Překvapení pro syna vymyslela Denisa Bezoušková (27) z Hlučína už v létě. „Začala jsem proto ukládat každý měsíc něco stranou. Šetřila jsem na to dlouho z mateřské, protože auto vyšlo na téměř 10 tisíc korun. (Pozn. red. dárek vyšel na 9199 Kč a poštovné 250 Kč). Chtěla jsem ale pro syna velké překvapení,“ říká.

Když naspořila peníze, objednala autíčko z e-shopu rcskladem.cz. „Poslali ho 27. října, ale já ho chtěla dát synovi pod stromeček, tak zůstalo zabalené až do Štědrého dne v originální krabici, jak došlo,“ pokračuje.

Na vánoční dárek šetřila Denisa Bezoušková z Hlučína několik měsíců.
Autor: Karel Janeček

A to byla chyba…

24. prosince se potají rodina pustila do sestavování autíčka. „Prostě aby přišel k hotovému a mohl rovnou sednout a řídit,“ prozrazuje Bezoušková, jak to měla celé vymyšlené. Jenže… Hned několik dílů auta bylo poničených. „Má to vylámaný blatník, odpadávají z něj součásti. Zespodu je to odřené a zničené, jako by s tím kdosi jezdil po betonu. Byl to náš hlavní dárek pro Ríšu, a nakonec dostal jen pár drobností,“ smutní maminka chlapce.

Chtěli kvalitu

Auto její syn nakonec poprvé uviděl, až když přijel Blesk vše nafotit a zdokumentovat. S reklamací měla od samého začátku potíže. „Nejdříve ani nezvedali telefony,“ tvrdí. Pak se podle ní firma vymlouvala na vánoční a povánoční volna. Ale nakonec se dohodli na zaslání autíčka nazpátek, aby mohli rozhodnout, zda je její reklamace oprávněná.

Zamítli to

Denisa Bezoušková musela zaplatit další tisícovku za poštovné do Prahy a čekala… A jelikož se nedočkala, začala reklamaci urgovat. „Pak napsali, že auto přišlo. Asi za tři nebo čtyři hodinky poslali mail, že na žádnou kompenzaci není nárok. Oni prý za nic nemůžou,“ rozhazuje rukama. Firma po zákaznici žádala škodní list dopravce. Bez něj se odmítala k případu vracet.

Ten list by mohl vystavit jen dopravce, ale jen, pokud bych vznesla reklamaci do dvou dnů od doručení zboží, jak jsem se dozvěděla,“ pokračuje ve vyprávění. Jenže vzhledem k okolnosti, že autíčko vybalovala až o mnoho týdnů později, doklad získat nejde. Ani s dalšími telefonáty a pokusy o domluvu s touto firmou neuspěla.

Takhle přišlo autíčko za skoro deset tisíc zabalené.
Autor: Karel Janeček

„Nakonec mi napsali, že s ohledem na mé nevhodné a sprosté chování vůči firmě nevyreklamují nic, a už mi vyhrožovali i soudem,“ uvedla Bezoušková. Auto jí firma zaslala zpátky, ovšem s tím, že po ní požaduje úhradu poštovného. To ona odmítla. „Nás to stálo už přes 10 tisíc a kupu starostí. Především ukradli synovi Vánoce, a to je velká nemravnost,“ říká.

A co s autem bude dál, když už reklamace nevyšla? „Nějak se pokusím slepit, co půjde, když po něm Ríša tak pláče. Ale co když to auto ani nejezdí nebo mu nefungují brzdy? Můžeme tomu ještě věřit?“ uzavírá.

Firma rcskladem.cz: Paní Bezouškovou neznáme

Prostor vyjádřit se dostala i firma rcskladem.cz. Ze stejného mailu, ze kterého komunikovali s paní Bezouškovou, přišel mail i do redakce Blesku: „Dobrý den, paní Bezouškovou neznáme a vaši redakci také ne. Děkuji Altmann.“ Na dodatečnou námitku, že je to zvláštní a že s ní přesně z tohoto mailu komunikoval s tím, že v příloze zasíláme přefocenou konverzaci i s číslem reklamace, odpověděl pan Altmann to stejné: „Dobrý den, paní Bezouškovou neznáme a vaši redakci také ne. Děkuji Altmann.“

Ombudsman Blesku: Důležité je, že od koupě uplynulo méně než 6 měsíců

Co dělat, když prodejce zamítl reklamaci vadného zboží převzatého před méně než šesti měsíci? Podle Ombudsmana Blesku Lukáše Zeleného je vždy nejsnazší si spočítat, zda prodejce dodržel 30denní lhůtu pro vyřízení reklamace.

„Protože po jejím marném uplynutí má spotřebitel stejná práva jako v případě podstatného porušení smlouvy, a to právo od kupní smlouvy odstoupit a žádat vrácení peněz,“ upozorňuje hned na začátek.

Mgr. Lukáš Zelený
Autor: archiv

Pokud prodejce reklamaci zamítl včas, je nutné posoudit, zda se vypořádal s podmínkami danými občanským zákoníkem. „Ten stanoví, že vady, které se projevily do šesti měsíců od převzetí věci, existovaly již v okamžiku převzetí. Prodejce se pak odpovědnosti za nesplněnou jakost může zprostit pouze prokázáním opaku,“ vysvětluje Zelený.

Prodejce tedy musí prokázat, že spotřebiteli dodal bezvadné zboží. „Pouhé tvrzení o tom, že si zboží poškodil sám spotřebitel, nebo že si ho měl včas zkontrolovat, za řádné vyřízení považovat nelze,“ objasňuje Ombudsman Blesku.

Spotřebitel tak může nadále trvat na řádném vyřízení reklamace v zákonné lhůtě 30 dnů od uplatnění a pokud nebude tato lhůta dodržena či zamítnutí reklamace náležitě odůvodněno, může opět odstoupit od kupní smlouvy a žádat vrácení peněz. Někdy, zejména u dražšího zboží, pomůže i obrátit se na soudního znalce.

Další možnost

„Pokud se paní Bezouškové nepodaří s prodejcem domluvit, může využít mimosoudního řešení sporů při České obchodní inspekci. Spotřebitel může zahájit řízení. Musí však doložit svůj nárok a pokus o předchozí smírné řešení,“ radí Lukáš Zelený, jak má paní Denisa postupovat.

Prodejce je podle něj pak povinen s inspekcí komunikovat. Výsledkem by měla být vzájemná dohoda na řešení. Inspekce ale autoritativně nerozhoduje, nic nenařizuje, je jen práva znalou třetí stranou. „Pokud by se ani tak nepodařilo nalézt dohodu, může se paní Bezoušková obrátit na soud,“ uzavírá Zelený.

Jak je to s poštovným?

Lukáš Zelený se vyjádřil i k tématu poštovné při reklamaci. „I když prodejce reklamaci zamítne, nemůže po spotřebiteli požadovat zaplacení nákladů neoprávněné reklamace, například poštovné,“ radí.

Prodejce totiž není oprávněn jakkoliv omezovat právo spotřebitele věc reklamovat, v tomto případě zavádět opatření, která by ho od reklamace odrazovala. „S podnětem na zahájení řízení pro možné porušení zákona o ochraně spotřebitele se lze obrátit rovněž na Českou obchodní inspekci,“ dodal.

Mgr. Lukáš Zelený radí s nákupy na internetu

Nakupování v e-shopech má podle Ombudsmana Blesku Lukáše Zeleného své výhody, ale také určitá úskalí. „Nejenže tak trochu kupujeme zajíce v pytli, ale navíc do hry vstupují přepravní společnosti, které mohou nešetrným zacházením napáchat na zásilce značné škody,“ tvrdí a pokračuje:

„Prodávající však odpovídá za stav zakoupeného zboží až do okamžiku převzetí kupujícím. Proto i poškození zboží způsobené přepravcem jde na vrub prodejce. Spotřebitel se tedy nemusí domáhat náhrady škody u přepravce, ale může zboží klasicky reklamovat v e-shopu, kde jej zakoupil, nebo i od smlouvy do 14 dnů odstoupit. To však paní Bezoušková neučinila.“

Zároveň je ale namístě připomenout, že vhodné zabalení zboží určeného k přepravě má zajistit prodávající. „Nevyplývají-li z obchodních podmínek přepravce zvláštní pravidla pro balení určitého typu zboží, pak je třeba jej zabalit podle zvyklostí a s ohledem na jeho povahu, aby při přepravě nebylo poškozeno,“ říká Lukáš Zelený.

Fotogalerie
8 fotografií

„Hrabě“ Viktor Lustig. Čech, který prodal Eiffelovu věž do šrotu.