Tobias si přál batoh s traktorem, manželka proto jednoduše zadala do internetového vyhledávače »batoh s traktorem«. „Bez prověření jsme vybrali e-shop VIVEO. cz, jehož nabídka se nám líbila,“ uznává hned na začátku Tomáš Mikéska (41) chybu, kterou udělali při výběru. „Důležité pro nás bylo, že se batoh synovi líbil,“ přidává se maminka chlapce Linda Bartáková (44).

Tomáš Mikéska se synem Tobiasem a batohem, který mu pořídili až po začátku školního roku.
Autor: David Malík

Jelikož rodiče tlačil čas, rychle školní batoh objednali, a jakmile přišlo potvrzení o přijetí objednávky, ještě ten den odeslali platbu. „Líbila se nám i částka, batoh vyšel na 1498 Kč a měl k tomu být i penál a pytlík na bačkory. Byl o 200 Kč levnější než jinde,“ pokračuje Mikéska.

Následující dny Tobísek na svoji školní aktovku čekal marně… Bohužel se po několika dnech ukázalo, že neřešit recenze e-shopu VIVEO.cz a zkušenosti dalších nakupujících, byla chyba. V pondělí 24. srpna odpoledne proto zkusila maminka chlapce kontaktovat e-shop. „Nešlo se tam vůbec dovolat, tak jsem zaslala e-mail s tím, že prosím o rychlé vyřízení objednávky, což e-shop uvedl jako jednu z možností k urychlení dodání,“ vzpomíná Linda Bartáková. O 4 dny později zkusila znovu stejné kolečko – zavolat a napsat. „Prosila jsem je o informace o objednávce a že od nich nemám žádnou zpětnou vazbu,“ popisuje Bartáková.

Slíbili vrátit peníze

Reakce tentokrát přišla. „Omlouvám se za pozdní řešení Vaší objednávky, které bylo způsobeno mým úrazem. Bohužel dodavatel nám stále nedoručil Vámi objednaný batoh, a proto je lepší, když již dále nebudeme čekat. Platbu Vám odesílám zpět, na účtu ji budete mít do dvou prac. dnů. S omluvou David,“ přišlo z e-shopu VIVEO.cz. V tu chvíli tedy rodiče zareagovali a okamžitě objednali ten stejný školní batoh, ale na jiném e-shopu.

A slibované vrácení peněz z VIVEO.cz? Po v e-mailu uvedených dvou dnech peníze na účtu nebyly. A neobjevily se ani v následujících dnech… 4. září proto poslala Bartáková e-mailem odstoupení od smlouvy z důvodu nedodání zboží. Nikdo už ale neodpověděl a nereagují dodnes…

Rodiče se ptají: A co teď?

Na Ombudsmana Blesku se rodiče rozhodli obrátit především proto, že neví, jak nyní mají jednat a zda postupovali správně. „Co máme udělat pro to, aby nám vrátili naše peníze? Dostali jsme radu, že máme dát předžalobní výzvu, aby náklady šly za provozovatelem e-shopu. My ale nevíme, jak taková předžalobní výzva má vypadat a co má obsahovat. A jestli je to vůbec teď ten správný krok,“ ptají se.

Nebo máme dát trestní oznámení? Nebo oboje? Jsme v patové situaci, ten šmejd má naše peníze a my nevíme, jak na něj, nemáme žádné páky,“ dodávají. „Někdo nám říkal o mimosoudním řešení, to také nevíme, jak se toho docílí,“ uzavírají.

„Přesně takovou tašku do školy jsem si moc přál,“ ukázal Blesku Tobias.
Autor: David Malík

Obchodník nereaguje 

Blesk zkusil obchodníka kontaktovat e-mailem a i telefonicky. Bez výsledku… Proto vyrazil na prostějovskou adresu, kterou má David Požár uvedenou v obchodním rejstříku. Zde ale nikdo neotevřel a promluvili jen sousedé. „Pan Požár tu už nějakou dobu nebydlí,“ řekla Blesku jedna z obyvatelek domu. Další soused její informace upřesnil: „Nebydlí tu už dva roky. Pokud vím, zmizel údajně někam na Slovensko.“

Recenze dalších zákazníků e-shopu VIVEO.cz

Zdroj Heureka.cz

■ Nela (přidáno: před 1 měsícem)

Velmi negativní zkušenost! V srpnu jsem na Viveo.cz objednala školní batoh, který mi doteď nebyl doručen. Lituji za platbu předem. Infolinka vypnutá, na e-mail reagoval pouze automat, který už teď je vypnutý, protože mi není doručena ani automatická odpověď o přijetí požadavku. Poslední a vlastně jediná komunikace byla, že nemohou moji objednávku dohledat u dodavatele a mám buď počkat 30 dní, nebo mi vrátí peníze. Požádala jsem tedy o vrácení peněz, jelikož to byla věc pro školáka. Peníze nikde, batoh taky nikde a já minus 1500 Kč. VYHNĚTE SE TÉTO STRÁNCE!

■ Anonymní uživatel (přidáno: 22. 9. 2020)

Objednala jsem aktovku. Když jsem začala řešit, že měla být doručena 25. 8., někdo mi odpověděl, že se mu stal úraz a že aktovku odesílá.... Další týden nic, musela jsem zakoupit druhou. Pán se zaručil, že aktovku předávají přepravci. Přes moji další urgenci mi 4. 9. poslali, že se nemohou spojit s přepravcem a tím pádem z jejich strany ruší moji objednávku a že se vynasnaží poslat peníze do 4 dnů. Ale 14 dní píši na mejly a již se nevrátí ani potvrzení. Telefony vypnuté a na mejly nikdo nereaguje. Takže jsem přišla o 1499 Kč za aktovku, která měla být pro prvňáčka, takže zklamání a peníze nedorazily!

Mgr. Lukáš Zelený, ombudsman Blesku
Autor: archiv

Ombudsman Blesku radí: Jak získat peníze zpět

„Prodávající má povinnost dodat zakoupené zboží. Pokud tak neučiní ve sjednaném termínu, ocitá se v prodlení. Nebyla-li doba dodání sjednána, může spotřebitel požadovat dodání zboží ihned. Prodávající je poté povinen plnit bez zbytečného odkladu, nejpozději do 30 dní,“ radí Ombudsman Blesku Lukáš Zelený.

Pokud prodávající ani tak nedodá zboží, může spotřebitel odstoupit od smlouvy a žádat vrácení zaplacené peněžní částky. „Odstoupením od smlouvy se smlouva ruší od počátku a strany si mají povinnost vrátit poskytnutá plnění. Po odstoupení od smlouvy měl prodejce paní Bartákové vrátit veškeré zaslané peníze,“ pokračuje Zelený s tím, že odstoupit od smlouvy je samozřejmě možné i prostřednictvím e-mailu. Je však třeba si jej uschovat.

Jak mají tedy rodiče malého školáka nyní postupovat? Mají podat trestní oznámení, předžalobní výzvu, nebo snad jít cestou mimosoudního řešení? „Pokud se jedná o pochybný e-shop, tak není úplně vhodné ztrácet čas mimosoudním řešením. Využít jej však samozřejmě lze, jen očekávaný výsledek se nejspíše nedostaví,“ předpokládá Zelený.

„Trestní oznámení samozřejmě podat lze, a nejspíše je to i vhodné. Ale aby mohl být někdo stíhán za podvod, musí být škoda vyšší než deset tisíc. Zde je sice škoda nižší, ale lze předpokládat, že poškozených může být více. Pak je třeba na to policii v trestním oznámení upozornit – možná už někdo další podal také trestní oznámení. Nebo lze zmínit negativní zkušenosti ostatních spotřebitelů,“ pokračuje Zelený s tím, že nejlepší bude pro rodiče zvolit předžalobní výzvu.

„Prodejce je možné vyzvat k plnění takzvanou předžalobní výzvou dle § 142a občanského soudního řádu. Zaslání předžalobní výzvy nikoho nezavazuje k podání žaloby u soudu. Ale při projednání sporu před soudem má v případě úspěchu ten, kdo vyzval protistranu předžalobní výzvou, právo na náhradu nákladů řízení. Jejím zasláním je zároveň dlužník upozorněn na možnost uhradit dluh bez dalších soudních výdajů,“ vysvětluje.

Co je mimosoudní řešení?

Rodiče chlapce mohou využít i mimosoudní řešení spotřebitelských sporů. Obecným subjektem pro řešení běžných spotřebitelských problémů, jako je tento, je Česká obchodní inspekce. Spotřebitel může zahájit řízení.

„Musí doložit svůj nárok a pokus o předchozí smírné řešení. Podnikatel je pak povinen s inspekcí komunikovat. Výsledkem by měla být vzájemná dohoda na řešení. Inspekce ale autoritativně nerozhoduje, nenařizuje, je jen práva znalou třetí stranou. Vzájemná dohoda není ani exekučním titulem,“ vysvětluje Ombudsman Blesku.

Fotogalerie
6 fotografií