Druhým nejčastějším úsekem z pohledu nehod s automobily je podle dat podniku úsek mezi Ortenovým náměstím a Nádražím Holešovice, kde se za pět let stalo 109 nehod. Následuje trať mezi Štěpánskou a I. P. Pavlova s 85 střety. Nehody jsou však poměrně rovnoměrně rozděleny po metropoli, deset úseků s největším počtem srážek tvoří 11 procent celkového počtu kolizí.

Nejvíce srážek tramvají s chodci podnik eviduje v úseku mezi zastávkami Štěpánská a I. P. Pavlova, kde se mezi lety 2017 a 2022 stalo 19 nehod, z toho tři smrtelné. Následuje úsek mezi Biskupcovou a Ohradou s osmi střety a trať mezi Václavským náměstím a Jindřišskou se sedmi, v obou případech se nehody obešly bez obětí na životech.

Účastníky nehod jsou zhruba ve třetině případů zahraniční turisté, kteří nejsou zvyklí na intenzivní pohyb tramvají v české metropoli. Ten je podle šéfa komunikace dopravního podniku Daniela Šabíka v Praze z hlediska počtu vozů a vypravených souprav na prvním místě z měst v EU. „Ani Berlín, ani Vídeň, ani Drážďany nevypravují ve špičkách tolik vozů jako Praha,“ řekl. Dodal, že i tak je v Praze pravděpodobnost srážky chodce s tramvají podle statistik výrazně nižší, než v Berlíně či ve Vídni.

Riskují chodci, kteří mají v uších sluchátka, na hlavě kapucu omezující zorné pole nebo se při chůzi dívají do mobilu. Z pohledu nehod s auty může podle Milana Bárty, který má v DPP na starosti mimo jiné i výcvik řidičů tramvají, za nehodu vždy pohybující se vozidlo, což klade nároky na řidiče. I když se tramvaj „otře“ o špatně zaparkované auto, může za to její řidič. „Trénujeme proto řidiče tak, aby odhalili, kudy ještě můžou projet,“ vysvětlil Bárta. Známým faktorem je také delší brzdná dráha tramvaje, která je podle něj dána fyzikálně a nic s ní nelze dělat.

Video
Video se připravuje ...

Srážka tramvají mezi Braníkem a Modřany David Malík

Časté nehody zejména v centru metropole podle zástupců podniku komplikují provoz a mají v důsledku vliv na celou tramvajovou síť. K nehodám vyrážejí dispečerská auta, kterých má podnik několik a podle Bárty se menší nehody daří vyřešit zhruba za půl hodiny. V budoucnu mají lepší průjezdnosti centra napomoci tratě plánované v horní části Václavského náměstí a kolem hlavního nádraží.

Loni podnik zaznamenal 1241 nehod tramvají s automobily a 83 s chodci, z toho čtyři smrtelné. Čísla se tak vrátila zhruba na úroveň situace před pandemií koronaviru, při které byla z důvodu menšího množství turistů a menšího pohybu lidí po městě výrazně nižší.

Fotogalerie
35 fotografií