Sobota 27. dubna 2024
Svátek slaví Jaroslav, zítra Vlastislav
Polojasno 18°C

Pivovar Bernard se navezl do hnutí #MeToo. Zesměšňuje sexuální násilí, říká expertka

Autor: ula - 
13. prosince 2017
05:40

Pivovar Bernard v pondělí rozvířil diskuzi, když zveřejnil na svém facebookovém profilu obrázek baby Jagy z legendární ruské pohádky Mrazík a k ní připojil hashtag #MeToo, spolu se sloganem „Svět se zbláznil“, který značku už provází delší dobu. Hashtag MeToo (já také) odstartoval celosvětovou kampaň proti sexuálnímu násilí, kterou spustila aféra kolem hollywoodského producenta Harveyho Weinsteina, jehož řada žen obvinila ze sexuálního obtěžování. Na profilu Bernardu se strhla půtka, zejména poté, co se Bernard proti kampani #MeToo ostře vymezil.

Na profilu rodinného pivovaru se okamžitě strhla diskuze, ve které řada lidí Bernard kritizovala, další vtip ocenili.

„Jste s*áči, Bernarda už si nikdy nedám, i kdybych měl chlastat vodu! píše jeden z rozhořčených diskutujících. „Úplně stejně tam mohla být ta krasavice, co tu kampaň začala. Jo a díky, Bernadové, že jste zůstali normální,“ reaguje naopak další.

Post z FB Bernardu odkazující na kampaň MeToo Post z FB Bernardu odkazující na kampaň MeToo | FB Bernard

„Bernard jsem měl hodně rád a i za studentských let jsem si radši připlatil těch pár korun za kvalitu, ale vaše poslední kampaně mě silně odrazují a radši teď sáhnu po jiném pivu. Vaše vysvětlení je směšné a smutné zároveň, “ píše jiný komentující. 

Pokud to, milé a věčně ukřivděné dámy, nechápete, Bernard tím naráží na naprosto nesmyslná obvinění ze sexuálního obtěžování, které dotyčné „vytahují“ po několika desítkách let a navíc bez jakéhokoliv důkazu a kolikrát s cílem se pouze zviditelnit. Je dobře, že v Česku stále existuje trošku toho "selského" rozumu a nedá se na mínění pár labilních feministek,“ zastává se značky pro změnu další komentář.

Bernard reagoval nejprve na sociálních sítích: „Není naším záměrem trivializovat takto závažné téma. Kampaň MeToo však začala řada lidí zneužívat ve svůj prospěch, kdy se snaží falešným obviněním získat odškodnění tam, kde k ničemu nedošlo. Stává se tak, že jsou označeni lidé neprávem, přičemž je jejich pověst nenávratně poškozená. S oběťmi násilných činů soucítíme a je dobře, pokud se budou bránit. Od toho jsou však soudy a právní řád.“

Video  Takto se cítí ženy! Proti sexuálnímu násilí bojují sedačkou s penisem  - youtube.com/watch?v=C6THwRu846M
Video se připravuje ...

Bernard: Poukazujeme na absurditu kampaně MeToo

Blesk.cz požádal Bernard o širší vysvětlení a o názor na nedávné ocenění časopisu Time, podle kterého se osobností roku stali všichni ti, kdo „prolomili mlčení“ a ke kampani MeToo se připojili. Zároveň jsme položili otázku, proč si pivovar myslí, že obvinění v kampani jsou falešná. Na konkrétní otázky ale Bernard odmítl reagovat, poskytl ovšem vyjádření.

„V civilizovaných zemích, do kterých Česká republika patří, existuje právní řád a soudní moc. Tyto instituce jsou zde mimo jiné proto, aby rozhodovaly, zda došlo nebo nedošlo k sexuálnímu útoku nebo obtěžování. Pokud soud dospěje ke kladnému rozhodnutí, je na místě pachatele jednoznačně potrestat. Mnohé chování, které ženy právem mužům vyčítají (osahávání, nemravné návrhy,…) jsou protiprávní, lze za ně uložit trest, ale poškozená musí podat oficiální návrh. Klíčové je, že před soudem platí presumpce neviny,“ uvedl František Čmok, marketingový manažer pivovaru.

Při kampani MeToo podle něj však nic takového neplatí. „Pokud je kdokoli během této kampaně bez důkazů označen jako násilník, získává nesmazatelný škraloup na své pověsti, kterou mnohdy celý život buduje. Řada těchto obvinění byla vznesena desítky let po údajném činu. Autenticita většiny obvinění v kampani MeToo přitom zatím není ověřená nebo jakkoli potvrzená. Poukazujeme na absurditu kampaně MeToo proto, že vede i k falešným nařčením ve snaze vysoudit odškodnění tam, kde k ničemu nedošlo,“ okomentoval.

„S obětmi skutečného sexuálního násilí hluboce soucítíme a tyto přestupky jednoznačně odsuzujeme,“ píše na samém závěru vyjádření Čmok.

Necitlivá komunikace? Odborníci se neshodnou

„MeeTo dalo prostor mnoha ženám sdělit svoje zkušenosti se sexuálním násilím a znásilněním. Některé z nich o něm dlouhá léta mlčely, z důvodů jako je stud či obava, že jim nikdo neuvěří. V Česku se rozšířila představa, že je většina takových skutků vymyšlená. Bernard svou rádoby humornou kampaní znevažuje výpovědi všech žen, které se se svým traumatickým zážitkem svěřily. Časopis the Times tyto ženy označil za osobnosti roku, pro jejich odvahu. Bernard svou necitlivou komunikační strategií odvádí pozornost od skutečného problému, kterým je to, že znásilnění za svůj život zažije každá desátá žena,“ reaguje na Bernard Johanna Nejedlová z organizace Konsent, která dlouhodobě pomáhá obětem sexuálního násilí.

Video  Každá 10. Češka protrpěla znásilnění, hlavně od partnerů a manželů. „Často je to bez křiku a pláče,“ říká Nejedlová  - Andrea Ulagová, Blesk Zprávy
Video se připravuje ...

Postu Bernardu se naopak zastala marketingová specialistka, která nepovažuje tuto komunikaci nijak za hranou. 

„Nepovažuji tuto reklamu za trivializaci podstaty MeToo, ale jako čistou
reakci na přehlcení a rozpliznutí MeToo. MeToo naopak za mne
nedokázala z komunikačního hlediska udržet svou značku, label tak, aby
to mělo hodnotu. Naprosto soudím, že závažné labelování lidí a skutků
bez odkazu na právní systém je náročné, protože není odvolatelnost
takového výroku. Není, jak se bránit. Tedy nikdo se nezastává viníka, ale
odkazuje pouze na presumpci neviny,“ uvedla Kateřina Borovanská, CEO Asociace content marketingu.

Závadné reklamy s Klausem a Černá lavina

Není to poprvé, co Bernard vzbudil svojí marketingovou komunikací ostré diskuze. Už několik stížností na pivovar obdržela i Rada pro reklamu.

„V letech 2012 a 2013 byly dvě outdoorové reklamy označeny z pohledu etického Kodexu reklamy za závadné. Obě byly součástí kampaně „Svět se zbláznil“. Jeden vizuál byl prohlášen za neetický z důvodu sexismu, druhý vizuál pak používal zobrazení veřejné autority (V. Klause), což Kodex reklamy zakazuje. Arbitrážní komise měla rovněž problém s použitím neselektivního média, kterým billboard je (tj. je přístupný i osobám, které nejsou cílovou skupinou),“ řekl Blesk.cz Ladislav Štastný, ředitel Rady. 

V letošním roce se Bernard potýkal i s kritikou své kampaně, kde použila „pin-up girls“, tedy kreslené a spoře oděné modelky. Diskutující na Facebooku nejvíce pobouřily dívky tmavé pleti, u kterých bylo napsáno Černá lavina nebo Černá 12. I na tuto kampaň obdržela Rada pro reklamu stížnost. „Tato komunikace nebyla Arbitrážní komisí posouzena jako neetická,“ uvedl však Šťastný.

Bernard na svém Facebooku nicméně na kritiku zareagoval a vydal tzv. „feministickou edici“ plakátů, na kterých měly modelky tvář majitele pivovaru. Tato reklama získala od odborné poroty třetí příčku v anticeně Sexistické prasátečko, která se snaží upozornit na sexistickou reklamu a její možné dopady na společnost.

Ani post na Facebooku s babou Jagou nepovažují organizátoři anticeny za nijak korektní. 

„Bohužel ta reklama je opravdu hrozivá. A jen prohlubuje mlčení o tématu sexuálního násilí. Oběti sexuálního násilí často čelí nedůvěře, že (ne)říkají pravdu, což je znovu traumatizující. Proto jsme v situaci, kdy je hlášeno jen cca 2 % případů znásilnění, o sexuálním obtěžování ani nemluvě. Přitom falešných hlášení znásilnění je srovnatelná míra s ostatními trestnými činy, takže falešných obvinění je minimum. Takže mě moc mrzí, že Bernard ve svých reklamách klesá stále níž a níž,“ řekla Blesk.cz Petra Havlíková z organizace Nesehnutí, která anticenu Sexistické prasátečko pořádá.