Pátek 19. dubna 2024
Svátek slaví Rostislav, zítra Marcela
Oblačno, déšť 9°C

Za co strany před volbami utrácí? Statisíce za pexeso, pobyt ve Varech i promítání filmů

  • Autor: Alice Mikulášová - 
    29. 9. 2021
    05:00

    Volby se kvapem blíží a strany přešly do ostrých fází svých kampaní. Se zvyšujícím se napětím se před volbami zvyšují i výdaje na propagaci. V utrácení zatím vede koalice Spolu - vynaložila přes 60 milionů korun. Kolem 40 milionů vydala koalice PirStan, která utrácela například za pexeso, nebo také SPD Tomio Okamury. Premiér Andrej Babiš (ANO) investoval do knihy a sociálních sítí, kolik to hnutí ANO stálo, bude plně jasné až po volbách. ČSSD dala nejvíce peněz za billboardy a focení, avizovaných 20 milionů, které do kampaně zamýšlela investovat, už dávno přesáhla. Nejmenší výdaje má KSČM.

    Před čtyřmi lety dalo všech devět sněmovních stran dohromady na své kampaně více než půl miliardy korun. Letos to vypadá, že kampaně budou levnější - důvodem je v některých případech nedostatek financí v důsledku prohry v minulých volbách do Sněmovny nebo ve volbách krajských. Strany ušetří i díky koalicím.

    Letošní předvolební období je delší než obvykle. Prezident Miloš Zeman vyhlásil termín voleb devět měsíců předem. Strany volily různé strategie uvolňování prostředků - většina z nich však soustředila hlavní aktivity na září. Kdo kolik utrácel? A za co? Podívejte se na přehled.

  • 1.SPD

    Jednu z nejdražších kampaní bude mít zřejmě hnutí SPD. Už na začátku se vedení této strany nechalo slyšet, že chystá dvakrát nákladnější kampaň než minule. SPD podle slov svého předsedy Tomio Okamury předběžně počítalo s rozpočtem mezi 60 a 70 miliony. Zatím vyčerpalo 48 241 064 Kč a na transparentním volebním účtu byl v době psaní textu aktuální zůstatek 31 463 Kč.

    Za co utrácí SPD nejvíce?

    Největší částky 277 676,85 Kč padly za ozvučení a pódium, v půlce září vyplatila také 1 501 133 Kč společnosti Green Marketing s.r.o. za produkci. Co společnost za více než milion a půl konkrétně produkovala, na transparentním účtu uvedeno není. Strana také zaplatila 148 225 Kč za mediální školení. 1 295 022 Kč padlo na reklamní plochy ve vlacích.

  • 2.Hnutí ANO

    Očekávalo se, že nejdražší kampaní bude kampaň hnutí ANO. Vypadá to však, že si aktuálně nejsilnější vládní strana počíná celkem ekonomicky. Hnutí zatím na kampaň vydalo přes 23 milionů Kč, v částce je již započítáno i vydání knihy Andreje BabišeNa transparentním účtu hnutí byl aktuální zůstatek 5 622 021 Kč.

    Kniha za miliony? Zdarma pro všechny

    Mezi nejvyšší položky se řadí zmíněná kniha. Její tisk vyšel dosud na bezmála tři miliony korun. Brožura se dočkala i audioverze, ta hnutí ANO stála 291 973 Kč. Premiér se nechal do knihy nafotit. A nešetřil na tom - focení vyšlo na 349 000 Kč.

    „Tu knížku dostanete samozřejmě zdarma. Je to náklad kampaně hnutí ANO. Bude to transparentní, když to zaplatíme a přijde faktura. A já rád se s vámi setkám a podepíšu ji,“ lákal v polovině července na novou knihu Babiš na facebooku.

    Bylo vydáno celkem 330 tisíc výtisků, které zástupci hnutí ANO rozdávali na předvolebních mítincích. Za vydání knihy strana celkem zaplatila pět a půl milionu korun. 

    Premiér Andrej Babiš (ANO) a jeho kampaň v Průhonicích, které se postavily do cesty kříže na dlažbě (7. 8. 2021) Premiér Andrej Babiš (ANO) a jeho kampaň v Průhonicích, které se postavily do cesty kříže na dlažbě (7. 8. 2021) | Blesk:Jakub Poláček

    Peníze do onlinu

    Babiš nepodcenil ani online prostředí. Do kampaně v kyberprostoru investovalo hnutí ANO 4 000 000 Kč, do reklamy na facebooku 800 000 Kč anebo 250 000 Kč, jmenovitě na facebookový profil ministryně financí a lídryně ANO v Jihomoravském kraji Aleny Schillerové.

    Téměř půl milionu pak stála videa pro online přímo vytvořená. Velkou sledovanost má i Babišův nízkonákladový formát Čau lidi.

    Transparentní účet jako nástěnka vzkazů

    Hnutí ANO moc přispěvatelů z řad občanů nemá, zato se účet hnutí plní pozoruhodným množstvím haléřových „hejtpříspěvků“. Na transparentní účet je vkládají odpůrci Babiše. „Na puding pro hradní obludu, až zase pojedeš trénovat rektální alpinismus,“ vzkazuje premiérovi jeden z haléřových přispěvatelů. „Policie už potřetí dospěla ke stejnému závěru, že Bureš patří před soud. V normální zemi by odstoupil. Žijeme ještě v normální zemi?“ pustil se do Babiše další.

    Video  Volební lídři 2021: Andrej Babiš (ANO)  - Videohub
    Video se připravuje ...

  • 3.Koalice Piráti a STAN

    Piráti a Starostové utratili zatím přes 40 444 734 Kč, přičemž na transparentním účtu zůstává okolo 21 milionů. A za co utrácela koalice začátkem ostré fáze kampaně? Od začátku září vydali Piráti a Starostové téměř 300 000 Kč za předvolební průzkumy. 121 000 Kč vydala koalice za pexeso, zaplatila si i pobyt ve Karlových Varech - stál 7 600 Kč.

    Průběžně po menších částkách platí PirStan reklamu na sociálních sítích a ve vyhledávačích. 300 000 Kč investovali do videí určených speciálně pro ostrou fázi kampaně.

    PirStan investuje i do offlinu

    152 217 Kč padlo v září za volební noviny. Téměř 700 000 Kč potom na reklamní plochy, letáky a plakáty. 310 652 Kč investovala koalice do reklamních předmětů určených pro kraje.

    Video  Volební lídři 2021: Ivan Bartoš (Piráti, lídr koalice Pir+STAN)  - Videohub
    Video se připravuje ...

  • 4.Koalice Spolu

    Strany se musejí vejít do limitu, za kampaň do sněmovních voleb mohou utratit maximálně 90 milionů korun. Nejblíže této hranici je trojkoalice Spolu. Na její propagaci už šlo přes 62 milionů korun. Na transparentním účtu koalici zůstává ještě téměř šest milionů. V ostré fázi kampaně však koalice začala utrácet. 

    Za co konkrétně koalice Spolu utrácí?

    Jen za poslední týden dala například skoro půl milion za tištěnou inzerci nebo 90 000 Kč za reklamu na facebooku. Více než milion korun padl na pronájem letních kin a volebního promítání filmu Ženy v běhu. Signifikantní částky vydávala koalice také za kreativitu, se kterou do ostré fáze kampaně vyrazila. Ta je založená na opoziční kritice Andreje Babiše, Tomia Okamury a komunistů.

    Další dva miliony korun dala za pronájem reklamních ploch, 220 tisíc Kč za propagační předměty.

    Video  Volební lídři 2021: Petr Fiala (ODS, lídr koalice Spolu)  - Videohub
    Video se připravuje ...

  • 5.ČSSD

    ČSSD už za kampaň vydala skoro 34 milionů. A to před časem tvrdila, že se chce vejít do rozpočtu ve výši dvaceti milionů korun. Šetřit chtěla poté, co v loňských senátních i krajských volbách ztratila mnoho mandátů, a s nimi i peníze - nejstarší česká politická strana tak přišla o značnou část příspěvků, které stranám na politickou činnost poskytuje stát.

    ČSSD chce být vidět. Do sebeprezentace vráží majlant

    ČSSD si uvědomuje, že vizuální prezentace je důležitá - za focení dala minulý týden přes 120 000 Kč. Za 100 000 Kč pořídila také nový web, 121 000 Kč vydala za „konzultační a strategické poradenství“. Dalších 240 000 Kč vydala nedávno na grafiku a obsah pro zmíněný web. To vše pořídila ČSSD od agentury Ewing.

    Skoro 200 000 Kč vydala v ostré fázi kampaně za bannerovou kampaň. V offline světě pořídila více plakátů - nakoupila je za více než 360 000 Kč. Za volební noviny v září utratila více než 170 000 Kč. Za billboardy zaplatila ČSSD v září 3 miliony korun.

    Mimo státního příspěvku na volební kampaň přispívají i příznivci ČSSD a ministři či poslanci. Ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová přispěla částkou 70 tisíc korun, Lubomír Zaorálek z resortu kultury poslal 100 000.

    Video  Volební lídři 2021: Jan Hamáček (ČSSD)  - Videohub
    Video se připravuje ...
  • 6.KSČM

    Komunisté, kteří obvykle do marketingových aktivit tolik neinvestují, vyčlenili na volby 23 milionů korun. Zatím se drží při zemi, na jejich transparentním účtu zbývá ještě 8 811 908 Kč. Nejvíce utráceli za billboardy, letáky a polepy. Kampaň je silná především v regionech. Největším nákladem KSČM byly volební noviny - za ty strana zaplatila 3 481 934 Kč. 

    Předseda KSČM Vojtěch Filip při rozhovoru pro Blesk. Předseda KSČM Vojtěch Filip při rozhovoru pro Blesk. | Blesk:Daniel Černovský

     

hejhej ( 30. září 2021 19:46 )

slow-dance: Nejsem důchodce, v žádném případě nevolím slepence stran, kteří jsou tak neschopní, že nedokáže kandidovat strana sama za sebe, budu volit ANO.

sarina ( 29. září 2021 17:01 )

verprag

sarina ( 29. září 2021 16:57 )

V roce 2017 nikdo důchodcům nepřidal a Babiše zvolili.

hejhej ( 29. září 2021 15:21 )

verprag:

anna1234 ( 29. září 2021 11:22 )

.. strategii má Babiš náhodou dobře promyšlenou .. důchodců je asi dva a půl milionu. Ne všichni ho budou volit, to je jasné, ale základna je to pro něj obrovská.

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa