„Nová asfaltová stezka je kromě cyklistiky vhodná i pro bruslení či pro procházky s kočárkem a nahrazuje dřívější bahnitou cestu,“ řekl Hukal. Na tuto část naváže v budoucnu trasa okolo kyjského sídliště Panorama k železniční trati a dál do Horních Počernic a Středočeského kraje. „Našim primárním cílem je propojit Prahu 14 s městskými částmi Praha 9 a 20,“ řekl Hukal.

Vybudování cyklostezky připravila radnice, která dostala peníze od magistrátu. Podle pražského cyklokoordinátora Pavla Poláka je důležitá připravenost projektu, přestože je budována postupně. „Stezka je typický produkt metody salámové, kterou děláme v Praze sedmnáctý či osmnáctý rok. Každý politik by chtěl stavět kompaktní celky, nejlépe přes Václavák. Ale bez salámové metody bychom nestavěli nikde,“ řekl.

Radnice nyní na svém území připravuje vznik dalších cyklotras podél železničních tratí, a to podél trati z Vysočan směrem na Nymburk, trati z centra Prahy přes Kyje směrem na Český Brod a podél nákladního průtahu z Malešic, který vede přes Kyje. „Okolo všech tratí chceme tzv. drážní stezky, které umožní lidem bezproblémové spojení s centrem města i Středočeským krajem. Všechny jsou nyní připravovány,“ řekl Hukal.

V systému stezek tvořících severovýchodní magistrálu naposledy radnice otevřela loni v červnu dvoukilometrový úsek od hloubětínské Bažantnice do Satalic. Cyklomagistrálu budou tvořit kromě nových úseků také části, které již fungují. To je případ ve směru z centra úseku, který začíná na Balabence. Následně vede přes Podvinný mlýn a dále po bývalé drážní stezce Těšnovské železniční trati přes Prahu 9.

122 milionů do cyklodopravy

Pražský magistrát letos plánuje do cyklodopravy vložit celkem 122 milionů korun, uvedla mluvčí Technické správy komunikací Barbora Lišková. „V plánu je výstavba cyklistických tras a stezek na území hlavního města. Vybudované trasy a stezky řeší zejména bezpečnost dopravy cyklistů s cílem oddělit v největší možné míře cyklistickou dopravu od ostatních druhů dopravy,“ uvedla Lišková.

Peníze plánuje správa využít například na stavbu cyklostezky z Komořan do Lahovic nebo ve Staroklánovické ulici v Praze 21. Na jedné z páteřních cyklotras označených jako A1 bude v Praze 7 vybudována první část, a to úsek Stromovka-Varhulíkové. Na zmíněné trase bude TSK stavět také od Nádražní ulice směrem k ulici U Královské louky. Prodloužena bude také trasa vedoucí v Kunraticích.

TSK se bude věnovat kromě samotné výstavby stezek přípravě projektů a dalším inženýrským pracím pro nové úseky. Chce také investovat do přístřešků pro kola, stojanů a projektů typu B+R, tedy záchytných cykloparkovišť, kde si lidé mohou nechat bicykl a pokračovat MHD.

V Praze je přes 515 kilometrů značených tras, z toho zhruba dvě stovky vedou mimo komunikace s automobily. Cyklisté mají vyznačena ve více než 340 křižovatkách samostatná stání před automobily a v ulicích je vyznačeno asi 50 kilometru cyklopruhů a zhruba 34 kilometru piktokoridorů, kdy jsou na vozovce vyobrazeny symboly bicyklu, které řidiče upozorňují na častý průjezd cyklistů.