Unikátní reportáž Blesku: Takhle podvádějí podomní prodejci!
Za každou cenu se chtějí dostat k vašim účtům za energie a chodí dům od domu. Podomní prodejci – zlo, které hodně lidí nemá rádo. Jak vlastně vypadá den takového kšeftaře? Blesk se v utajení dostal přímo k těmto lidem!
Přesvědčivý, neodbytný, důrazný a hlavně komunikativní! Podomní prodej asi není práce pro každého. „Ale je nám jedno, jestli máte vysokou nebo základní školu. Hlavně musíte být dobrý obchodník,“ vysvětluje mi u pohovoru v jedné pražské firmě manažer pobočky Peter, jehož parta nabízí převod energií na společnost Centropol.
Aniž by řešil, co jsem dělal dříve, či chtěl vidět nějaké doklady, osobní nebo ty o vzdělání, nabízí mi zkušební den s trenérem Radkem.
Nic moc jsem se nedozvěděl, ale i tak přicházím druhý den na pobočku. „Pojedeme na Žižkov,“ říká mi můj »trenér« s tím, že je pravda, že Praha je na kšeft složitější.
Nabízí slevy
Na vesnici je prý lepší rito. „Když se budeš snažit, vyděláš si i přes padesát tisíc za měsíc. Podle podepsaných smluv,“ slibuje pohádkové provize.
Cestou mi dává instrukce, jak se dostat k lidem. „Nejdůležitější je přesvědčit je, aby ti ukázali roční vyúčtování. Díky tomu jim můžeš nabídnout slevu a hodně lidí na to slyší,“ objasňuje hlavní fígl.
Během chvíle se díky nepozornému sousedovi dostaneme do pavlačového domu. Zvoní se byt od bytu. Přiznání, že je od firmy, která prodává pro konkrétní firmu? U drtivé většiny lidí ani omylem!
„Dobrý den, my jsme z energií. Potřebujeme mluvit s někým, na koho je napsaný plyn a elektřina. To jste vy?“ říká naučenou básničku. „Snad jen těm mladým řeknu, že jsem z Centropolu. Ti nejsou blbí,“ mrká na mě…
První zákaznice
Většina lidí se odmítá vybavovat a tvrdí, že nic nechtějí. „Jedná se nám o to, jestli už jste dostala oznámení o snížení ceny elektřiny a plynu,“ řekne s jistotou paní Růženě (92), přestože ví, že žádné takové oznámení nikam neposílal.
„O ničem nevím,“ odpovídá seniorka. „Tak my jsme tu právě od toho, abychom to dali do pořádku,“ odpovídá s úsměvem »kolega« a žádá si roční vyúčtování, které žena ochotně přinese.
Během chvilky má sepsanou smlouvu a podepisuje formulář, aniž by si ho přečetla a na něco dalšího se ptala. Přitom právě podepsala změnu dodavatele na tři roky.
Pravdou je, že na první pohled za nižší cenu. Ale podrobnosti smlouvy už ani paní ani redaktor Blesku od muže neviděli. Je v ní pokuta, pokud by se stáhla? Dodatečné poplatky? Chybí garance ceny? Ani slovo upozornění, ať si to dobře přečte…
Blesk samozřejmě vzápětí vyrazil za paní Růženou, aby ji upozornil, zda si vše dobře přečetla, a že má zákonnou možnost od všeho odstoupit.
Provize 1400 Kč!
Díky tomu, že »kolega« Radek sepsal se seniorkou smlouvu, vydělal si prý asi 1400 korun. „Záleží na odběru. Za elektřinu je to většinou 500, u plynu až 1100. Tady to bylo ale o něco míň,“ vysvětlil prodejce. „Hlavně nám jde o peníze. Když se mi daří, tak si přijdu na pěkný balík,“ smál se.
Vyjádření firmy
Peter T., manažer: „Vím, jak to u nás chodí a vše je v pořádku. Po návštěvě klienta mu volá operátor a vše je nahráváno. Zákazník ví, že jsme konkurence. Nikdy neděláme nic v jeho neprospěch. Pokud by něco nebylo v pořádku, řešili bychom to. Co se týče fixního poplatku, ten má každá společnost a my ho máme jeden z nejnižších. Ohledně věku klienta – je jedno, jestli mu je 18 nebo 90. Ke každému přistupujeme stejně."
Zatajují měsíční poplatek
Pokud bych chtěl jako prodejce pokračovat, prošel bych školením. „Budeš se učit orientovat v dokladech a dostaneš i seznam argumentů a vychytávek, které ti pomůžou prodávat,“ slibuje.
„Třeba šéf říkal, že to jednou nechal ve vesnici vyhlásit rozhlasem, a pak jen chodil a babky netrpělivě čekaly u plotu, aby podepsaly.“ V této branži je prý potřeba být přesvědčivý.
„Někteří kolegové mají žaludek na to, aby pomlouvali konkurenci. Někteří jsou sedmilháři,“ tvrdí. „Ke každé smlouvě je i fixní měsíční poplatek. Jeho výši už nikdo nikomu neřekne. My máme 30 korun, ale některé firmy i tři stovky,“ prozradil mi. Je fakt, že o 30 Kč neřekl paní Růženě ani slovo!
Tohle podomní prodejci říkají…
Jde o autentický seznam rad a vět a slovních obratů, jejichž používání doporučoval reportérovi prodejce během zaučovacího dne:
● Starým lidem je občas třeba poroučet. Jsou zvyklí z komunismu.
● Důležité je bavit se s lidmi o samotě a nenechat je dlouho přemýšlet. Pak vymýšlí blbosti.
● „Dobrý den, já jsem od energií. Potřeboval bych mluvit s někým, na koho je psaný plyn nebo elektřina. To jste vy?“
● „Já to potřebuji vědět. Je to důležité.“
● „Jedná se o to, jestli už jste dostal oznámení o snížení ceny.“
● „Jestli jste ho nedostal, tak to nevadí, my jsme tu od toho, abychom to dali do pořádku.“
● „Já mám tuto oblast na starosti.“
● „Abych vám mohl říct levnější cenu, potřeboval bych vidět vaše roční vyúčtování.“
● Pokud ho nemůžou najít: „Byl jsem u sousedky a ta ho taky hledala. Pak ho našla, a dali jsme to do pořádku.“
● „Ušetříte tolik peněz (částka). Tak já vám to tady vypíšu a budete platit méně.“ Neříkat slovo »smlouva«, lidé by mohli cuknout.
● „Určitě nás znáte z reklamy, co teď běží v televizi.“
● „Teď budeme dodávat energie i pro ministerstvo.“
● Několikrát zopakovat: „Je to důležité!“
Na Slovensku jsou důchodci chráněni zákonem, stejně jako poslanci, soudci,....protože jsou velmi ohroženou a bezbranou skupinou