S příchodem jara se v Praze naplno rozjely práce na komunikacích. Zatímco ze zimních měsíců pokračuje celkem 13 projektů, od jara jich přibylo dalších 42 a to jsme teprve na začátku května. Nejhorší situace ovšem přijde v době letních prázdnin, kdy si Pražané berou volno, odjíždí na dovolené a tím pádem nejsou cesty v metropoli tolik využívané. Nejinak je tomu na Žižkově.
Žižkovská Odyssea
Nejpalčivější problém představuje už od prosince havárie vodovodního potrubí v ulici Olšanská na důležité křižovatce s Prokopovou a Jičínskou. Technická správa komunikací (TSK) předpokládá, že opravy potrvají do konce června. Jen o kus dál, v ulici Jana Želivského, v místech mezi Basilejským náměstím a Koněvovou se táhnou práce už od ledna. Na inženýrských sítích se od února pracuje také v ulici Prokopova. A to není všechno, Žižkov je „rozkopaný“ ještě na dalších čtyřech místech.
Není se čemu divit, že se kvůli opravám na komunikacích jak na Žižkově, tak v centru, snaží lidé volit jiné trasy. Extrémem Prahy 3 je pak situace v Seifertově ulici, kde kolony aut opakovaně v ranních špičkách zdržují tramvaje směrem do centra. Největší dopravní „peklo“ nastává mezi osmou a devátou hodinou ráno. Zdržení bývá mnohdy i 20 minut jak pro řidiče, tak pro cestující MHD.
Rozzlobení obyvatelé
„Je to příšerné. Minule jsem spěchal ráno na vlak a kvůli zácpě nic nejelo deset minut. Vykašlal jsem se na to a z Lipanské jsem celou cestu na Hlavní nádraží i s batohem a taškou běžel,“ sděluje Blesku Jan. Také Elišku zlobí příliš časté kolony aut s tramvajemi. Ke každodenní cestě do práce musí z důvodu uzavřené stanice metra Jiřího z Poděbrad využívat tramvajovou zastávku Lipanská. „Kvůli častým kolonám mám občas zpoždění,“ konstatuje. Senior Petr si obecně všímá rok od roku rostoucí dopravy. „Praha je rozkopaná všude. Nedivím se, že jsou tu kolony,“ říká.
Historická hra pro děti a rodiče: Projdou se Prahou a seznámí se s osudy lidí poznamenaných totalitou

Řešení radnice Prahy 3
„Chtěl bych všechny cestující MHD, kteří jsou zdržováni v tramvajových spojích, ujistit, že tuhle věc neignorujeme a snažíme se jí řešit,“ uklidňuje situaci místostarosta Prahy 3 Ondřej Rut (Zelení). Jako první řešení navrhuje dočasné vymezení parkovacího pruhu od Blahníkovy ulice výše pro samostatný jízdní pruh, aby kolona od Bulhara nestála v kolejišti a tramvaje mohly projet.
„Tramvaje hodně blokují i auta odbočující ze Siwiecovy ulice doleva na Seifertovu,“ uvádí Ondřej Rut. Jako druhé řešení proto navrhuje zrušení zákazu vjezdu před VŠE, aby tato auta mohla pokračovat na světelně řízenou křižovatku v Italské. Zmenšení intenzity v dolní Siwiecově by ulevilo i autobusu 101, kterého tu také zdržují nekonečné zácpy.
„Obě řešení mají svá negativa - úbytek parkovacích míst a směrování dopravy před školu, byť vysokou,“ všímá si místostarosta Ondřej Rut. V zájmu plynulosti MHD ale podle něho účel světí prostředky. O přijetí navrhovaných opatření bude ve čtvrtek 4. května jednat komise pro dopravu a uliční prostranství rady MČ Praha 3. Zatím se však neví, zda půjde o dočasné, nebo trvalé řešení.
Účinnost přijatých opatření půjde vyhodnotit na základě dat z dispečerského systému Dopravního podniku o zpožďování tramvají. „Opatření se může podařit zavést zřejmě od začátku června, pokud tedy padne rozhodnutí," dodává Ondřej Rut.
Dopravní zácpa ráno o všedním dnu v Seifertově ulici na Žižkově. Jan Dařílek