Už 30 let mohou lidé ze všech koutů České republiky chodit do Muzea MHD v pražských Střešovicích chodit obdivovat historické tramvaje, autobusy, trolejbusy, ale i další technické vybavení. U příležitosti kulatého jubilea se navíc muzeu podařilo získat jedinečný exponát, o který usilovali od devadesátých let, tedy takřka od svého založení. Jedná se o první československý autobus s označením Praga NDO s pravostranným řízením. První série těchto autobusů byla vyrobena už v roce 1939. Vůz, který získalo Muzeum MHD, byl vyroben v roce 1948.

„Tento model autobusu je pro nás velmi cenný, je totiž poslední, který nám ve sbírce významných poválečných autobusů chyběl,“ vysvětluje Petr Malík, vedoucí jednotky Historická vozidla DPP a nepsaný ředitel Muzea MHD. „Autobus se nám podařilo koupit od pana Emila Příhody, majitele sbírky „Pragovek“. Ten měl ale z předešlých let smlouvu z Ústeckým krajem, který chtěl vybudovat muzeum právě zmiňovaných Pragovek. Minulý týden ale zastupitelstvo Ústeckého kraje od budování muzea ustoupilo, smlouvu vypovědělo, a my jsme tak konečně tento jedinečný kousek mohli získat do našich sbírek,“ popsal dlouhou anabázi Malík.

Přestože je autobus pojízdný, čeká ho řada oprav. „Především je třeba mu kompletně vyměnit všechny gumy. Styl sezení není původní, pan Příhoda autobus koupil od ROH, které sezení předělalo, my chceme jeho interiér vrátit do původního stavu, abychom s ním v roce 2025 mohli oslavit 100 let od zahájení pravidelného provozu autobusů v Praze,“ slíbil Malík.

Stavba nové výstavní haly

Není to ale jediná novinka, kterou Muzeum MHD do roku 2025 chystá. V současné době jsou jeho výstavní kapacity vyčerpány a muzeum by je rádo rozšířilo. Začátkem letošního roku proto Dopravní podnik vyhlásil veřejnou zakázku na stavbu nové haly, která bude určena právě pro expozici silničních vozidel, především pak autobusů.

„Do výběrového řízení je v současné chvíli přihlášena asi dvacítka zájemců, uzavření smlouvy očekáváme do konce letošního června. Stavba by pak měla trvat asi 20 měsíců,“ nastínil technický ředitel DPP Jan Šurovský. „Chybějící autobusy v expozici jsou nejčastěji zmiňovaným požadavkem návštěvníků, což zjistil průzkum z letošního dubna. Nová hala bude sloužit nejen autobusům, ale i pracovním vozidlům dopravního podniku a dalším technickým památkám. Zahájení stavby nové haly, která bude stát na dolním nádvoří vozovny, očekáváme v průběhu letošního podzimu,“ doplnil náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti).

Nová hala bude dvoupodlažní, přičemž spodní patro bude sloužit pro stálou expozici historických autobusů. Horní patro se pak využije jako showroom, kde budou vystavena menší silniční vozidla, která se budou v expozici střídat. Zároveň zde bude i prostor pro přednášky, semináře, či výstavy, Předpokládaná cena nové haly by měla být asi 150 milionů korun.

Video
Video se připravuje ...

Takto dopadne člověk, který se za jízdy nedrží a tramvaj prudce zabrzdí. Veronika Foltová

Fotogalerie
40 fotografií