1) Jak si vybrat zájezd, abychom neprodělali?
To je zvlášť v době ekonomické krize velice aktuální problém. Když klient přijde do cestovní kanceláře nebo do cestovní agentury a vybírá zájezd, měl by jako první vždy žádat, aby mu ukázali certifikát od pojišťovny o pojištění proti úpadku. Cestovní kanceláře ho mají běžně vyvěšený na dobře viditelném místě. Klient má navíc ze zákona právo, aby mu byl tento certifikát předložen. Na tomto certifikátu je uvedeno do kdy a u jaké pojišťovny je cestovní kancelář pojištěna proti krachu. Když si klient koupí zájezd v období, kdy je CK pojištěna, nemusí se o svoje peníze bát. Navíc se nemůže stát, že by v případě krachu (úpadku) cestovní kanceláře zůstal klient v zahraničí na holičkách. Musí se o něj ze zákona kontinuelně postarat příslušná pojišťovna.
Zásadně proto doporučujeme, aby veřejnost kupovala zájezdy pouze u pojištěných subjektů, které se mohou prokázat platných certifikátem od pojišťovny! V ČR totiž máme nedostatečnou legislativu, a tak zájezdy organizuje a prodává i spoustu nepojištěných subjektů. Například jazykové školy, zdravotnická zařízení, odborové svazy, školy apod. Podle našich analýz si až 10% zájezdů Češi vloni koupili právě od nich. Mnohé s těchto subjektů mají i vlastní katalogy zájezdů či letáky, proto jsou velice těžko k rozeznání od cestovních kanceláří. V těchto případech ale klient chráněn proti úpadku není a mohou tedy v případě nesolventnosti subjektu či nespokojenosti se službami nastat klientovi značné problémy. Ten nemá nárok na jakoukoliv finanční náhradu, kompenzaci či reklamaci podle zákona o cestovním ruchu. Ze zákona totiž musí mít pojištění proti úpadku pouze cestovní kancelář, ostatní nikoliv. Krátce řečeno, kdo se při prodeji zájezdu nedokáže nebo nechce prokázat platným certifikátem o pojištění proti úpadku od toho raděj dál!
Také v případě koupě zájezdu po internetu má internetový prodejce povinnost uvést, která cestovní kancelář zájezd realizuje, aby byl klient informovaný, se kterou cestovní kanceláří pojede. I na internetových stránkách musí být umístěna kopie certifikátu o pojištění proti úpadku.
Poznámka: Zájezdem se podle českého zákona myslí kombinace dvou a více služeb. Takže když si koupíme jen letenku, tak to není zájezd a takový prodejce nemusí být pojištěn proti úpadku.
2) Co má obsahovat cestovní smlouva, kterou klient podepisuje při nákupu zájezdu?
Kromě označení obou smluvních stran - tzn. klienta a cestovní kanceláře, označení místa pobytu, zda-li je, či není na místě doprava apod. - doporučujeme, aby si klient nechal do smlouvy maximálně specifikovat důležité body zájezdu. To znamená, jestli má být zajištěn pokoj s výhledem na moře, jak daleko má být pláž od hotelu apod. Podle hesla "co je psáno,to je dáno" se pak vyhneme dohadům, že něco bylo slíbeno ústně. Tato přesná specifikace zájezdu může být v cestovní smlouvě řešena i odkazem na číslo zájezdu v katalogu cestovní kanceláře, kde je vše podrobně uvedeno. Krátce řečeno, klient by se neměl bát požádat o doplnění smlouvy a pakliže si připlatil například za pokoj s výhledem na moře a cestovní kancelář mu toto odmítá dopsat do cestovní smlouvy, měl by klient jít jinam.
Pozor: Počet dní zájezdu neznamená počet nocí! Ze zákona se totiž prvním dnem zájezdu rozumí kalendářní den, kdy nastoupíte na zájezd. to znamená, že například odlet z ČR v 23:30 je prvním dnem zájezdu. Přílet zpět do ČR v 00:30 ráno je pak posledním kalendářním dnem zájezdu. Zájezd tak může mít třeba 8 dní, ale jen 6 celých nocí, proto doporučujeme, aby se v případech, kdy není počet nocí u zájezdu uveden, klient vždy raději zeptal na počet nocí. Byť se to mnohým klientům nezdá, tak tento způsob uvádění počtu dní zájezdu, nikoliv celých nocí, plně odpovídá platné české i evropské legislativě.
3) Jak zájezd reklamovat?
Co dělat, když služby nesplnily to, co máte uvedeno v cestovní smlouvě a co jste si zaplatili? V případě, že poskytnuté služby neodpovídají obsahu platné cestovní smlouvy, tak má klient právo na reklamaci a následnou kompenzaci či odškodnění. Doporučujeme, aby klient reklamoval nedostatky hned na místě pobytu. V případě, že nedostatky v poskytovaných službách nebyly odstraněny a vykompenzovány ke spokojenosti klienta přímo v místě pobytu v rámci zájezdu, tak klient podává po návratu do ČR reklamaci, nejlépe písemně.
Podle českého zákona je třeba podat reklamaci do 90 dní od skončení zájezdu. Reklamace se podá doporučeným dopisem adresovaným příslušně cestovní kanceláři nebo cestovní agentuře, kde se v dopise uvede, jaké služby neodpovídaly cestovní smlouvě. Doporučujeme, aby si klient nechal tyto nedostatky potvrdit přímo na místě pobytu od delegáta CK, nafotil je nebo si zajistil svědectví ostatních členů zájezdu. Tyto důkazy pak přiloží v kopii k reklamačnímu dopisu. Cestovní kancelář má povinnost na tento dopis do 30 dnů odpovědět. Pakliže klient není spokojen s odpovědí či navrženým řešením a nedojde k dohodě, nezbývá než se obrátit na soud.
Kupujete zájezd? Nenechte se napálit!
Další články naZpět
na
Právě začíná hlavní sezona prodejů letních zájezdů. Jak si vybrat, abychom se nedostali do potíží a nepřišli o svoje peníze? A co dělat, když nejsme s kvalitami služeb spokojeni? Čtenářům Blesk.cz radí Tomio Okamura, mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur.