Věčný boj o prostor, kde se denně pohybují tisíce chodců, půjde do tříměsíčního pilotního provozu. Dodržování nových pravidel bude kontrolovat městská policie.

„Kvůli tomu, že byla centrální podoblast poměrně velká, mohli si řidiči s oprávněním zkracovat cestu přes Masarykovu a náměstí Svobody. Nově bude rozdělena na tři menší podoblasti: náměstí Svobody, Joštova a Masarykova–Kobližná. Už to samo o sobě eliminuje část aut,“ ubezpečuje primátorka Markéta Vaňková (ODS).

Taxikáři mají smůlu

Abonenti, rezidenti, zásobování, řemeslníci a další poskytovatelé služeb budou mít možnost do tří podoblastí vjet výhradně od 6 hodin od rána do 10.30 hodin. „I nadále bude možné požádat o vydání individuální krátkodobé výjimky, typicky třeba při stěhování. Carsharing a taxi služby budou mít vjezd zcela zakázaný,“ upozornila primátorka.

Omezení vjezdu se nebude týkat složek integrovaného záchranného systému, vlastníků parkovacích stání, invalidů, poskytovatelů sociálních nebo zdravotních služeb a vozidel zajišťujících svoz odpadu.

Vyšší pokuty, úsekové měření?

Město bez ohledu na tříměsíční experiment plánuje i další kroky, jak „přiškrtit“ auta bez platných povolení v historickém centru. „Jde například o zvýšení pokut za neoprávněný vjezd nebo zvýšení poplatku za instalaci a odstranění botičky. Plánujeme také nechat zpracovat posouzení, zda a za jakých podmínek je možné z pěší zóny odtahovat vozidla. Prověříme i možnost instalace úsekového nebo okamžitého měření rychlosti v pěší zóně,“ řekl radní pro dopravu Petr Kratochvíl.

Náměstím Svobody nyní projede přibližně tisícovka aut denně, z toho dvě pětiny tvoří taxi a rezidenti. Oprávnění pro vjezd do historického centra má 11 tisíc vozidel a přímo na pěší zónu pět tisíc aut.

VIDEO: Pěší zónou v Brně projede denně skoro tisícovka aut.

Video
Video se připravuje ...

Pěší zónou v Brně projede denně skoro tisícovka aut. Roman Zmrzlý

Fotogalerie
5 fotografií