Obchodní ředitel Plzeňského prazdroje Roman Trzaskalik v Hráčích: Pozor! Vesnické hospody jsou v ohrožení!
Bílá pěna, zlatavý mok... Česko je pivem tak proslulé, že všechny jeho popisy zní jako klišé. Jenže jak varují statistiky a potvrdil také obchodní ředitel Plzeňského prazdroje Roman Trzaskalik, Češi pijí o něco méně a vesnicím ubývají hospody. Jak vypadá budoucnost, prozradil exkluzivně v Hráčích.
Průměrný Čech má pořád největší konzumaci piva v celé Evropě, jde o 128 litrů na osobu ročně, ale celková spotřeba průběžně klesá. Co se to děje s Čechy a jejich láskou k pivu? „Když to srovnáme s dobou před covidem, tak ta spotřeba poklesla o 16 litrů na hlavu, což je docela dost. Co se děje? Lidé dbají na zdravější životní styl, koukají na to, co pijí, chtějí ráno být svěží a podobně. Což není špatně. Část konzumentů se i nám přesouvá k nealkoholickému pivu. To před deseti lety dělalo procento, dvě, loni nám udělalo 12 procent (prodejů v Česku – pozn. red.),“ vysvětlil v Hráčích Trzaskalik.
Prazdroj se proto soustřeďuje nejenom na to, aby bylo co pít, ale také kde. Lidé si totiž i právě kvůli covidu zvykli popíjet doma, na domácí grilovačce, se sousedy. A tak i hospody musí držet krok s dobou. „Změnilo se (pro hospody – pozn. red.) strašně moc, markantní byl zákaz kouření. Najednou to tam začalo vonět, vypadat hezky, vylepšily se záchodky, chodí tam více žen,“ zaznělo v Hráčích s tím, že Prazdroj pomáhá zvelebovat zahrádky, interiéry i sociální sítě. A zvláštní důraz věnuje čistotě WC! „Hodně jsme to řešili, před pěti, deseti lety to byl ještě velký nešvar českých hospod. Dnes už toho tolik není,“ řekl Trzaskalik.
Není to jen o pivu
Ten z kapsy vytáhl děsivé statistiky o tom, jak hlavně z českých vesnic hospody mizí. „Každý rok zavře zhruba 1200 hospod, restaurací, dalších 700 až 800 se otevře nových. Když se šířeji podíváme, kolik podniků, kde se obecně nabízí pivo, zavírá, je to zhruba 2000 ročně a dalších 2000 se otevře, jen se mění skladba. Ale vesnice jsou specifický fenomén, kde takovéto zavření zasáhne víc. Hospoda na vesnici není jen o tom pivu, tam plní společenskou funkci,“ míní. Podle zkušeností, které s Prazdrojem sdílí samosprávy, se pak lidé zejména tam, kde není třeba ani obchod, přestávají zdravit, znát, komunikovat. A hlavně se uzavírají do bublin na sociálních sítích s tím, že dříve se v hospodě věci „…probíraly, diskutovaly, člověk slyšel názory různých lidí.“
Naší odpovědí je Birell
Trzaskalik překvapivě jako zástupce společnosti, která vaří a prodává pivo, nemá problém s tím, že Češi pijí méně. „Ono je to dobře. Naší odpovědí je Birell a daří se nám to vykrývat, čímž se vracíme k samotné podstatě lidského potkávání. Pivo v Česku nikdy nebylo jen o tom, že lidé chtěli pít. Lidé chodili na pivo, protože to obnášelo nějaký pokec s kamarády nebo i s náhodnými lidmi, a to je to úžasné,“ shrnuje.
Pivař z Moravskoslezského kraje
Roman Trzaskalik absolvoval ekonomii na Technické univerzitě v Ostravě. Začínal ve společnosti Danone, kde se postupně stal ředitelem a viceprezidentem pro marketing v Saudské Arábii, Alžírsku a Maroku. Roku 2019 se stal marketingovým ředitelem Plzeňského Prazdroje. V roce 2023 se stal obchodním ředitelem. Ve volném čase se věnuje rodině, cestuje, lyžuje a hraje golf. Je milovníkem piva.
Chcete vědět, jak vypadá export Pilsner Urquell, které značky nově fungují a mají budoucnost, jak bude vypadat zdražování piva a kde pijí černého kozla se skořicí? Pusťte si celý videorozhovor!
Klikejte ve videu na témata, která vás zajímají nejvíc
00:00 – 13:59 O tom, proč Češi pijí méně piva, i o tom, proč je cestou zvelebování a podpora českých hospod.
14:00 - 18:52 O tom, jaké produkty preferují nové generace konzumentů.
18:53 – 24:06 O důsledcích rusko-ukrajinského konfliktu na vývoz a o trzích, kde ztráty vykryli.
24:07 - 27:49 O japonském majiteli a jeho vlivu na produkty a značky.
27:50 - 33:34 O hospodářských výsledcích i nutnosti zdražování.
33:35 – 39:24 O budoucnosti Radegastu, Proudu a dalších značek.
39:25 – 43:55 O udržitelnosti a nutnosti zálohovat plechovky.
44:56 - 47:00 O jeho osobnímu vztahu k pivu a o tom, proč je Pilsner Urquell výjimečný produkt.
Pořad Hráči: Pravidelně v Blesku ti, co vládnou Česku!
Blesk už čtvrtým rokem přináší čtenářům a divákům exkluzivní pořad Hráči, v němž se střídají ti, kdo v Česku něco znamenají ve sféře byznysu, politiky, managementu či showbyznysu. Pořad letos získal sříbrnou příčku v soutěži Podcast roku (kategorie: Zprávy a souvislosti). Zhruba hodinové rozhovory, které vede zkušená moderátorka politických debat i rozhovorů s vrcholnými ústavními činiteli, Vera Renovica (40), si můžete vychutnat nově každý týden na webu Blesk.cz. V tentýž den si pak jejich písemnou podobu přečtete v tištěném deníku Blesk. To vše, abychom našim čtenářům umožnili podívat se za oponu, za níž se rozhoduje o našich životech, peněženkách či budoucnosti našich dětí. Jestli chcete vědět víc o těch, kteří skutečně vládnou zemi, v níž žijete, dívejte se na Hráče na Blesk.cz! A pozor: i o prázdninách místo pauzy doručíme několik speciálních dílů, včetně toho aktuálního. Těšíme se!










Točené pivo je drahé, jiná doba, lidé pracují na směny a nemají čas chodit po hospodách.
Hospody asi ještě jdou kvůli obědům, chodí důchodci, řemeslníci - živnostníci. Jinak by už hospody zavřeno.
Hospody, automaty k životu nepotřebujeme!!