Last minute frčí. Letní dovolenou na poslední chvíli letos kupuje nebo koupila rekordní třetina Čechů z celkového počtu 3,5 milionu. Jsou last minute zájezdy opravdu cenově výhodné, nebo se jedná jen o reklamní trik? Na co si dát pozor, aby se z prázdninového pobytu nestala noční můra? Pozor na smlouvu! * I při koupi zájezdu v časové tísni nezapomeňte na opatrnost. Ověřte si, zda má cestovka povinné pojištění proti úpadku. Nechte si ukázat oficiální certifikát. * Pozor si dejte i při podpisu smluvních ujednání. Přečtěte si i zadní stranu smlouvy - čím drobnější písmo je použito, tím je větší pravděpodobnost, že je ve smlouvě nějaký háček. * Pozor na dodatečné poplatky! Ujistěte se, že ke konečné ceně vám cestovka nepřipočítá i palivový příplatek, poplatek za víza, za program all-inclusive, za transfery, "bakšišné" či pojištění. Zájezd se tak může prodražit až o 30 procent. * Cestovní kancelář odpovídá za služby uvedené ve smlouvě. Reklamovat je třeba na místě u delegáta (vše zdokumentovat!). Reklamace je možná i po skončení zájezdu, a to do tří měsíců: písemně a dopis poslat doporučeně s dodejkou. Náhradu škody by vám měla kancelář poskytnout bez odkladů.


Plusy a minusy "lástů" + Většinou jsou zájezdy kupované těsně před odjezdem o deset až patnáct procent levnější, asi o dva až tři tisíce proti původní ceně. Na poslední chvíli kupují zájezdy především rodiny s dětmi. Vyvarují se stornopoplatků, pokud dítě těsně před odjezdem onemocní. Řada lidí nákup dovolené odkládá i kvůli hrozbě teroristických útoků. + Pokud chcete ušetřit víc, poohlédněte se po nabídce zahraničních kanceláří. V sousedním Německu jsou ceny zájezdů o 15 až 20 procent nižší. V tomto případě je ale nutné počítat s náklady, které vzniknou při přepravě na zahraniční letiště. - V některých cestovkách se musíte smířit s tím, že konkrétní místo pobytu se dozvíte až po příjezdu. Řada firem prodává takzvané No name zájezdy, kdy zákazníkům neurčí přesně hotel. Zaručena je pouze kategorie ubytování. Pokud nemáte konkrétní ubytování vyznačené ve smlouvě, nemáte právo si pak stěžovat! - Cestovky někdy využívají stejný trik jako hypermarkety. Na letáku se přeškrtne nadsazená cena a zájezd je prodáván za akční cenu, která je stejná jako cena katalogová. Před koupí se proto vyplatí porovnat nabídku několika zájezdů různých cestovek.
Orientační ceny pobytů * Chorvatsko Dalmácie: 8 dní s vlast. dopravou, chatky bez stravy: 2490 Kč * Bulharsko Ravda: 8 dní letecky v penzionu***, bez stravy: 5490 Kč * Řecko Chalkidiki: 8 dní letecky v apartm.**, bez stravy: 5295 Kč * Itálie Rimini: 8 dní letecky v hotelu***, polopenze: 11 700 Kč * Egypt Hurgada: 8 dní letecky v hotelu***, bez stravy: 7990 Kč * Maledivy Jižní Atol Male: 10 dní letecky, v hotelu****, se snídaní: 34 990 Kč
Proč nakupovat na síti * Cestovky na svých stránkách nabídku aktualizují. * Můžete si zájezd rezervovat. Stává se, že než dojdete do pobočky, je vyprodáno. * Na síti najdete víc fotografií a podrobnější informace o ubytování a místě pobytu. * Můžete využít i kalkulačky, která vypočítá aktuální cenu včetně letištních tax a palivových příplatků. ● Výběr je pohodlnější.