Pondělí 29. dubna 2024
Svátek slaví Robert, zítra Blahoslav
Polojasno 23°C

V autobusu uhořelo 18 seniorů. Expert: Evakuaci hatí panika, jde o minuty

Autor: zzu - 
3. července 2017
19:30

Tragicky dopadla cesta zájezdního autobusu v Bavorsku, při které v pondělí uhořelo 18 seniorů. Oheň se v autobusu šíří velmi rychle, říká dopravní expert Roman Budský. Podle něj existují tři možnosti, kvůli kterým začne hořet. A k požáru může dojít i přes řadu bezpečnostních opatření. Co všechno chrání cestující, přiblížili pro Blesk.cz tuzemští dopravci.

Z autobusu, který v pondělí shořel v Bavorsku nedaleko českých hranic, zbylo po nárazu do kamionu jen ohořelé torzo. Oheň podle dopravního experta Budského postupuje velmi rychle, jde o minuty.

„Autobus začne hořet, když dojde k poškození nádrže, vytéká nafta na rozžhavený motor anebo dojde k poškození elektroinstalace. Pokud elektroinstalace začne hořet v místě, do kterého se nedá dostat hasicím přístrojem, je to za polstrováním, tak oheň autobus do pár minut úplně zničí,“ uvedl pro Blesk.cz Budský, aby dodal: „V případě německé nehody je otázka, co převážel kamion, do kterého autobus narazil. Jestli se vzňal náklad kamionu a požár potom přešel i na autobus.“

Autobus v polovině června shořel i na české dálnici D7. I tady z něj zůstalo jen torzo:

Snímač jízdy, bezpečnostní pásy, odpočinek řidiče

Požár autobusu ale není zcela běžný. Cestující jsou při přepravě chráněni řadou bezpečnostních prvků, některé nařizují české, jiné evropské předpisy. „Například nové autobusy, které provozuje RegioJet od loňského dubna, mají v bezpečnostní výbavě snímač jízdy, který dokáže vyhodnotit objekt, který by mohl ohrozit bezpečnou jízdu autobusu,“ řekl pro Blesk.cz mluvčí skupiny Student Agency Aleš Ondrůj.

Další výbava, která v autobusech nesmí chybět, jsou bezpečnostní pásy. Cestující je potom mají za povinnost zapínat. „Autobusy jsou vybaveny světelným transparentem, který na pásy upozorňuje, stejně tak to aktivně před jízdou a během jízdy kontroluje personál,“ vysvětlil Ondrůj. Stejně tak platí bezpečnostní pravidla pro řidiče. Ta upravuje zákoník práce, ale i nařízení vlády (č. 589, 165, 561, pozn. red.).

„Nejdéle po 4,5 hodinách jízdy musí řidič udělat nepřerušenou bezpečnostní přestávku v délce 45 minut, po níž může jet dalších 4,5 hodiny. Následuje denní nebo týdenní odpočinek řidiče. V součtu je to tedy 9 hodin řízení za den. Nejvýše dvakrát za týden může být tato doba prodloužena na 10 hodin,“ dodal Ondrůj s tím, že veškerá činnost řidiče se nahrává na takzvaný tachograf, měří mu i čas strávený za volantem. Na dálkové cesty pak společnosti nasazují řidiče dva a za volantem se střídají.

Podle autobusové společnosti BusLine nehoda potvrzuje náročnost a zodpovědnost povolání řidiče. BusLine například z bezpečnostních důvodů zavedl speciální autobusy pro děti. „Autobusy jsou vybaveny bezpečnostními autosedačkami, které známe z osobních automobilů, jsou určené dětem od tří do dvanácti let,“ uvedla pro Blesk.cz tisková mluvčí společnosti Nikola Bradíková.

Proč lidé z autobusu neutečou včas?

Důvodů, proč lidé při tak rozsáhlé nehodě včas neutečou, je několik. Často za to podle experta může panika, která vznikne bezprostředně po nehodě. „Někdy, hlavně když jsou to starší lidi, tak trvá, než se zvednou, než se dostanou ke dveřím, aby vůbec mohli vystoupit, pokud došlo k nárazu na předek, tak mohlo dojít k poškození předních dveří, mohli tam být zranění, mohla vypuknout panika, kdy lidé neví, kudy vystoupit. A řada z nich tam prostě zůstala,“ odhadl Budský.

„Mám takovou zkušenost jako cestující, kdy začal hořet dálkový autobus, a byli jsme rádi, že jsme stačili utéct. Řidiči se to několika hasičáky podařilo uhasit, ale motorový prostor byl kompletně zničený. Lidé opravdu začnou propadat panice, něco se děje, něco tady smrdí, musíme ven,“ dodal pro Blesk.cz Budský.

Expert pondělní nehodu přirovnává k té, která se stala přede dvěma lety ve Francii. Zemřelo při ní 42 lidí. Neštěstí nepřežilo 18 lidí ve věku 66 až 81 let, dalších třicet bylo zraněno a dva bojují v nemocnici o život. 

dandova ( 4. července 2017 09:34 )

O minuty? Řekla bych, že o vteřiny!

Zobrazit celou diskusi