Historie lanové dopravy sahá až hluboko do starověku. Tehdy se však jednalo spíše o lanové pomůcky v nákladní dopravě, než o skutečné lanovky, jak je známe dnes. Ty zažívají rozkvět teprve od druhé poloviny 19. století, přičemž v České republice vznikla první lanovka v roce 1891. Od té doby počet lanových drah u nás vzrostl na 78 a Blesk vám dnes představí jen ty "nej"... První Praha - vůbec první lanová pozemní dráha kyvadlového systému, která vedla v Praze od dnešního Štefánikova mostu nahoru na Letnou, byla otevřena 31. května 1891. Fungovala na vodní pohon a její provoz skončil v roce 1916. Nejmodernější Janské lázně - nejmodernější lanovka v České republice - osmimístná kabinka Černohorský express - zahájila slavnostně svůj provoz 11. srpna loňského roku. Lanová dráha jede z Janských Lázní na Černou horu rychlostí až 21,5 kilometrů za hodinu. Nejrychlejší Liberec - lanová dráha na Ještěd, která zahájila provoz před čtyřiasedmdesáti lety, dosahuje rychlosti 36 km/h. Je nejrychlejší a také druhou nejstarší visutou lanovkou u nás. Prvenství patřilo od roku 1928 dnes již zrušené lanovce vedoucí na Černou horu. Nejstarší Praha - kyvadlovou pozemní lanovou dráhu na pražském Petříně zná snad každý Čech. Že se však jedná o nejstarší dosud fungující lanovku u nás, je už známo menšímu počtu lidí. Otevřena byla již 25. 7. 1891 a její trasa tehdy vedla jen k zastávce Nebozízek. Nejkurióznější Praha - krátká pozemní lanovka, která od roku 1996 spojuje dvě části pražského hotelu Mövenpick na Smíchově, je jistě nejkurióznější a zároveň nejmladší lanovkou metropole. Z dvanáctimístné kabiny, která je samoobslužná a zdarma, je krásný výhled na město. Nejkratší Praha - nejkratší a zároveň nejpomalejší lanovku s nejmenším padesátimetrovým převýšením najdete v pražské zoo. Dráha s jednomístnými sedačkami, která se rozjela v roce 1977, je dlouhá jen 106 metrů a pohybuje se rychlostí tři kilometry za hodinu. Největší kapacita Aldrov - pokud chcete mít jistotu, že nebudete čekat někde frontu na lanovku, pak se vydejte do Krkonoš. Čtyřsedačková lanovka vedoucí z Vítkovic na Aldrov, má největší přepravní kapacitu u nás. Přepraví za hodinu 2411 osob, přičemž nahoru vás vyveze za 4 minuty. Najdete ji v Krkonoších. Nejdelší Krupka - sedačková dráha, vedoucí z Bohosudova na vrchol Komáří Vížky ve východní části Krušných hor, je nejdelší visutou lanovkou bez mezistanic na našem území. Provoz 2348 metrů dlouhé dráhy byl zahájen v roce 1952, přičemž jedna jízda trvá 15 minut. Nejmenší kapacita Krasetín - lanovka, která má sto pevně uchycených jednomístných sedaček a přepraví 220 osob za hodinu, jezdí z Krasetína na Kleť. Jedna jízda trvá 15 minut. Za celou dobu existence, tedy od července 1961, přepravila již více než tři miliony cestujících. Největší převýšení Rokytnice - osobní lanovka se čtyřmístnými sedačkami, která od roku 1996 vozí pouze v zimní sezoně návštěvníky z Rokytnice na Lysou horu, disponuje největším převýšení 591 metrů. Nejmenší převýšení 50 metrů má lanovka v pražské zoo.