„Mlžení a lži,“ zuří klienti cestovek u storna zájezdů. Peníze zpět dostávají zdlouhavě

Autor: Nikola Forejtová - 
15. května 2020
05:03

Cestovní kanceláře konečně začínají lidem vracet peníze za stornované zájezdy. Klienti jsou ale nespokojení a plánují dokonce hromadnou žalobu. Vadí jim, že některé cestovní kanceláře vnucovaly klientům poukaz podle Lex voucher neprávem a zmiňují i problémy v komunikaci. Peníze dostal zpátky například Honza, pro Blesk Zprávy ale popsal vyhrocenou konverzaci se společností Exim tours. Ta se brání a prosí klienty o trpělivost. 

„Měl jsem letět 16. července do Turecka. Raději jsem od smlouvy odstoupil podle Všeobecných obchodních podmínek koncem března. Storno mi potvrdili, poslali přeškrtnutou smlouvu a já zaplatil storno poplatek. Normálně mi měli do 14 dnů poslat peníze, což se nestalo (…) Ve finále mi bylo po mnoha týdnech sděleno, že dostanu voucher,“ popsal Honza pro Blesk Zprávy. S totožným jednáním se setkala i Tereza, o které jsme psali dříve, ale také stovky dalších klientů. 

Jako poškození se cítí především klienti CK Exim tours. Na sociální síti dokonce vznikla skupina, kde se domlouvá hromadná žaloba. Vadí jim, že se Exim zachoval z jejich pohledu nekorektně, nerespektoval právo a především s klienty velmi sporadicky komunikoval.

„Já jsem je po dvou týdnech kontaktoval sám, mě nekontaktoval nikdo. Pak mi za dva tři dny někdo odpověděl, že je nouzový stav a že peníze dostanu, ale že nestíhají a dostanu to do pár dní,“ popisuje dále Honza s tím, že tak to trvalo až do chvíle, kdy mu byl nakonec poslán e-mail s tím, že dostane poukaz.

Exim: Zmírnění dopadů to není

Zmíněný poukaz, který bude v příštích dnech vystavován klientům, pochází z pera ministryně pro místní rozvoj Kláry Dostálové (ANO). Jedná se o ochrannou lhůtu pro cestovní kanceláře, které by v případě, že budou klientům vracet všechny peníze, zcela zkrachovaly. Reálně takové množství peněz navíc na svém účtě nemají, jak samotné cestovky zmiňují. Za poskytnuté zálohy už totiž zaplatily hotelům i dopravcům. 

„Dle metodického pokynu musíme vrátit peníze cca 80 procentům klientů, kteří měli u nás zakoupený zájezd, žádné zmírnění dopadu to pro nás není a zákon Lex voucher nijak nezmírnil dopad pandemie na cestovní ruch a cestovní kancelář,“ reaguje na zákon obchodní ředitel Exim tours Petr Kostka.

Těmto problémům klienti rozumí, vadí jim ale, že je cestovky vodí za nos. Exim totiž podle informací našich klientů upozorňoval své zákazníky, že dostanou poukaz i ve chvíli, kdy to bylo nelegální. Lex voucher se totiž vztahuje na ty zájezdy, které se zruší kvůli zásahu vyšší moci. Řada klientů ale odstoupila od zájezdu podle VOP a dle paragrafu 2533 občanského zákoníku. V tomto případě má cestovka povinnost klientovi vrátit do 14 dnů peníze zkrácené o stornopoplatek. To se ale v mnoha případech nestalo. 

„Přesvědčil jsem se, že zákony pro takto velké společnosti nic neznamenají a pomůže jen se vykřičet do médií. Se zákony si nic nedělají, oni po nás chtějí, abychom dodržovali VOP, ale sami je porušují,“ zuří Honza. I přes apel, že se jedná o bezprávné jednání, mu z cestovky vzkázali, že si jen zákon špatně vyložil.

Cestovky tvrdí, že vouchery lidé většinou akceptují

Kostka už dříve Blesk Zprávám uvedl, že klienti jsou ale povětšinou shovívaví a poukazy berou. Podobně mluví i mluvčí CK Fischer Jan Bezděk. „Ze strany klientů na ně máme pozitivní reakce, klienti tuto variantu většinou vnímají jako řešení, které je přijatelné pro obě strany. Klienti nepřijdou o své peníze a cestovním kancelářím dávají vouchery možnost se nadechnout v této nelehké situaci,“ uvedl.

„CK Alexandria nabídla již v půlce března svým zákazníkům možnost přeložit si svůj zájezd na příští rok a získat 125 procent hodnoty zaplacené částky. O tuto možnost byl a stále je velký zájem a využili ji již tisíce našich zákazníků. Po schválení nového zákona tzv. Lex voucher jsme u zájezdů, které není možné realizovat, začali vydávat také poukazy dle tohoto zákona,“ doplňuje mluvčí společnosti Petr Šatný. 

Peníze se konečně vrací

Kostka pro Blesk Zprávy uvedl, že zákon je stále novinkou a cestovky se s ním seznamují. Opakovaně pak prosil o trpělivost ze strany klientů. A lidé na sociálních sítí zmiňují, že se jim peníze za storna konečně vrací - i když s dvouměsíčním zpožděním. Peníze dostal zpátky i Honza. 

Řecko opět otevírá své pláže pro turistyŘecko opět otevírá své pláže pro turisty | Reuters

I přes vracející se peníze jsou ale někteří klienti dál znepokojení. A to již kvůli zmíněným vnucováním poukazů a kvůli sporadické komunikaci. Další zmiňují i morální aspekt. Adéla pro Blesk Zprávy zmínila, že se snažila o dojednání slevy na stornu kvůli nemocné mamince. 

„V telefonátu s CK mně bylo řečeno, že dostanu jen voucher, ponížen o storno poplatky. O to jsem nestála a řádně jsem podala výpověď. Na můj další argument, že účastníkem zájezdu je navíc ohrožená osoba (69 let), nemusím poukaz přijmout, mi bylo řečeno, že je osoba jen účastník a nikoliv objednavatel. Kdyby to nebylo smutné, zasmála bych se,“ svěřila se Adéla. Právo je tu nicméně na straně cestovky, pravidlo opravdu platí jen pro objednavatele zájezdu.

Babiš o nesmyslných stornech: Je to špatně

Lidé také zmiňují, že různé cestovní kanceláře nabízí v případě odstupování od smlouvy nesmyslné storno poplatky. „Máme zamluvený zájezd na Krétu v září, záloha je zaplacená, doplatek se má platit v červenci. Nyní jsem ho chtěla stornovat, bojíme se tento rok cestovat. Příteli je 62, neteři 10 let. Cestovka mi spočítala storno na 50 tisíc, zájezd stojí 57 tisíc. Odmítají se mnou mluvit, jinou variantu mi nenabízí. Jak mohu postupovat?“ ptala se prostřednictvím Blesk Zpráv klientka Petra premiéra Andreje Babiše (ANO). 

Babiš byl hostem středečního pořadu Blesku Ptám se, pane premiére. „To je špatně. Ti, co zaplatili zálohu, tak cestovky mají povinnost vyplatit vouchery. Je to protizákonné. Paní by měla dostat voucher za 57 tisíc. Rozhodně by neměla dostat storno,“ zmínil premiér s tím, že na toto téma není expert. 

Video Babiš: Hranice jsou otevřeny, do Rakouska a na Slovensko se dostaneme v červnu - Blesk TV

V případě Petry by bylo rozumné podle expertů vyčkávat, jestli se zájezd uskuteční, nebo ne. Kdyby vycestování nebylo možné, měla by Petra na voucher nárok. V případě, že by pak trvala na odstoupení od smlouvy podle Všeobecných obchodních podmínek, musela by storno zaplatit a CK by jí měla vrátit zbytek. Petra by ale měla nárok na to, aby jí CK vyčíslila náklady, které už za její peníze měla. 

Poptávka po zájezdech je minimální, uvádí CK

Blesk Zprávy se ptaly, jaká je nyní poptávka dovolenkářů. Podle Kostky se to rovná téměř nule. Podobně mluví i ostatní cestovní kanceláře. 

„Co se aktuálních prodejů týče, tak jsou stále minimální, ale zvýšil se počet zákazníků, kteří se ptají na možnosti vycestování ještě letos v létě. Podle informací od našich partnerů v jednotlivých destinacích již probíhají přípravy na sezonu, aktuálně se čeká na schválení předpisů, které budou muset provozovatelé hotelů, dopravci i další podnikatelé v cestovním ruchu v destinacích dodržovat,“ uvedl pro Blesk Zprávy mluvčí CK Alexandria Petr Šatný.

Podle vyjádření premiéra bychom se do některých destinací mohli opravdu v letních měsících vydatSám zřejmě vyrazí v srpnu do Řecka, dodal. První se ale budou otevírat hranice se Slovenskem a s Rakouskem, a to už v červnu. 

„Je zde ale stále spousta otázek, na které zatím nikdo nedal odpověď a které jsou pro start sezony opravdu zásadní - jak to bude s leteckou dopravou, jak se bude řešit případné onemocnění v průběhu dovolené, jaká opatření přijmou jednotlivé destinace, pokud povolí příjezd turistů, atd.“ dodává jedním dechem Šatný.

„Předpokládáme, že stejně jako Němci nebo Rakušané, budou moci i Češi cestovat do zemí s nízkou mírou nákazy bez výraznějších omezení. Klientům jsme připraveni začít poskytovat naše služby okamžitě, jak to bude možné,“ doplňuje k tématu také mluvčí CK Fischer Jan Bezděk. Je přesvědčený, že zájem o cestování nezmizel, jen se vyčkává. 

Tato opatření mají chránit návštěvníky pláže před koronavirem.Tato opatření mají chránit návštěvníky pláže před koronavirem. | reprofoto Concello de Sanxenxo

romario71 ( 15. května 2020 12:12 )

Nechápu proč lidi cpou peníze zlodějům z cestovek.
Ubytování pro sebe a rodinu si zařídím sám a letenky taky.
Pak nemusím řešit tyto zbytečnosti s přiblblou cestovkou.
Cestovky jsou banda zlodějů.

naidka ( 15. května 2020 09:44 )

"Zájezdy, které se zruší kvůli zásahu vyšší moci." Ale které zájezdy to jsou? To neví klienti ani cestovky. Dá se předpokládat, že zájezdy těsně po otevření hranic nebudou plnohodnotné, tzn. podle smlouvy, kromě Ruzyně žádné letiště zprovozněné není, některé hotely v destinaci také ne, tak nevím, na co CK pořád čekají.
Kancelář naší cestovky je zavřená, odvolávají se na komunikaci e-mailem, ale to také jaksi nefunguje.

.tg.bb ( 15. května 2020 09:31 )

Tohle nejsou Babišovi voliči. Takže ho ten legislativní paskvil nezajímá. Raději si bude trapně u ÚS obhajovat zastropování nájmů

fenmetrak ( 15. května 2020 09:09 )

Každej ať si užívá dovolenou po svým, každej to má totiž jinak nastavený, tak nikomu nevnucuj to svoje.

trkic ( 15. května 2020 07:32 )

pozdravujte Papeže a příští dovolená opět s cestovkou. Komu není rady, tomu není pomoci....😯

Zobrazit celou diskusi
Další videa
Články odjinud