Více než 250 exponátů přináší výstava čínského a japonského uměleckého řemesla v zámku Vranov nad Dyjí, která potrvá do 30. září. Většinu z vystavovaných předmětů uvidí česká veřejnost vůbec poprvé. "Přestože tyto kolekce vznikaly po dlouhá staletí, až donedávna stály poněkud mimo zájem odborníků. Teprve před několika lety započal skutečný systematický výzkum většiny inventárních fondů, který rozkrývá zajímavé skutečnosti a představuje řadu nových uměleckých děl," říkají pracovníci ze správy vranovského zámku. Co všechno zde návštěvníky čeká? Japonský porcelán Do Evropy se začal dovážet na konci 50. let 17. století. Zpočátku byl zdoben pouze modrou kobaltovou barvou pod polevou, později i barevnými emaily a zlatem na polevě. Mezi dekory vynikly především rostlinné motivy pivoněk, chryzantém či slivoní. V Evropě se mu říkalo Imari, podle přístavu, odkud bylo nádobí dováženo. Koncem 18. století obchod s japonským porcelánem polevil. Výrazného oživení se dočkal opět po roce 1854. Zájem o orientální porcelán v 2. polovině 19. století podpořily i světové výstavy v Londýně, Paříži a Vídni. V té době se k dováženým výrobkům přidaly i první ukázky japonské kameniny, především ve stylu Sacuma, zdobené pastózními emaily a zlatem na polevě. Přihrádkový email Cloisonné, neboli přihrádkový email se jako technika uplatňoval ve větší míře v japonském umění až od 40. let 19. století. a největšího rozmachu pak dosáhl koncem téhož století. Na většinou měděné jádro byly přiletovány měděné nebo stříbrné drátky a vzniklé přihrádky byly vyplněny pastou, která po vypálení ztvrdla a získala typickou barevnost podle příměsí, které do ní byly přimíchány. Po zdlouhavém broušení a leštění vznikaly zpočátku matné a později lesklé a jasné rostlinné a zoomorfní vzory, přesně podle přání většinou evropských a amerických zákazníků. Japonský lak Lakové výrobky patřily mezi první ukázky japonského umění v Evropě, které přivezli z Japonska již portugalští obchodníci na konci 16. století. Lakové práce se prokazatelně nacházely již ve sbírce Rudolfa II. a Ferdinanda Tyrolského. Japonský lak byl většinou nanášen na dřevěné jádro asi ve 20 základních vrstvách a po té zdoben většinou technikou sypaných obrázků makie, kdy do ještě nezaschlé malby byl sypán zlatý nebo stříbrný prášek. Zpočátku se do Evropy dovážely především šperkovnice a sekretáře nebo liturgické předměty, později se do šlechtických sbírek dostaly i předměty denní potřeby, jako byly šálky na čaj, čokoládu nebo kávu společně s drobnějšími krabičkami a schránkami. Čínská umělecká řemesla Předměty čínského uměleckého řemesla, jsou na evropských zámcích prezentovány pravidelně. Od počátku 17. století se začaly hojně dovážet a mnohé tamější dílny často pracovaly přímo na evropské zakázky. Z mnoha druhů a technik poutaly pozornost především textilní výrobky a výšivky a zejména porcelán. Vzbuzoval obdiv vysokou technickou dokonalostí, novostí a ojedinělostí materiálu i půvabem neobvyklých výzdobných námětů. Mezi tradiční čínské výrobky patří i práce z přírodního laku, emailérství, řezba v tvrdých i měkkých kamenech. Na výstavě převažují ukázky uměleckého řemesla 18. a 19. století, k vidění jsou i předměty ze století 17. a ojediněle i starší.