Velké cestovky zrušily Čechům letní zájezdy. Expert: Nejsou neschopné, přijdou totální změny
Plán na letní dovolené dostává u Čechů další trhliny. Poté, co zrušily všechny letní zájezdy až do konce června CK Fischer a Exim Tours, se dá předpokládat, že s podobným krokem přijdou i další cestovky. V rozhovoru pro Blesk Zprávy o takovém scénáři promluvil místopředseda Asociace cestovních kanceláří ČR Jan Papež. Navíc prý lidé mají počítat s tím, že i když dostanou za stávající zájezdy vouchery, ten samý zájezd by mohl vyjít při novém objednání dráž, každý si tak tedy bude muset připlatit.
Jak se dá chápat rozhodnutí dvou největších cestovních kanceláří v Česku, které zrušily až do konce srpna všechny letní zájezdy – tedy i ty, které už lidé měli vybrané a zaplacené?
Znamená to především to, že cestovní kanceláře tím ukazují, že nebyly schopny zajistit v té odpovídající kvalitě, kterou slíbily klientům, jejich dovolenou za podmínek, na kterých se domluvili před koronavirem. Zároveň to znamená, že vydají za zrušené zájezdy svým klientům vouchery, které budou v plné hodnotě zájezdů, které si koupili, a zároveň nabídnou nové zájezdy, které už v sobě budou obsahovat veškeré podmínky, které jsou v tuto chvíli aktuální.
To znamená, že hotel například změnil způsob stravování z all inclusive na plnou penzi, nebo zrušil bufet a nabízí servírovanou stravu. To znamená, že bylo pro ty cestovní kanceláře jednodušší, než u každého hotelu z té své široké nabídky posílat klientům různé změny, zrušit zájezdy všechny a vybudovat nové, které si pak klienti mohou objednat za nabízené vouchery. Je to zjednodušení celého komunikačního kanálu mezi cestovní kanceláří a klientem.
Očekáváte, že podobně zareagují i další cestovní kanceláře?
Je to docela možné. Především ty, které mají velmi širokou nabídku, anebo se nebudou moci dostat do destinací, na které jsou specializované. Na druhou stranu bude spousta cestovních kanceláří, které budou i nadále držet produkt, který měly, protože jsou schopné ho zajistit. Jezdí například do menších hotelů, nebo mají jiné vztahy s dodavateli. To bude věc každého managementu každé cestovní kanceláře.
Říkáte, že cestovní kanceláře takto reagují, protože nejsou schopné nějakým způsobem zajistit adekvátní podmínky. Je to jejich neschopnost, nebo jsou ty podmínky nastavené tak tvrdě?
Není to o tom, že by cestovní kanceláře byly tak neschopné. Je to totální změna podmínek. Když jednotlivé cestovky ty zájezdy plánovaly, tak byly třeba do nějaké destinace plánované i tři, čtyři lety denně. Teď je možné, že bude třeba jen jeden týdně. Je možné, že se změní vztahy ke stravování, že třeba nebude možné mít all inclusive atd… Není to tedy o neschopnosti cestovních kanceláří, je to kvůli té totální změně způsobené koronavirem. Je to přístup ve smyslu toho, že jsem něco slíbil, teď to nejsem schopný splnit, a tak to raději zruším a nabídnu něco jiného. Je to výraz přístupu k realitě, ve které se nacházíme.
Je možné, že nakonec za tu samou dovolenou zaplatím v příštím roce víc peněz, než letos? Tedy, že si k voucheru budu muset ještě něco připlatit?
Myslím, že to bude případ od případu. Je to tak ale možné. Podstatné je, že jste ale o svoje peníze nepřišel, nikdo vám je nekrátí. Je možné, že ale nebudeme schopni najít v nabídce cestovky to, co jste měl původně vybrané. Možná budete muset měnit i vybranou destinaci a místo do Egypta poletíte třeba už na podzim do Řecka nebo někam jinam.
Zároveň je skutečně možné, že hotel, který jste měl vybraný na letošek za 20 tisíc, bude příští rok za 25 tisíc, protože se změní cena letenek, změní se cena hotelu. Důležité je ale počkat si na nabídku. Určitě tato situace není způsobem, jak hledat cestu plošně zdražit. Dnes cestovky rušením zájezdů reagují především na nastalou situaci, aby klienti po příletu na místo nebyli zklamaní, že očekávali něco, co v tuto chvíli není možné ani zrealizovat.
Dá se podle Vás něco podobného očekávat také při objednávání zájezdů na podzim nebo zimních dovolených, i vzhledem k tomu, že se mluví o případné druhé vlně koronaviru covid-19?
Určitě. Myslím, že se takové situace dají očekávat až do jara příštího roku, skutečně to může vypadat velmi podobně. Nemění se jen naše nejbližší destinace, ale i ty vzdálené. Ale předpokládám, že například v Karibiku zůstane all inclusive all inclusive, protože na to jsou hotely nastavené. Jen se popřípadě prodlouží doba, kdy budou moct lidé přijít na večeři. Dovedu si představit, že tam, kde byla doba nyní například od 6 do 9, tak nyní bude od 5 do 11, aby se lidé mohli lépe vystřídat, aby mohli udržovat rozestupy atd. I hoteliéři se budou s tím vším teprve muset sžít.
Myslíte, že zatím ještě netuší, co vše to může přinést?
Zatím je to vše v počátcích. Zatím ani čeští hoteliéři úplně teď neví, jestli mohou ke snídani dát bufet, nebo nemohou. Myslím si, že pokud koronavir bude u nás na takové úrovni, na které je nyní, tak se ty věci budou postupně rozvolňovat a budou se blížit tomu normálu, na který jsme byli zvyklí. I to bude ale přicházet za denního provozu, takže je potřeba umět znát pravidla a umět je aplikovat pružně do praxe.
Jaký otřes na trhu s cestovními kancelářemi očekáváte? Dá se očekávat, že některé tuto situaci po koronaviru nepřežijí a zkrachují?
To se asi bohužel předpokládat dá. Ta situace je opravdu velmi dramatická. Jako cestovní kanceláře nemáme příliš přístup k nějakým překlenovacím úvěrům. Je docela možné, že to bude během pár měsíců, pár týdnů opravdu dramatická záležitost. Naštěstí všichni klienti cestovních kanceláří jsou pojištěni a nemohou o své peníze přijít, protože máme platný zákon 159, který dává klientům jednoznačně jistotu, že o své peníze nepřijdou.
Teď je aktuálně na trhu nějaká cestovní kancelář, která by hrála vyloženě o přežití a lavíruje na hranici krachu?
Myslím, že minulý týden jedna cestovní kancelář vyhlásila úpadek, ale to nebyl náš člen.
Jsem docela zvědav, jak to v létě bude. Napr. zrušení švédských stolu zní poměrně logicky. V tom případě bych ale začal uvažovat o jiném typu ubytování a zabukovany bych zrušil.