Nehodu, kterou způsobila Jitka R. loni 5. července na magistrále v oblasti Prahy 4, soud řeší už od ledna. V obžalobě stojí, že do policejního vozu narazila ve 150kilometrové rychlosti s 2,13 promile alkoholu v krvi. Dalo se nehodě vůbec zabránit? Na to u soudu odpovídal znalec Karel Doležal, který se zabývá právě dopravními nehodami.

Spočítal, že policejní vůz v době srážky jel asi 80kilometrovou rychlostí a mercedes řízený opilou řidičkou do něj narazil v rychlosti 150 kilometrů za hodinu. K nárazu došlo, když řidička náhle odbočila z levého do středního pruhu a narazila do levé zadní části policejní octavie. Byla to taková rána, že téměř čtyři a půl metru dlouhý automobil to zmáčklo na necelé tři metry. „To se vidí velmi málokdy, takhle zničené auto. Levé zadní kolo octavie bylo vlastně naražené až na sedačku řidiče,“ poznamenal k tomu znalec. „To byla obrovská rána,“ dodal.

Právě na zadním sedadle za řidičem seděl policista Pavel K., kterého náraz natlačil na sedadlo před ním. „Tam v podstatě nebylo místo pro toho spolujezdce,“ podotkl k tomu Doležal. Řešilo se i to, zda šlo nehodě vůbec nějak zabránit. Řidičku podle znalce rozhodně nic nenutilo ke smrtícímu manévru. „Mohla jen stočit řízení doleva, případně zůstat v levém jízdním pruhu. Nebyla nucena nějakou dopravní situací strhávat řízení doprava, v levém pruhu bylo volno,“ řekl a dodal, že měla dost času k odvrácení střetu.

Nemohl s tím nic dělat

Naopak řidič policejní octavie zareagovat nemohl. Podle znaleckého posudku mohl řítící se mercedes spatřit jen pár desetin sekundy před srážkou. „Bylo to 0,58 sekundy, za to se nedá ani reagovat, když průměrná reakční doba je 0,8 sekundy. Řidič s tím nemohl nic dělat,“ podotkl k tomu znalec.

Řekl také, že aby mohl nějak zareagovat, musel by se stihnout podívat do zpětného zrcátka a rozpoznat vůz, pak by ale reakční doba byla spíše delší než jedna sekunda. „Náraz do zadní části nemohl očekávat ani předvídat,“ dodal.

Byli připoutaní?

Už na začátku celého soudního řízení z úst advokáta Jitky R. zaznělo, jakým směrem se bude jeho obhajoba ubírat. Chtěl, aby znalci posoudili, zda byli policisté, včetně zemřelého Pavla K., ve voze připoutaní. Znalec Doležal to s jistotou dokázal určit pouze u jednoho z nich. „Řidič jediný prokazatelně nebyl připoutaný,“ uvedl. U spolujezdkyně a zemřelého policisty to nedokázal posoudit kvůli tomu, jak moc byl vůz zničen. „To nemůžu objektivně zjistit,“ doplnil.

Video
Video se připravuje ...

V ulici 5. května došlo v neděli večer k hromadné nehodě. Provoz po silnici byl ve směru z centra dočasně uzavřený. Václav Burian

Fotogalerie
67 fotografií