Zloději se činí nejen u nás, ale "pilně pracují" i v oblíbených turistických střediscích v zahraničí. Navíc vaše zavazadla neohrožují pouze oni. Můžete je ztratit během cesty letadlem, mohou se při nakládání poškodit nebo úplně zničit. Pojištění by vám mělo pomoci vzniklé škody co nejvíc nahradit. Které pojišťovny ho nabízejí? Na které věci se pojištění nevztahuje a co je třeba předložit při hlášení o škodě? Co vám pojišťovna uzná? - Pojistit si můžete vaše vlastní věci osobní potřeby, které se obvykle berou s sebou na cestu (např. oblečení, obuv, toaletní potřeby, hodinky, fotoaparát). u Věci, které jste si prokazatelně koupili v průběhu dovolené. - Pokud se jedná o pracovní cestu, vztahuje se pojištění zavazadel u některých pojišťoven (např. Evropské cestovní pojišťovny) i na věci patřící zaměstnavateli (počítač, mobilní telefon, drobné vzorky zboží, knihy). Co naopak neuzná? - Z pojištění jsou vyloučeny peníze v hotovosti. - Doklady, úvěrové karty, jízdenky, letenky, šeky, cenné papíry. - Šperky, věci umělecké hodnoty a starožitnosti. - Filmy, videokazety, CD a záznamy na nich uložené. Kdy máte nárok na výplatu pojistky? * Při krádeží vloupáním * Po loupežném přepadení * Při živelní katastrofě * Při dopravní nehodě * Při ztrátě během přepravy Kolik zaplatíte za pojistku? Cena pojištění závisí většinou na věku a na druhu cesty. Pojišťovny totiž rozlišují cesty turistické a cesty pracovní. U některých z nich si lze samostatně sjednat i připojištění zpoždění zavazadel. Pokud pojišťovna uzná, že vám vznikl nárok na pojistku, neproplatí veškeré ztracené či zničené věci, ale jen škodu do určité výše. Někdy po vás bude požadovat i určitou spoluúčast. Když se kufry opozdí... Většina pojišťoven v České republice nabízí i možnost pojistit si zpoždění zavazadel. Aby vám vznikl nárok na pojistku, musí být vaše zavazadla řádně zaregistrována a jejich zpoždění musí přesáhnout určitý počet hodin od vašeho příletu do místa pobytu. Zpravidla to bývá 5 nebo 6 hodin. Další podmínkou je písemné potvrzení dopravce, kterým pojišťovně prokážete dobu zpoždění zavazadel. Pojišťovny uhradí nákup nezbytně nutných náhradních věcí, a to ve výši prokazatelně doložených nákladů. Často ale jen do určité výše. Jdete ohlásit ztrátu "bagáže"? Při hlášení ztráty nebo krádeže „bagáže“ musíte pojišťovně předložit několik nutných dokumentů, jinak riskujete zbytečné průtahy. Co tedy vzít s sebou? - Doklad o pojištění. - Policejní zprávu a originály účtenek za nakoupené zboží. Pokud je už nemáte, stačí pojišťovně i podrobný seznam věcí s uvedením jejich pořizovací ceny a stáří. - Policejní protokol by měl obsahovat seznam odcizených věcí, přibližnou dobu jejich krádeže a určení místa, kde byly předměty uloženy. - Pokud vám byly věci ukradeny z auta, je třeba uvést, jestli bylo vozidlo řádně zabezpečeno. V tomto případě pojišťovny požadují i doklad z autoservisu o opravě části vozu, která byla podle policejního protokolu poškozena při násilném vniknutí. Pozor! Prokáže-li se, že byla zavazadla v autě zvenku viditelná, nemusí vám pojišťovna žádost o náhradu uznat! - Pokud ke škodě na zavazadlech dojde v hotelu, požádejte písemně provozovatele o náhradu škody a převzetí žádosti si nechte potvrdit. - Jestliže jste si sjednali i pojištění zpoždění zavazadel, přiložte k hlášení letenku nebo jiný cestovní dokument, písemný doklad od leteckého dopravce s uvedením důvodu a délky zpoždění a účty za nákup nezbytných náhradních věcí.