Muslimové ve vánoční reklamě pobouřili Brity. Tesco se brání: U nás je vítaný každý zákazník
Vlna nevole a stížností se v Británii snesla na obchodní řetězec Tesco poté, co zveřejnil televizní reklamu, ve které Vánoce slaví muslimské rodiny. Ženy s hidžábem ve spotu pečou krocana, typické britské vánoční jídlo, a připravují se na rozbalování dárků. Kritiky toto zobrazení Vánoc naštvalo, je podle nich neuctivé a vyzývají občany, aby v obchodě nenakupovali. Tesco si za svojí reklamou stojí.
Tesco je v Británii největší sítí supermarketů. Jejich vánoční kampaně jsou proto velmi sledované. Televizní spot s muslimskými rodinami ale připoutal ještě větší pozornost, než je zvykem – uráží totiž podle mnohých lidí Vánoce jako takové. Svátek je křesťanský, a tak jej podle kritiků nemohou slavit muslimové. Snažit se to změnit je podle nich nesprávné.
„Zajímalo by mě, jestli také udělají reklamu, kde bude bílá rodina slavit muslimské svátky… Politická korektnost tuto zemi zabíjí. V Tescu už nikdy nenakoupím,“ napsala jedna rozzlobená Britka na sociální síť Twitter. „Jak si dovolujete ukazovat muslimy ve vánoční reklamě? Vždyť neslaví křesťanské svátky!“ napsal jiný uživatel.
Společně všichni vyzývají k bojkotu značky. „Zrovna jsem viděl vánoční reklamu Tesca s muslimkami v hidžábu. To je sprosté šíření lží a propagandy. Tesco odteď bojkotuji a vy všichni byste měli udělat to samé,“ uvedl na Twitteru třetí uživatel. V anketě, ve které hlasovalo 566 lidí, 88 % respondentů uvedlo, že v Tescu už nikdy nenakoupí.
Nadávky souvisí s brexitem?
Podle serveru Newsweek jsou nadávky způsobeny vzrůstající vlnou islamofobie a xenofobie, která koresponduje s rozhodnutím Britů vystoupit z Evropské unie a omezit sílící migraci. Organizace Evropská komise proti rasismu a intoleranci ve své výroční zprávě také uvedla, že v zemi zaznamenala sílící proticizinecké nálady.
„Není náhodou, že se v Británii zvedá rasisticky motivované násilí. Nenávist a nesnášenlivost vidíme denně v novinách, na internetu a i mezi politiky,“ uvedl tehdy předseda komise Christian Ahlund. Odborník na krajní pravici Matthew Feldman k tomu dodal, že situaci ještě zhoršily teroristické útoky, ke kterým v Británii během posledního roku došlo. Výsledkem je, že každý pátý muslim si v zemi nemůže najít trvalou práci.
Podle obchodu je reklama správná
Tesco si i přes kritiku za reklamou stojí. Podle obchodu měla podpořit diverzitu a proti nenávisti naopak bojovat. „Během Vánoc je v Tescu vítaný každý a rádi ukážeme možné cesty, jak se všichni naši zákazníci můžou spojit a slavit svátky společně,“ uvedlo Tesco v prohlášení. Místo urážek by si všichni měli sednout a společně se najíst, protože jídlo je v konečném důsledku to, o co jde.
Společnost se terčem útoků za nevhodné reklamy nestala poprvé. Minulý rok se strhla diskuze poté, co Tesco v reklamě ukázalo uklízečku, které dává facku její zaměstnavatel. Tehdy obchod reklamu stáhl. Podobný krok tentokrát neučiní.
S mulsimákama by se měla udělat jen jediná věc....vyhladit do posledního !!!