovky nebudou nikomu chybět, v budoucnu vyhrají dovolené přes alternativní zprostředkovatel ubytování typu ar and b, cestovek padne mnohem více, trhu to jen prospěje

Ladic_pijan ( 17. června 2020 14:58 )

Tento tyden jsem si koupil 4x letenky a pobyt v hotelech po Evrope. Cestovce nedam ani korunu, hotel i pujceni auta si zaridim levneji pres net a nez bych daval penize Smartwings kde cestuji s 15 kg, tak.jsem si ty letenky koupil u Lufhansy, která je cenove stejna, dostanu jidlo a jeste mam 23 kg. Lidi vykaslete se na tu nasi nizkonakladovku a zarizujte si to sami

picoda ( 17. června 2020 12:46 )

ludva prevratil ( 17. června 2020 12:08 )

Thomas Cook - byla NEJ-větší a KDE je TEĎ ? V kopru..... jenže KDO dá Love klientům - malá Ekonomická rozvaha / CK - je vybíjení KLÍNU - KLÍNEM protože pokud by měl Vše uhrazeno POSKYTOVATEL a DOPRAVCE ( myšleno majitel UBYTOVACÍ kapacity a vytížené letadla ) je vše O.K. jenže Letadla jsou na Leasing řečeno laicky a zaplacením části pouze Hotelu - se CK jistí aby nedošlo k problémům tzv. DEPOZIT ovšem ten NIKDY CK - Nechce UHRADIT ho totiž nezajímá Vaše skutečné poznatky, zážitky či připomínky ale ZISK, a Love URČUJE kredit Hotelu excelentní smlouvou - Hoteliéři zaspali dobu / on totiž HOTEL a ubytování v něm s prvotřídně poskytovanými službami se VYPRODÁ SÁM i bez prostředníka a překupníka kterou je CK i když tajemně se tvářící, že vlastně všechno KRÁSNÉ zařídili oni - je to LEŽ !

ludva prevratil ( 17. června 2020 11:58 )

KRACHNOU ÚPLNĚ VŠECHNY - je to jen otázka času - NIKDO s klientů se NENECHÁ OKRÁDAT a dospěje to k tomu, že HOTELOVÉ Resorty po celém světě budou zaměstnávat místo DEBILNÍHO DELEGÁTA své IT Teamy - kteří budou řešit PRODEJ Zájezdů i malou gramotnost či neznalost Světového jazyka VIRTUÁLNÍ SMLOUVOU a PŘEKLADAČE, věřte mi zřízení CK a držení kamenných poboček - spěje do záhuby / Platit budete HOTELU a ten se o VŠE POSTARÁ - od Letenky přes UBYTOVÁNÍ až po půjčení Auta... a skvělý Hotel bude spolupracovat se skvělou Leteckou společností a Ne nějakou pochybnou NÍZKONÁKLADOVOU leteckou společností - která ve skutečnosti žádná NENÍ pokud čerpá GRANTY - Love ( dané země) Koruny - OJRA, USD či jinou měnu !

Zobrazit celou diskusi
Další videa
Články odjinud