České dráhy vymazaly konkurenci z jízdního řádu. Stálo je to milion korun
České dráhy už podruhé vydaly vlastní jízdní řády v knižní podobě. Chybí v nich ovšem většina spojů soukromých firem, které nejsou provozovány v rámci veřejné služby. Jde tak především o konkurenční RegioJet a Leo Express. Za „výmaz“ přitom státní dopravce zaplatil 1,05 milionu korun. Firma se brání tím, že jde o propagační materiál.
Až do roku 2015 vydávala papírové vlakové jízdní řády na železnici Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), potom ale přestala a začala je pouze volně zveřejňovat na webové stránce. Od loňska proto knižní vydání tisknou přímo České dráhy.
Chybí v nich ovšem všechny spoje soukromníků, které jsou provozovány v rámci konkurenčního prostředí, tedy bez objednávky státu. Jde především o trasy mezi Prahou a Ostravou nebo Brnem, kde své spoje provozují společnosti RegioJet a Leo Express. Místo těchto spojů jsou v publikaci jen prázdné sloupce. Někteří soukromí dopravci ale v publikaci zůstali.
SŽDC je tvůrcem jízdních řádů na české železnici a na svém webu je zdarma zveřejňuje. Stejně tak podle zákona zdarma zveřejňuje všechny datové podklady, třeba pro provozovatele internetových jízdních řádů. „Data předáváme podle zákona o dráhách bezúplatně do Centrálního informačního systému, který zřizuje ministerstvo dopravy a odkud si je může bezúplatně stáhnout kdokoliv za jakýmkoliv účelem,“ uvedl mluvčí SŽDC Marek Illiaš.
Speciální podklady bez konkurence
České dráhy si ale objednaly speciální datové podklady pro své knižní vydání, a to se zadáním, aby neobsahovaly soukromé vlakové spoje, které nejsou provozovány v rámci veřejné dopravy na objednávku státu nebo kraje. Ve výsledku tak vypadávají všechny komerčně provozované spoje, které nemají dotace. Například nové spoje soukromého RegioJetu, které od loňského prosince jezdí do Brna, zcela chybí.
Za „čištění“ a další úpravy zaplatily České dráhy 1,54 milionu korun, z toho 490 tisíc stála příprava podkladů pro jednotlivé tratě. Za roky 2016 a 2017 jde tak o celkem více než 3 miliony korun bez DPH. Blesk.cz to zjistil ze smlouvy zveřejněné v Registru smluv. Další peníze potom stál tisk, celkové náklady firma ovšem na dotaz redakce nezveřejnila. Podle vyjádření dopravce je projekt finančně vyrovnaný.
České dráhy se hájí: Je to propagace
Podnik tvrdí, že tyto jízdní řády jsou propagačním materiálem. „České dráhy stejně jako jiné obchodní firmy neuvádí ve svých materiálech propagaci komerčních produktů svých konkurentů,“ uvedla mluvčí drah Radka Pistoriusová s tím, že někteří soukromí dopravci v jízdních řádech zůstali. „Například na straně 334 u tratě 149 Karlovy Vary – Mariánské Lázně je uveden kompletní jízdní řád, a to soukromého dopravce,“ upřesnila. Vlaky na této trase na objednávku kraje provozuje společnost GW Train Regio.
Podle Pistoriusové je o tištěné jízdní řády mezi cestujícími velký zájem a jsou doslova „bestsellerem“. Třeba loni se jich prodalo bezmála 25 tisíc kusů. Jedno celostátní vydání stojí 99 korun a prodává se hlavně na nádražních přepážkách.
České dráhy přitom o řádech uvádí, že obsahuje všechny spoje v ČR. „Tradiční pomůcku pro vyhledávání spojení představuje vytištěný knižní jízdní řád vydávaný Českými drahami v celostátním provedení a několika regionálních variantách. Všechna spojení s ním máte vždy po ruce i na cestách,“ stojí na webu ČD.
Carmine ty se musíš snad červeně i potit.