Soutěžilo se v kategoriích neplovoucích lodních modelů, takže námořní legendy stály pěkně v klidu na stolech v místní hasičárně, aby si je porota i diváci mohli prohlédnout zblízka a podrobně. Právě detaily jsou při bodování nejdůležitějším faktorem, který stojí tolik času a úsilí, že tvůrcům vůbec není líto, že se jejich loď nikdy nedotkne vody.

O medaile i poháry starosty se utkalo v sedmi kategoriích 103 modelů od 37 závodníků, upřesnil Karel Filip z borovanského Klubu lodních modelářů Maják, jehož aktivity jsou proslulé i za hranicí kraje.

Stavění modelů je hlavně závod s vlastní trpělivostí, schopností vnímat čas z nadhledu a neztratit přesvědčení, že hrát si má cenu v každém věku. "Naučí to člověka i rukodělné zručnosti, takže pak si umí poradit se vším," vysvětlil vítěz nejpočetnější kategorie Jiří Špinar z Borohrádku u Rychnova nad Kněžnou. V detailním měřítku 1:150, což byl rekord této soutěže, přivezl maketu Warspite, což byla jedna z nejlepších anglických bitevních lodí. Byla postavena v roce 1914, bojovala v obou světových válkách a nikdy se nepotopila.

Tvůrce jí věnoval 14 let svého života - nejdřív pět let sháněl její plány a pak stavěl, což spočítal asi na 7000 hodin. Pro tuto soutěž je důležitá věrnost originálu, autor proto hledal podklady například v anglickém a nizozemském námořním muzeu. Výsledný plán sestává z 15 listů a už sám o sobě je velkým dílem.

Špinar, povoláním biochemik, který pak 15 let starostoval, to nepovažuje za ztracený čas. Mít nějaký koníček prý je pro život důležité, proto také čtvrtstoletí vedl malé letecké modeláře. Sám také začínal s letadly, ale byla pro něho moc jednoduchá. Proto přešel na lodě - některé i plující poháněné funkčním parním strojem. Jeho žáky ovšem modelařina povznesla do takových výšin, že se tři z nich stali piloty tryskových letadel a jeden řídí vrtulník. Námořníka Špinar zatím nevychoval.

Dobrý vítr bylo před soutěží možné popřát v kategorii plachetnic, v níž zvítězil Pavel Brablc ze Zlína. V měřítku 1:100 vytvořil nejslavnější anglickou bitevní loď Victory se 102 děly. Na její palubě vybojoval admirál Nelson vítězství v bitvě u Trafalgaru roku 1805 a Anglie ji opatruje jako památku královského námořnictva.

Polygrafický odborník Brablc ji stavěl sedm let a do Borovan mohl vyplout s velkým sebevědomím, protože už předtím za tuto loď získal zlato na čtyřech mistrovstvích světa. "Bylo mým snem postavit si tento model. Teď už hledám jiné lodě, mám rozdělanou francouzskou fregatu, která bude řezbářsky náročnější," shrnul. Modelaří od páté třídy, připustil ale, že teď v 56 letech musí zvolit větší měřítko, protože na detaily hůř vidí. Victory sice ještě z naprosté většiny postavil bez brýlí, ale nakonec si je musel pořídit, protože lampy na zádi jsou opravdu titěrné.