Nejen v Praze 3, ale v celém hlavním městě probíhají práce na komunikacích. Zatímco ze zimních měsíců pokračuje celkem 13 projektů, od jara jich přibylo dalších 42, a to jsme teprve na začátku května. Nejhorší situace čeká Pražany v létě. Není se čemu divit, že kvůli opravám na komunikacích jak na Žižkově, tak v centru, volí lidé jiné trasy. Extrémem Prahy 3 je pak situace v Seifertově ulici, kde kolony aut opakovaně, hlavně v ranních špičkách, zdržují tramvaje směrem do centra. Každodenní dopravní „peklo“ trvá od 8 do 9 hodin.  

Doposud se za sebou táhla kolona aut i tramvají. Řidiči za volanty stejně jako cestující v tramvajích nabírali mnohdy zpoždění až 20 minut. Část místních se zlobila, na sociálních sítích vyvolávala zácpa pravidelně vášnivé debaty. Problému si všimla také radnice Prahy 3. Rozhodla se pro řešení, které „zachrání“ cestující MHD. Řidiči budou muset buď zvolit jinou cestu, vyrazit v méně exponovaný čas, přesedlat na hromadnou dopravu, nebo si obrnit nervy trpělivostí při čekání v koloně.

Méně parkování, ale volno pro tramvaje

Ve úterý 9. května schválila rada Prahy 3 opatření proti blokování tramvají v Seifertově ulici. Od června se zruší 10 parkovacích míst od Blahníkovy ulice po Seifertovu 63 (Hotel Ariston) a vymezí se samostatný jízdní pruh. „Parkovací místa se ubírají v zájmu plynulosti MHD – tramvajových spojů, které řádově využívá vyšší počet lidí, než kolik je vlastníků aut v dotčeném území,“ sděluje Blesku místostarosta Prahy 3 Ondřej Rut (Strana zelených).

Méně „domečků“ pro auta

Na sociálních sítích se po oznámení opatření strhla mela. Část obyvatel je kvůli úbytku parkovacích míst naštvaná. Další část obyvatel je však ráda. Petr žije s rodinou v jednom bytovém domě na Koněvově ulici. Za situace, kdy jsou prakticky každý pracovní den zpožďovány tramvaje, ve kterém cestuje velké množství lidí, musí podle Petra komunální politici přijmout rychlá opatření, která cestování MHD zpříjemní.  

„Proto realizaci řešení v podobě uvolnění prostoru pro průjezd tramvají Seifertovou ulicí, i třeba za cenu zrušení několika míst určených k parkování, vítám,“ říká. Jeho rodina se prý po několik let nemůže spolehnout kvůli zpoždění na busy do centra a z centra. Má radost, že alespoň na Seifertově bude MHD jezdit včas.

Nejsou prostředky

Kompenzovat úbytek parkovacích míst je podle místostarosty ekonomicky i technicky neproveditelné. „Počet aut v pražských domácnostech bohužel stále stoupá a není v možnostech města lidem nabízet stále nová a nová parkovací místa,“ říká Ondřej Rut, podle kterého by převis poptávky nad nabídkou míst ke stání mělo řešit město úpravou ceníku parkovacích oprávnění. Stavět se prý nevyplatí, jedno místo v hromadných garážích vychází na více jak 2 miliony korun.

„Chybí nám finance na údržbu a rozvoj bytového fondu, na financování oprav a rozšiřování kapacit školských zařízení, rozvoj sociálních služeb apod., nemůžeme si dovolit masivně dotovat majitele automobilů,“ dodává. Současné výnosy z parkovného bohužel zdaleka nestačí na budování parkovacích míst nových.   

Video
Video se připravuje ...

Dopravní zácpa ráno o všedním dnu v Seifertově ulici na Žižkově. Jan Dařílek

Fotogalerie
9 fotografií