
Zemanova „nekampaň“ stála už 17 milionů korun. Drahoš dostal darem 34 milionů
Volební kampaň stála současného prezidenta Miloše Zemana na nepeněžitých bezúplatných plněních téměř 17 milionů korun, informace se objevila na volebním webu. Na účet dostal Zeman další 4,5 milionu korun. Většinu reklamy za něj zaplatila SPO (Strana práv občanů) či také spolek Přátelé Miloše Zemana. Údaje zveřejnili i další kandidáti, Jiří Drahoš finanční příjmy pro svou kampaň vyčíslil na 34 milionů. Tři z devíti uchazečů o Hrad informace nezveřejnili vůbec.
Miloš Zeman sice uváděl, že kampaň nepovede, po Česku se ale objevilo velké množství billboardů a reklamních plakátů, znovuzvolení Zemana podporuje i reklama v novinách. Mluvčí prezidenta Jiří Ovčáček uvedl, že volební reklama byla použita se Zemanovým vědomím.
Podle informací z volebního webu nejvíce stála velkoplošná venkovní reklama, a to asi 7,9 milionu korun. Stejně jako správu sociálních sítí, audiovizuální služby a grafické práce jí zadal spolek Přátelé Miloše Zemana. Předsedou jeho představenstva je Zemanův kancléř Vratislav Mynář.
Tisk a rozesílání letáků do schránek s „životním příběhem“ Zemana zadal Jaroslav Třešňák z Teplic, zaplatil za ně 3,2 milionu korun. Inzerci v denním tisku sponzorovala firma Euro - Agency, vložila do ní 1,8 milionu korun. Tisk a rozeslání letáků za další dva miliony korun zaplatila společnost EWAS.
4,5 milionu darem i haléřoví kritici
Strana práv občanů, kterou Zeman zakládal, která mu pomáhala sbírat podpisy pod kandidátskou petici a v jejímž sídle Zeman pořádá tiskové konference, vyúčtovala administrativní podporu a využití kanceláře, výrobu a instalaci reklamních plakátů na sloupy veřejného osvětlení nebo dobrovolnickou práci na celkem asi 1,2 milionu korun.
Na volební účet dostal Zeman asi 4,5 milionu korun, žádné náklady z účtu nezaplatil. Dva miliony obdržel od firmy DAKO-CZ. Ta patří do holdingu Czechoslovak Group zbrojaře Jaroslava Strnada. Další milion mu darovala firma Composite Components, za kterou stojí Petr Rusek, jenž mimo jiné působí jako předseda představenstva firmy Tatra Trucks patřící do Strnadova holdingu.
Dalších 900 tisíc korun Zeman dostal od Jana Nekoly z Jíloviště. Muž se stejným bydlištěm stojí za agenturou NKL Žofín. Od P. M. Consulting Moravia s.r.o. obdržel 100 tisíc korun. Na účet mu také přišlo velké množství haléřových darů se vzkazy od odpůrců.
34 milionů pro Drahoše
Další prezidentští kandidáti na svých webových stránkách vykázali jako takzvané bezúplatné plnění pomoc od spolupracovníků a dobrovolníků, náklady na jízdné nebo výrobu videí.
Například Jiří Drahoš na webu přiznal finanční dary ve výši téměř 34 milionů korun. Nepeněžité plnění pak bylo za 1,9 milionu korun, největší část tvoří práce manažera kampaně Jakuba Kleindiensta za 650 tisíc korun, vedoucího kanceláře Petra Koláře za 450 tisíc korun nebo kinoreklama v CineStar za 330 tisíc korun.
Horáček zaplatil 29 milionů
Michal Horáček si náklady na kampaň platí sám, ke konci prosince je vyčíslil na 29,4 milionu korun. Nepeněžitá plnění měla hodnotu asi 256 tisíc.
Nad tím, kolik Horáček do kampaně investoval, se podivoval v debatě TV Barrandov bývalý mluvčí exprezidenta Klause Petr Hájek. Šlo o debatu, kde za Miloše Zemana „kopal“ pro změnu jeho mluvčí Jiří Ovčáček, který si do studia přinesl fíkus v květináči.
„Proč ti lidé proti tomu Zemanovi kandidují, když ví, že nemohou vyhrát?“ tázal se Hájek a označil to za druh zábavy. „Že do toho, abych pobavil lidi, investuju ze svého 26 milionů, je neuvěřitelný,“ říkal Hájek a volbu označil za „setkání obra s několika různě velkými trpaslíky“, kdy oni trpaslíci jsou „všichni nějakou replikou Václava Havla“.
Mirek Topolánek vykázal dary za 9,4 milionu korun a bezúplatná plnění za dalších 1,3 milionu.
Za nezveřejnění informací pokuta až 300 tisíc
Povinnost uvést jména všech lidí či firem, od kterých na kampaň přišly peníze či od kterých dostali bezúplatné plnění, měli kandidáti do pondělní půlnoci. Celkem to neudělali tři uchazeči o Hrad, řekl Jan Outlý z Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí. Neřekl však, kdo pochybil.
U fyzických osob bylo potřeba uvést jméno, příjmení, datum narození a obec trvalého pobytu, u právnických osob název, IČO a sídlo. „U bezúplatných plnění osm z devíti kandidátů mělo nějaké informace, devátý neměl zveřejněno nic. Jeden z těch osmi neuvedl informace v rozsahu, jak vyžaduje zákon,“ řekl Outlý.
Podle něj to bylo horší u peněžitých darů. „Kandidáti si neuvědomili, že to, co mají na volebních účtech, neobsahuje povinné informace podle zákona. Z devíti kandidátů čtyři uvedli přehled v plném rozsahu,“ uvedl Outlý. Další kandidát podle něj nepřijímá žádné dary, takže neměl co uvádět. Jméno neřekl, nicméně je jasné, že mluvil o Horáčkovi, protože nikdo jiný kampaň neplatí sám.
Podle Outlého uvedl jeden ze zbylých čtyř kandidátů informace o dárcích v poznámce, což nejspíš nebude chyba. „Ostatní tři neměli informace ani v podobě soupisu, ani v podobě poznámky. Neuvedli žádný přehled,“ dodal Outlý.
Úřad k úterní půlnoci zadokumentoval registrované internetové stránky s účty a udělá podrobnější analýzu. V případě podezření může zahájit správní řízení, které může skončit pokutou. Může také zvolit formu příkazu se sankcí, proti které může dotyčný podat rozpor, čímž se věc dostane do správního řízení. Sankce je podle Outlého od 20 000 do 300 000 Kč.
Volební kalkulačka 2018 - Volba prezidenta >>>
Jak jste přišel na to, že pan prof. Drahoše je pedofil? Prosím o důvěryhodný zdroj, nebo to jen Váš výmysl?