Hry, čtení i kresba: Miliardy z EU míří na inkluzi Romů a znevýhodněných dětí

Autor: bud - 
5. 3. 2017
06:00

Stovky nejrůznějších projektů škol nebo vzdělávacích organizací si „sáhnou“ na peníze, které do Česka posílá EU, aby podpořila zdejší výzkum a vzdělávání. Jen na podporu integrace a inkluze už od roku 2014 zamířily bezmála tři miliardy korun a další miliardy se chystají. Část peněz podpoří také inkluzi zdravotně postižených dětí, kterou loni zavedla novela školského zákona z pera ministryně školství Kateřiny Valachové (ČSSD).

Zapojení umělců, kreativních zážitků a nejrůznějšího umění do vyučování by mělo podpořit rovné šance pro žáky ze sociálně špatného a kulturně odlišného prostředí. Alespoň to má v plánu rozsáhlý projekt Univerzity Palackého v Olomouci, na který poputuje také dotace z EU ve výši 37,8 milionu korun. Další více než čtyři miliony přispěje stát.

Tento projekt nazvaný „Kreativní partnerství pro inkluzivní školu“ zavede na základní a střední školy bez maturity speciální program, který je založen na spolupráci umělců a učitelů na výuce. „Rozvíjí klíčové kompetence, funkční gramotnost, motivaci žáků a zlepšuje sociální klima tříd,“ stojí v popisu projektu. Jeho cílem je začlenění až tisícovky Romů nebo třeba dětí z vyloučených lokalit do běžného vyučování s ostatními.

Přes tisíc projektů za miliardy

Jde o jeden z bezmála 1200 projektů, které se více či méně zabývají inkluzivním vzděláváním. Od roku 2014 na ně ministerstvo školství poslalo přes 2,6 miliardy korun, které v rámci dotací poskytla EU. Jde o jednu z priorit v rámci operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání, na kterou je v Bruselu pro Česko do roku 2020 připraveno až 24 miliard korun. Další desítky až stovky milionů na tyto projekty přispěje stát. Vyplývá to z výpisu příjemců dotací v aktuálním programovém období.

„Cílem projektů je zkvalitnění vzdělávání dětí a žáků zejména v obcích se sociálně vyloučenými lokalitami a řešení specifických situací ve společném vzdělávání dětí a žáků ze socioekonomicky znevýhodněného a kulturně odlišného prostředí,“ uvedla pro Blesk.cz mluvčí resortu Jarmila Balážová s tím, že jde jak o české děti, například z vyloučených lokalit, tak děti cizinců.

Peníze podle Balážové míří hlavně na vzdělávání pedagogických pracovníků i těch z různých organizací. Důraz se klade na to, aby byli schopni efektivně začlenit znevýhodněné děti, například Romy, do kolektivu. „Díky zvýšení jejich profesních kompetencí dochází ke zvýšení kvality vzdělávání, z čehož profitují i děti a žáci,“ dodala.

Peníze pro handicapované děti

Významná část peněz z Bruselu v následujících letech zamíří také na inkluzi dětí se zdravotním postižením a různými handicapy. Podpora této inkluze byla do ve větší míře zavedena do běžných škol v rámci loňské novely školského zákona, jejíž schvalování provázely velmi bouřlivé diskuse.

Nedávno například skončila nejnovější výzva pro podávání žádostí o dotace, která na tyto účely rozdělí celkem 300 milionů korun. A zájem o tyto peníze je velký, celkem na ministerstvu „přistálo“ 34 žádostí v celkovém objemu přes 513 milionů korun. Nyní bude resort vyhodnocovat, které projekty peníze dostanou. Dalších 700 milionů se rozděluje v rámci dvou dotačních programů podporujících obecně inkluzivní vzdělávání, a to primárně zaměřené na již zmíněné vyloučené lokality.

Peníze na podporu inkluze zatíží i český státní rozpočet. Podle odhadů Akčního plánu inkluzivního vzdělávání do roku 2018 z dílny ministerstva půjde letos a v příštím roce z daní na inkluzivní vzdělávání 2,5 miliardy korun. Loni to mělo být 410 milionů.

Doporučujeme
Další videa