Kontroverzní oznámení zveřejnili majitelé známého pražského bistra Marthy's Kitchen ve čtvrtek. Soubor sedmi pravidel říká, jak se mají děti a jejich rodiče v bistru chovat. Majitelé nevydali zákaz dětí, jak by se na první pohled mohlo zdát. Proto, aby rodiče s dětmi mohli přijít, vydali pravidla, která se jednoduše musejí dodržovat. „Věřte nám, že máme rádi jak děti, tak zvířata. Ale jsou místa, která jsou pro děti uzpůsobená, a to my nejsme. Jsou místa, kde se musíte s dětmi uzpůsobit vy, a to my jsme,“ uvedli na sociálních sítích. 

Přestože se bistro propaguje jako baby-unfriendly, rodiče s dětmi jsou zde vítáni, návštěvníci se svými ratolestmi musí splnit stanovené podmínky. „Vedlo nás k tomu opakované nerespektující chování některých rodičů, viz uvedené body v našem příspěvku. Nemáme špatné zkušenosti se všemi, naopak mnoho rodin s dětmi jsou našimi stálými hosty a je hezké i vidět, jak jejich děti vyrůstají, protože k nám chodí třeba už dlouho. Takže víme, že vzájemný respektující přístup možný je. Od začátku si zakládáme na tom, že nejsme proti žádné skupině lidí a už vůbec ne proti rodičům s dětmi. Vymezujeme se jen určitému a bezohlednému typu chování,” řekl pro Blesk majitel podniku a zároveň šéfkuchař Martin Petrák. 

Přebalování na stole

Podle majitele bistra kontroverzní pravidla nevznikla jen z jeho iniciativy. „Ze zpětné vazby zákazníků víme, že jim není nepříjemné, když si rodiče nejsou schopni své dítě ukáznit, utišit nebo uklidnit nebo začnou přebalovat dítě vedle stolu, na kterém oni právě jí. Většina hostů si nepostěžuje na plnou pusu, mají dost taktu ale z náznaků a diplomatické konverzace je to víc než jasné,” objasnil majitel Marthy’s Kitchen.

Sedmero

A pravidla návštěvy rodičům s dětmi opravdu myslí na každý detail. První pravidlo tak například poukazuje na přítomnost kočárku v prostoru restaurace. Ten by neměl překážet v cestě obsluze ani ostatním hostům. Ve druhém bodě majitelé upozorňují na absenci dětského koutku, dětské židličky a podobného vybavení pro děti. V dalším pak žádají rodiče, aby dítko nikdy v bistru nepobíhalo. Nežádoucí je křik a pláč. „Dítě by mělo být schopné jíst na takové úrovni, jak se v lepším podniku očekává. Boty ani zbytky jídla na látkovou sedačku nepatří,“ tak zní další bod. Pokud dokáže takto nastavená pravidla dítě dodržovat, jsou v bistru rodiče s ratolestmi vítaní. „Pokud by k nám zavítal rodič, který by nebyl schopen své dítě ukáznit dle požadavků v našem návštěvním řádu, tzn. že by jeho dítě pobíhalo po place nebo dlouhodobě plakalo a křičelo poprosili bychom ho, aby šel uklidnit dítě ven nebo ukáznil pobíhání po place. Pokud by to odmítal, požádali bychom ho, aby rychle dojedl a navštívil místo pro děti určené,” doplnil majitel bistra. 

Příspěvek na sociální síti rozpoutal v lidech různé emoce. Někteří rozhodnutí majitelů bistra chápali a respektovali. „Výtečné! Váš podnik, vaše pravidla. Rozhodně se k vám těším ještě víc,“ chválila si nová pravidla Katka. „Ukládám si a při návštěvě Prahy navštívím  už se moc těším  Dneska jsou nevychovaná děcka všude,“ přidala se s chválou Pavlína. „No konečne adults only restaurace u nás. V zahraničí je běžné, že jsou takové celé hotely, člověk má právo zvolit si klid nebo prostor s dětmi. Pro děti je tu zařízení spousta, ale pro lidi, co hledají klid dosud chyběla,“ kvitovala Renata.

Jsou pravidla agresivní?

Někteří však měli opačný názor a podnik za své rozhodnutí schytal plno hejtů. „A za dítě považujete člověka do kolika let? A jak to upatlané sezení, rozlité pití, vejití do cesty obsluze nebo hlučné chování řešíte u dospělých nebo fyzicky či mentálně postižených nebo starších, hůře mobilních a už nedoslýchavých osob?“ okomentovala příspěvek Markéta.

Zklamání pocítila i zákaznice Petra. Té se příspěvek nelíbil a označila ho za agresivní. „Stále máme mozek a respekt vůči personálu a hostům a proto víme co je vhodné a co ne a možná by prostě jen stačilo kdybyste si na dveře dali značku přeškrtlého mimina a vnímavý pozorovatel pochopí.“ „Mně je vždycky trochu smutno, když tohle české nepřátelství vůči dětem vidím. Malé dítě už nemám, ale i tak se cítím líp tam, kde jsou děti (i se svými obvyklými dětskými projevy) vítané,“ napsala Barbora. „Já pořád nechápu, že se matky se svýma děckama furt musí vnucovat někam, kde o ně nestojí. A ještě jsou ublížené že o ně nestojí. Přitom okolo je XY restaurací kde můžou jejich rozmazlený dečka na krk obsluze i hostům hodit," vložil se do diskuze uživatel Tonni. 

Nečekaná vlna reakcí

Majitele Marthy’s Kitchen jsme se nakonec zeptali, co říká na vlnu reakcí, které se po zveřejnění pravidel na sítích zvedla. „Napsali jsme spontánně a autenticky příspěvek jako každý jiný a takovou vlnu emocí jsme upřímně nečekali. Mile nás překvapilo kolik dostáváme podporujících a milých zpráv. Vypadá to, že je to ve společnosti téma, které asi bublalo pod pokličkou, jinak si takové množství reakcí nedovedeme vysvětlit,” dodal.

Fotogalerie
6 fotografií