Piloti „kličkují“ mezi bouřkami, letos jich přibylo. Některé nejde ani předpovědět

Autor: bud - 
14. 7. 2018
07:25

Bouřky v Česku i celé střední Evropě letos v létě komplikují leteckou dopravu. Je jich totiž více než v jiných letech a piloti tak s letadly musí doslova kličkovat, aby se jim vyhnuli. Letoví dispečeři mají v posledních týdnech opravdu náročné směny. Navíc se musí vypořádávat se stále větším počtem letadel, která nad Českem přelétají.

Léto je pro tuzemské řízení letového provozu vždy krušnější než ve zbytek roku. Nejen kvůli tomu, že kvůli dovoleným létá mnohem více letadel - běžně se nad Českem pohybuje každý den 2 600 letadel, v létě je to až 3 200. Tento rok navíc nadměrně „řádí“ také bouřky.

„Dispečeři mají více žádostí pilotů na změnu trasy kvůli bouřkám. Musejí na to reagovat a letadla tak někdy doslova mezi bouřkami prokličkovávají,“ řekl pro Blesk Zprávy Richard Klíma z českého Řízení letového provozu. Podle něj je letošní situace skutečně výjimečná už od května, a rozdíl oproti předchozím rokům je patrný i bez složitějších počtů. „S bouřkami se potýkáme každé léto, ale letos je jich opravdu hodně. Takže to letecký provoz velmi ovlivňuje,“ dodal Klíma.

Nepředvídatelné lokální bouřky

Velké výskyt bouřek potvrzují také meteorologové. „Nárůst bouřek určitě máme. Už od dubna jsou tyto měsíce v počtu bouřek nadprůměrné,“ uvedla meteoroložka Dagmar Honsová. Jako příklad uvedla oblast Praha-Ruzyně, kde se nachází letiště. V dubnu jsou tam v průměru tři dny s bouřkou, ale letos jich tento měsíc bylo hned sedm. „Jde o téměř dvojnásobný počet bouřek na jednotlivých stanovištích v Česku,“ řekla.

Podobná situace panuje v celé střední Evropě, bouřky se hojně vyskytují také v Německu, Polsku a na Slovensku. Situaci pilotům a dispečerům komplikuje i to, že letošní bouřky se hůře předvídají a často udeří nečekaně. „Jsou to většinou bouřky lokální z tepla a tedy hůře předpověditelné. Ty se dají předpovídat jen chvíli dopředu, když už je vidíme na radarových snímcích,“ vysvětlila Honsová.

Dodala, že mnohem lépe se předpovídají bouřky, které „jdou“ na studené frontě, protože se dají předpovědět s předstihem a lze odhadnout, kam směřují. „U lokálních bouřek nevíme, jestli se rozpadne, nebo naopak zesílí.“

Na letišti zasahovali cvičení psi.Na letišti zasahovali cvičení psi. | 

Efektivita jde stranou, nastupuje bezpečnost

O tom, nakolik dokážou bouřky potrápit, se v nedávném rozhovoru pro Blesk Zprávy rozpovídal také letový dispečer Josef Mokrý. Nejhorší je prý právě jejich nepředvídatelnost.

„Tam je pak všechno nenaplánované. Do pozadí ustupuje efektivita nebo ekonomika provozu a nastupuje především bezpečnost. Největší problém je, že přilétají letadla, která k nám původně letět neměla, nebo naopak naši republiku kvůli bezpečnosti opouštějí letadla do okolních zemí, které musíte zásobovat informacemi,“ vysvětlil Mokrý s tím, že situace pak bývá velmi hektická.

Nad Českem je rušno, letů přibývá

Nebe nad Českem patří k vůbec nejvytíženějším v Evropě. Jen loni tady bylo uskutečněno 853 tisíc letů letadel z celého světa, což je o dvě procenta více než před rokem. A letos to bude ještě více. 

„Jsme svědky enormního nárůstu v českém vzdušném prostoru, za první polovinu roku očekáváme cca 6% nárůst, ale nyní v červnu je meziroční nárůst skoro 10%, což by znamenalo téměř 88 000 letů v českém vzdušném prostoru za tento měsíc,“ řekl Richard Klíma s tím, že za celý rok se nad Českem očekává 870 tisíc letů.

Video Richard Klíma o řízení letového provozu v Jenči u Prahy. - Daniel Vitouš
1080p 720p 360p

Doporučujeme

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi
1080p 720p 360p
Další videa