Pro Čechy je podle průzkumu NN Životní pojišťovny riskantnější pilotovat letadlo než skočit padákem. „Většina lidí vidí létání ze svého pohledu jako něco z principu nebezpečného. Je to vysoko a my v sobě máme zakódováno, že když spadnu, tak to bolí, nebo to může skončit i fatálně. A když jde o malé letadlo, tak ještě hůř,“ popisuje nejčastější předsudky vůči akrobatickému létání Martin Šonka.

To, co může zvenčí vypadat jako riskování života, přitom pro profesionála může být podobné jako pro klavírního virtuóza znovu přehrát skladbu, kterou již hrál stokrát. „Akrobatické létání je pro mě něco, co dělám už dlouhé roky. V můj prospěch proto hraje trénink a příprava. Samozřejmě i pro mě by to mohlo být nebezpečné, kdybych zapomněl na nějaké základy fyziky a aerodynamiky, které každý pilot musí respektovat,“ vysvětluje šampión v akrobatickém létání.

Martin Šonka přiznává, že zažil při svém sportu chvíle, kdy byl největšímu riziku opravdu blízko. Hned když začínal v Aeroklubu v Táboře, tak viděl, jak se tam rozbila dvě letadla, ale odstrašit se od léteckého sportu nenechal. „Jednou mi v malé výšce vysadil motor a za pět vteřin jsem seděl na zemi,“ vzpomíná Šonka na jednu z nejnebezpečnějších chvil své profesionální kariéry. „Je to tak rychlé, že ani nezačnete mít strach. Prostě jsem s letadlem přistál jako s větroněm. Až na zemi jsem si uvědomil, že tohle už nechci v životě opakovat,“ říká dnes s úsměvem.

Riziko v životě

Podle rozsáhlého průzkumu NN Životní pojišťovny o představách Čechů o riziku si obecně lidé nejvíce uvědomují možné ohrožení v situacích dotýkajících se základů etiky a naší morálky. Až potom Češi řeší riziko u zdraví a bezpečí jich samotných nebo jejich blízkých. O třetí místo se dělí vnímání rizika v oblasti financí a při trávení volného času, tedy i při sportu.

Také šampión Red Bull Air Race vnímá více riziko v běžném životě. „V letadle se cítím bezpečně, protože i tak trochu uteču z toho blázince dole do volného prostoru nahoře. Riziko pro mě  naopak začíná, když odcházím z hangáru a sedám do auta, abych jel někam přes půl republiky,“ nechal se slyšet Šonka.

Nebezpečnost dopravního provozu si přitom všichni Češi neuvědomují. Jízdu v autě bez zapnutého bezpečnostní pásu označily v průzkumu NN Životní pojišťovny za velmi rizkovou pouze tři pětiny lidí. Šance na to, že řidič přežije autonehodu, je přitom podle odborných odhadů vyšší asi o čtyřicet procent v případě, že je řidič připoutaný.

Šonka také apeloval na větší přirozenou statečnost Čechů a ochotu pomoct někomu druhému, když nastane problém. „Několikrát jsem byl svědkem situace, kdy se něco nepříjemného stalo a lidé raději dělali, že nic nevidí a nejsou tam, než aby pomohli,“ vzpomíná Martin Šonka.