Nekonečné kolony aut stojících dlouhé desítky minut v ulicích Žižkova. Katastrofální doprava zde není žádnou novinkou. Můžeme si připomenout například rok 2018, kdy se opravovala Husitská a dostat se přes Žižkov bylo takřka nemožné. Tehdejší primátorka Ariana Krnáčová (dříve ANO) dokonce Pražany, kteří si na dopravu stěžovali, nazvala zpovykanými. V současné době se naštěstí ani primátor ani starosta Prahy 3 stížnostem nevysmívají, situace je však podobná jako před lety.

Sedm uzavírek najednou

„Nepamatuji, že bych někdy dostal tolik stížností jako včera. Doprava houstne dlouhodobě, včera to byl vážně masakr,“ napsal v úterý 16. listopadu starosta Prahy 3 Jiří Ptáček (TOP 09). Reagoval tak na situaci, kdy na Žižkově probíhá souběžně hned několik oprav páteřních komunikací. Celkem jde hned o 7 omezení a to na důležitých tepnách jako jsou ulice Jana Želivského, Koněvova, Olšanská nebo Trocnovská.

„Je tady těch uzavírek moc najednou. K dlouhodobé uzavírce Koněvky, omezení na Vinohradské a neustále se protahující opravě kanalizace na Jana Želivského, se včera rozkopalo další místo ve stejné ulici a navíc se ještě začal opravovat povrch vozovky v Trocnovské,“ upřesnil starosta.

Pražanům dochází trpělivost

Jenže lidem dochází trpělivost a spílají radnici. „Řešíte následek, ne příčinu. A tou příčinou je totálně nezvládnutá koordinace staveb (havárie neberu, to je jasné). Proč se kope, kde se kope, když Koněvova  je nyní jednosměrka? Jako oceňuji, že jste se vyjádřil, ale tyhle problémy padají i na vaši hlavu. Takže příště myslel, myslet, myslet, zejména na obyvatele a jejich potřeby a pak teprve konat,“ pustil se do starosty Martin Kaláb

Příšerná koordinace. Jestli si někdo na magistrátu neuvědomuje, že v jedné městské části se nemohou rozkopat, uzavřít, nebo zúžit téměř všechny hlavní tahy v jeden okamžik, tak je to hodně smutné. Navíc snižující se průjezdnost hlavních silnic bude vzhledem k velké plánované výstavbě do budoucna velký problém,“ přidává se s kritikou Tomáš Kupec.

Starosta však vysvětluje, že v kompetenci radnice tyto opravy nejsou. „Uzavírky (a ostatně i ty cyklopruhy) koordinuje magistrát. Hlavní město je i investorem těchto akcí, tedy vybírá stavební firmy. Představa, že se na komunikacích první třídy staví podle toho, jak místní radnice píská, je iluzorní. Jsou to komunikace celopražského významu.“

Rozhodne rychlost

Vyřešit aktuálně přetíženou dopravu zřejmě ze dne na den nepůjde, je ale třeba se z chyb poučit a do budoucna nastavit systém oprav, který by kolapsům předcházel. I proto byla na dnešek primátorem Zdeňkem Hřibem (Piráti) svolaná schůzka, které se zúčastnil jak starosta Ptáček, tak náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě) a také zástupců různých organizačních složek hlavního města, které se na uzavírkách v Praze 3 podílejí jako je Technická správa komunikací (TSK) nebo Pražská vodohospodářská společnost (PSV).

Na schůzce došlo ke shodě, „že co je rozkopáno, musí se již dokončit. Současně vzniknul závazek města, učinit kroky vedoucí k tomu, aby se tak stalo v co nejkratším čase. Tedy aby dokončení staveb došlo dříve, než bylo původně předpokládáno. Od pondělí budou navíc zavedena opatření pro oddělení tramvajové dopravy v ulici Seifertova,“ informoval starosta Ptáček.

Magistrát společně s TSK také potvrdil, že se u dalších soutěžených projektů změní procentuální rozvržení mezi cenou a rychlostí stavby. „Město by při výběru zhotovitelů dopravních staveb mělo ve výběrových řízeních dávat větší váhu na rychlost stavby. Obvykle se rychlost hodnotí 20% a cena 80%. Výjimečně je to 30%, a když se hledala stavební firma pro opravu Barrandovského mostu, stanovil magistrát rychlost na rekordních 40%. Když vidím, kolik druhotných škod takové uzavírky působí, mělo by být 30% odrazovým můstkem,“ řekl Ptáček

„Můžeme potvrdit, že následující etapy rekonstrukce Koněvovy ulice budou soutěženy Technickou správou komunikací se 40% váhou na dobu zhotovení,“ uzavřel Scheinherr.

Fotogalerie
28 fotografií