Čer(ve)ný Petr ve službách pražského dopravního podniku (DPP) jsou tramvaje Škoda 14T už nějaký čas. Kvůli technickým problémům a po stovkách reklamací byly v srpnu 2014 odstaveny z provozu. Po úpravách se nyní vracejí do ulic. „V provozu je nyní 34 tramvají 14T. Do konce roku zprovozníme všech 57,“ řekla Blesku Hana Pohanová z DPP. I když jedna tramvaj vyjde zhruba na 58 milionů korun, podle cestujících nejsou právě dobře odvedenou prací.

Pro trpaslíky?

„Kdo navrhl sedačky? Trpaslík?“ utahují si z nich na sociálních sítích, kde jim přezdívají Potěmkin. Podle nich jsou totiž sedačky ve vozech jen na oko. Kde jsou umístěny proti sobě, se totiž dva lidé vejdou jen velmi těžko, nemají pohodlný prostor pro nohy. „Podélné lavice cestujícím znemožňovaly plynulý pohyb a docházelo ke zdlouhavému odbavení v zastávkách,“ zdůvodnila však Pohanová změnu. Informace, že ve voze je 69 míst k sezení, je ale v praxi spíše jen přáním konstruktérů.

Břicha zastrčit, záda narovnat

Cestující třeba na facebooku vtipkují, jak nové sedačky učí správnému posazu. „Narovnat se v zádech, nohy pod sebe a tak nějak si sednete,“ píší třeba. DPP s tím ale podle svých slov nemůže moc dělat. „Měnit umístění sedadel můžeme zcela výjimečně a po dohodě s výrobcem vozidla,“ přiznala Pohanová. „Většinou dojde ke shodě, pokud zásah nemá zásadní dopad do konstrukce.“

Dlouhá cesta k nápravě

Výrobce tramvají musí při konstrukci vozidla splňovat všechny normy (ČSN) a vyhovět designerskému návrhu. Vyrobený a dodaný vůz je schválený do provozu Drážním úřadem a jakékoliv změny musí projít zkušebním provozem a opětovným schválením.

Fotogalerie
8 fotografií