Podle ředitele festivalu Martina Pošty vznikly celkem čtyři varianty, jak by mohl proběhnout. „Největší výzvou bylo ustát to finančně a připravit festival tak, aby byl pro všechny návštěvníky co nejbezpečnější,“ říká. Jedna z variant byla například přesunout celou akci do virtuální reality, což se nakonec částečně realizuje u jedné z instalací.

Hlavní motiv letošního festivalu se nazývá Plan B. Bylo to téma, které organizátoři zamýšleli zrealizovat již několik let a nakonec tematicky zapadlo i do současné situace způsobené epidemií koronaviru - program bude podle Pošty zaměřený na udržitelný rozvoj, ekologii a chování člověka k přírodě.

Organizátoři chtějí využít toho, že se jedná o akci, kterou každoročně navštíví tisíce lidí, a mohou tak tato témata přinést do veřejného prostoru. „Chtěli jsme umělce vést k tomu, aby skrze svá díla nebyli příliš alarmističtí a aby samotné instalace nejen poukazovaly na problémy, ale aby umělci zkoušeli hledat různá řešení,“ vysvětlil záměr vedoucí programu Matěj Vlašánek.

Nově v Praze 7

Instalací nakonec bude celkem 15, 13 z nich tu bude mít světovou premiéru. Organizátoři se každý rok snaží přivést festival do nových lokalit, letos se rozšíří do Prahy 7. V okolí Výstaviště a Stromovky vznikne okruh, po kterém si mohou návštěvníci projít čtyři instalace.

Kromě toho budou další čtyři instalace v Karlíně a zbylých sedm po Starém Městě. Podle šéfa programu Vlašánka bude nejvýraznějším dílem jedna z instalací v Průmyslovém paláci na Výstavišti. „Jedná se o kombinaci velkolepé 3D projekce a světelného designu. Myslím si, že to bude opravdu velký zážitek,“ říká o díle španělského Studia Onionlab. Dodal, že se jedná o kombinaci, o jakou se na světě zatím nikdo nepokusil.

Oblíbený je každoroční videomapping na kostele. Poslední dva ročníky byly na kostele sv. Cyrila a Metoděje v Karlíně. Letos zde německé studio Weltraumgrafik představí hodně abstraktní dílo, které má reagovat na světovou pandemii koronaviru. „Zavede nás do děje Homérovy Odyssey nebo Odyssey od Kubricka a je to taková parafráze k tomu, že strastiplné cesty, které letos procházíme, nás můžou dovést do šťastných cílů,“ dodal Vlašánek.

Interaktivní instalace

Vyloženě environmentální téma se objeví například v holešovickém planetáriu, kde se bude promítat dílo českých umělců Radikální Kompromis. Jedná se film nebo spíše projekci, která mapuje těžbu v dolech na severu Čech a pozoruje, jak těžba mění krajinu. Film kombinuje letecké záběry se snímky hornin z elektronového mikroskopu.

Podobné dílo italských umělců, která z leteckých a družicových snímků porovnává vývoj různých míst na planetě v posledních několika desítek let a ilustruje, jak se rozšiřuje civilizace nebo kde mizí příroda. Vznikne tu i vyloženě energeticky soběstačná interaktivní instalace nazvaná Rozkvétání světla, kde návštěvníci vyloženě vyrábí svým pohybem energii a celá je tedy energeticky soběstačná.

Festival podpořil i předseda kulturního výboru pražského magistrátu Jan Wolf (KDU-ČSL), který uvítal, že umožní lidem v době, kdy jsou všichni kvůli koronaviru stále více doma, vyjít ven do ulic. „Nechceme rezignovat na to, že lidé se mají potkávat. Mám strach z toho, že se čím dál více zavíráme do ulit,“ poznamenal.

Přísná opatření

Festival však musel přijmout kvůli epidemii několik opatření. „Bezpečnost jsme intenzivně řešili s předními českými epidemiology. Maximálně jsme zkrátili čas, který se návštěvníci zdrží na jednom místě a s tím i délku instalací, které běží ve smyčce. Instalace jsou rozumně plánovány tak, že se nikdo nemusí zdržet déle než 15 minut. Plánujeme velmi přísná hygienická opatření také pro personál, který potkáte na festivalu stejně jako častou dezinfekci všech festivalových prostor. Samozřejmě počítat ale musíme se vším,“ vysvětlil ředitel festivalu Martin Pošta.

Fotogalerie
7 fotografií