Na zájezd k moři, konkrétně do Chorvatska, vyrazili minulý rok s cestovní kanceláří TRAVEL FAMILY s. r. o. Jelikož s jejími službami byli maximálně spokojeni, rozhodli se dovolenou zopakovat i tento rok – konkrétně v termínu od 13. června do 21. června.

„Byla to loni naše úplně první zahraniční dovolená. A jelikož se na nás usmálo štěstí a vyhráli jsme v loterii 36 tisíc, rozhodli jsme se to zopakovat a ještě jednou si užít chorvatské moře,“ popisuje Ján Galo.

Místo peněz vrácených za zrušený zájezd mají Galovi jen nechtěný slib voucheru na příští sezonu a spoustu dokumentů.
Autor: Karel Janeček

Zálohu za zájezd zaplatili vloni na sklonku roku, jen pár dní po obdržení získané výhry. „Zaplatili jsme nejdříve 25. listopadu 2019 dvacet tisíc, osm tisíc jsme pak doplatili letos 17. února,“ vypočítává Galo s tím, že v březnu přišla první vládní omezení, strach z nákazy a nejistota.  A manželé se proto rozhodli  ještě ten samý měsíc zájezd zrušit. „Bylo to 13. března. Báli jsme se o zdraví a přistoupili i na storno podmínky zájezdu, kdy nám odečetli smluvní pokutu,“ krčí rameny Galo.

Cestovka následně poslala stornovací protokol, v němž psala, že vrátí za zájezd 24 390 korun (storno poplatek vyčíslila na částku 2 710 Kč). „Nastalo ovšem čtyřměsíční ticho. Nedalo se jim dovolat, nic. Nakonec slíbili, že do září naše peníze vrátí. A zase nic,“ pokračuje Ján Galo.

Ani do konce září žádná vratka nepřišla. „Ozvali se nám až 1. října s tím, že máme pochopit jejich situaci, že nevrátí nic. A že se s námi mají povinnost vyrovnat teprve do konce roku 2023, a ještě voucherem, a ne hotovostí. To už jsme pěnili,“ konstatuje muž.

Nemocenská a vyhazov

„Oni sami nám napsali, že nemají hotovost, a my jsme se přitom dostali do hrozné situace, kdy já jsem v říjnu přišel coby strojař ve Vítkovicích o práci, žena je od dubna na neschopence, zdraví jí vzalo její povolání jeřábnice. Jsme bez peněz,“ smutní Galo.

O práci navíc přišel rok před důchodem, a sám je rovněž nemocen. „Máme strach, abychom nepřišli o byt, a přitom nám někde visí skoro 25 tisíc, které nám zadržují, a nám by se teď tak moc hodily. V našich očích je to podvodné jednání, proto jsme se obrátili na Blesk,“ konstatuje.

Co na to cestovní kancelář?

„Postupovali jsme v souladu s platným zákonem. Nabídli jsme klientům LEX VOUCHER, ten však odmítli s tím, že spadají do skupiny výjimek definovaných zmíněným zákonem. V návaznosti na toto klienti nedoložili dokumenty, které by tuto skutečnost potvrzovaly, proto k výplatě nedošlo. V případě dodání dokumentů a splnění zákona z pohledu výjimek, vypořádáme klienta v souladu se zmíněným zákonem,“ napsala Blesku Xenie Stehlíková, ředitelka prodeje.

Na to ale reaguje pan Galo: „Nic po nás nechtěli, slíbili vrátit peníze s tím, že si strhnou storno poplatek. A když mělo dojít na vrácení peněz, napsali omluvný dopis,“ tvrdí.

Ombudsman Blesku: LEX VOUCHER na ně neměl platit!

Podle Ombudsmana Blesku a advokáta Mgr. Jakuba Kerestešiho cestovní kancelář nepostupovala správně. „Zvolila pro sebe nejvýhodnější variantu, avšak nikoli v souladu se zákonem. Cestovní kancelář může omluvit jen to, že v době, kdy byl zájezd rušen, nebyl LEX VOUCHER ještě v platnosti. V době, kdy manželům CK začala zadržovat peníze, však již mohla vystavit voucher na celkovou částku zálohy,“ komentuje.

Dvě možná řešení

Galovi mají dvě možnosti – odstoupit od smlouvy v souladu s ust. § 2535 občanského zákoníku, tedy že v místě zájezdu nebo jeho bezprostředním okolí nastaly nevyhnutelné a mimořádné okolnosti, které mají významný dopad na poskytování zájezdu nebo na přepravu osob do místa určení cesty nebo pobytu. „V takovém případě je ale CK povinna vrátit veškeré prostředky, i formou voucheru,“ říká Jakub Keresteši.

Mgr. Jakub Keresteši, Ombudsman Blesku.
Autor: archiv

Druhé řešení mohlo být to, že manželé odstoupili od smlouvy v souladu s ust. § 2533 občanského zákoníku a jsou povinni uhradit odstupné.

„Oproti tomu se ale nemůže CK odvolávat na ochrannou dobu a musí vrátit veškeré prostředky neprodleně. Zákazník pak má také možnost požádat o voucher na 10 % hodnoty stornopoplatků, ale jen ve lhůtě 3 měsíců ode dne zániku smlouvy,“ vysvětluje dále Ombudsman Blesku s tím, že v tomto případě není jasné přesné znění důvodu odstoupení, protože manželé problém řešili ústně, nikoliv písemně a v potvrzení o stornu od cestovky není uveden důvod odstoupení.

„Dá se předpokládat, že za situace, kdy bylo strženo storno, a navíc bylo odstoupeno s dost velkým předstihem před konáním zájezdu, tak by CK měla prostředky vrátit, protože se na tento případ LEX VOUCHER nevztahuje,“ hodnotí konkrétní případ manželů Jakub Keresteši.

Patří manželé do ohrožené skupiny?

„Obávám se, že ani jeden z manželů do této skupiny ke dni doručení oznámení pořadatele o využití ochranné doby (zřejmě 1. 10. 2020) nepatřil. Se situací, kdy se osoba stane ohroženou v době pozdější, zákon nepočítá,“ vysvětlil Keresteši. Záleží tedy, kdy dostal pan Galo v práci výpověď a kdy dorazila od cestovní kanceláře zpráva, že se budou řídit zákonem LEX VOUCHER.

Jak získat peníze zpět?

„Pokud by měla CK právo na vystavení voucheru v souladu s LEX VOUCHER, pak se tomuto teoreticky bránit nelze a je třeba vyčkat. Není ovšem pravda, pokud to CK skutečně uvedla, že se musí se zákazníkem vypořádat do konce roku 2023. Ochranná lhůta končí dnem 31. 8. 2021,“ říká právník.

Fotogalerie
3 fotografie

Podívejte se ve videu na krásu chorvatského Dubrovníku!