Svérázný test masa

„Holky, píšete tady, že kupujete maso, kterému končí třeba druhý den spotřeba. Já tohle udělala asi dvakrát a vždycky to maso bylo zkažený. Zrovna u masa se teda bojím, protože nevíte, jak to skladují. Když špatně, datum spotřeby se zkracuje. Ve finále tedy vy hodíte peníze z okna,“ píše jedna z maminek. A jiná přidává svou dost kuriózní a neobvyklou radu:

„Tak já obvykle do obalu dělám dírku, abych si čichla, a v tomto případě by to šlo cítit i přes obal,“ radí jedna diskutující. Jiná maminka přemýšlí, jak dále využít i vodu z vařených brambor. A ostatní diskutující jí nabízejí česnekovou polévku….

Zdravé jídlo chce znalosti a čas

Na sociálních sítích se řeší nejen cena oběda, ale i to, jestli je uvařené jídlo alespoň trochu nutričně vyvážené. Podle výživové specialistky Margit Slimákové však není problémem cena, jako často spíš neznalost, jak na to.

Zdravé jídlo je více než na peníze náročné na znalosti a čas. Základní potraviny, a to včetně sezónní zeleniny, jsou běžně za dostupnou cenu a dá se z nich připravit výživově to nejlepší jídlo. Co je třeba se naučit, je připravovat je a ideálně i tak, aby se ušetřil čas,“ vyjádřila se k problému pro Blesk.cz Slimáková, která už dříve přiznala, že potraviny, jako vejce, máslo anebo losos, jsou dražší než párek šizený moukou, margarín z nejlevnějších olejů nebo rohlíky, které z živin mají skoro jenom sacharidy.

„Je třeba si však uvědomit, že levnější, vysoce průmyslově upravované produkty jsou nejčastěji postavené jen na cukrech, tucích a dochucovadlech,“ uzavřela.

PharmDr. Margit Slimáková
PharmDr. Margit Slimáková
Autor: Margit.cz/Facebook

Z ruky do úst, říká Jana

Maminka Jana má dvě děti, je na rodičovské dovolené a její manžel teď dva roky kvůli zdravotním problémům nepracoval. „Také jsme žili z ruky do úst,“ popisuje pro Blesk.cz Jana, která se naučila šetřit a teď dokáže uvařit oběd pro celou rodinu za šedesát korun.

„Podle mě je dobré zaměřit se na jídla, která jsou převážně z příloh, jako je rýže (s tuňákem, rizoto), kuskus (jde klidně jen smíchat s jogurtem na sladko nebo zalít vývarem a přidat zbytky z ledničky, od nakrájené šunky po starší mrkev, kterou orestuji). Hodně vařím těstoviny (salát, zapečené, s omáčkou, s cibulí na sádle, s kakaem nebo mákem),“ nabízí své rady Jana, podle které bývají přílohy syté a levné a stačí je jen dochutit něčím, z čeho je možné získat potřebné živiny.

Také je dobré nakupovat kosti od řezníka, vyjde to levněji a zdravěji než bujony a masoxy, a když máte štěstí na řezníka, tak je na kostech i dost masa na polévku,“ popisuje své vychytávky s tím, že levný nákup je základ levného vaření.

Jana sází na čerstvé suroviny, polotovary příliš nenakupuje.
Jana sází na čerstvé suroviny, polotovary příliš nenakupuje.
Autor: archiv Jany a Kateřiny

Za 60 korun oběd pro rodinu

Jana si ráda vyhraje i s masem. „Já hodně ušetřím na kuřecím mase, ráda kupuji velké balení, tedy celé kuře a 2 stehna.  Naporcuji, jak to jen jde, dá se z toho udělat dost jídel. Prsíčka na plátky a obalit, vznikne spousta malých řízečků. Polovinu stehen upeču, další na omáčku. Křidélka a skelet na vývar,“ popisuje své šetření Jana. Podle maminky na rodičovské se také vyplatí cokoli sladkého i slaného upéct doma. „ Já dělám ráda hranaté brumíky, ty dcera miluje, oproti kupovaným jsou zdravější a mnohem levnější.“

Mladá maminka naopak moc nekupuje polotovary. „Za šedesát korun můžete buď uvařit pro celou rodinu něco levného, nebo koupit konzervu polotovaru pro jednoho,“ dodává Jana.

Nic nevyhodit, vše využít

Svůj návod, jak šetřit, poskytla i maminka dvou dětí Kateřina, která je na mateřské dovolené a bydlí na vesnici kousek od Svitav. Ačkoli není samoživitelka, ale má manžela, snaží se šetřit každou korunu.

„Šetříme a opravujeme domeček bez hypotéky a bez dluhu a těší nás to. Jsme skromní a vedeme k tomu i naše děti,“ vysvětluje Katka, které měsíčně na jídlo vystačí pět až šest tisíc korun. „Je to ale i tím, že mám zahradu, slepice, včely,“ vypočítává Kateřina, podle které je základem vše z potravin spotřebovat, nic zbytečně nevyhodit. „Mrkev oškrábat a do mrazáku. Hnědé banány do mrazáku a poté namixovat do buchty nebo smootie, staré rohlíky do strouhanky, prostě vše využít, “ vysvětluje.

 Důležité je také sledovat slevové akce v letácích. „Jídelníček vytvořím za dvacet minut, projdu letáky a při tom vše vymyslím. Koupím maso ve slevě, klidně pět kilo, naporcuji a zmrazím. U řezníka se dá koupit ořez, kde bývají i hezké kousky masa,“ vysvětluje Katka.

Katčina levná domácí pizza.

Osm jogurtů za dvacku

Jako samozřejmost bere nekupovat sladkosti, chipsy, sladké pití ani alkohol. Také radí nakupovat přímo od zemědělců a chodit na samosběr ovoce i zeleniny. „V létě je zelenina a ovoce za par korun. Vařím sezónně. Kupuju mléko od farmáře za dvacet korun a udělám z něj dětem osm domácích jogurtů. Dám do toho rozmrazené namixovane jahody, domácí marmeládu a je,“ popisuje s tím, že teď je zase čas sběru šípků na čaj a výrobu šípkové marmelády.

Doma také připravuje vše, co jde. „Nekupuji žádné polotovary. Uvařím knedlíky, udělám nudle, marmeládu, zavařuji. Peču chleba i rohlíky. Vařím více porcí,“ popisuje s tím, že na velký nákup jezdí její rodina jednou za sedm až deset dní. „Nechodím do obchodu zbytečně, a když přijdou peníze, vše nutné zaplatím a udělám si rozpočet na jídlo a ostatní. Dělám si i denní a týdenní limit a ten držím,“ radí také.

Lehce se zvyká na lepší...

Samozřejmostí je pro ni šetření energiemi, spotřebiče s eko programy, úsporné žárovky či nákup levných čisticích prostředků. „Mám osvědčené značky, které fungují a jsou za super ceny,“ popisuje. „Recept je jednoduchý. Prostě přemýšlet, nebýt líný, být skromný a každý nákup zvážit,“ vysvětluje s tím, že její rodině vůbec nic nechybí.

„Naše babičky měly dvanáct dětí, neměly pračku, sušičku a vše co dnes máme, a děti taky vychovaly. Jsme rozmazlení a známe jenom blahobyt. Ono se lehce zvyká na lepší, ale pak se těžce padá na dno. A s naší vládou nás těžké časy teprve čekají,“ dodává.

Tip na vaření podle Margit Slimákové

Výživová expertka Margit Slimáková také  přidala svůj tip na úsporu v kuchyni. „Jako příklad mě napadá si jednou týdně namočit luštěninu - třeba fazole a druhý den je uvařit a současně s nimi (v samostatném kastrolku) si uvařit kroupy. Na pánvi zlehka osmahnout cibulku, pórek a nejrůznější další kořenovou zeleninu anebo třeba i kostky dýně Hokkaido. Smažit můžete na zdravé a cenově přístupnějším olivovém oleji z pokrutin anebo na sádle," popisuje Margit.

Z krup, části fazolí, zeleniny a koření s česnekem a majoránkou jde zapéct krupoto. Část fazolí hned rozmixovat s chilli a za studena lisovaným olejem na pomazánku, kterou jde i pár dnů udržet v lednici a používat v průběhu týdne. „Část fazolí jde poukládat do více sklenic a v týdnu použít třeba do polévky nebo salátu. A jestliže si odložíte trochu uvařených krup, jde je rozmixovat do krému, který může být základem pro dezertíky," upřesňuje svůj zdravý  recept. 

 

Fotogalerie
10 fotografií