Sobota 4. května 2024
Svátek slaví Květoslav, zítra Klaudie
Oblačno 21°C

Costa Concordia míří do šrotu: Technici zahájili vyzvedávání vraku

Autor: ČTK - 
14. července 2014
11:44

Odtáhnou ji do Janova. Výletní loď Costa Concordia míří na svou poslední cestu, do šrotu. Stále se ještě nalézá u italského ostrova Giglio, kde ztroskotala v lednu 2012. Nyní však bylo zahájeno její vyzvedávání.

Složitá operace s havarovanou lodí Costa Concordia začala v pondělí ráno. Vrak má být během ní skoro po dvou a půl letech od ztroskotání odtažen z útesů u italského ostrova Giglio a dopraven k sešrotování do janovského přístavu.

První fáze unikátní operace spočívá v načerpání vzduchu do zhruba tří desítek potápěčských zvonů. Celkem se dnes bude na vyzvednutí lodi pracovat asi šest až osm hodin a na závěr by měly remorkéry parník dlouhý téměř 300 metrů odtáhnout asi 30 metrů od místa ztroskotání. V dalších dnech pak díky zvyšování tlaku vzduchu v nádržích a vytlačování vody z nich loď vystoupá celkem o 12 metrů a měla by pak být schopna plavby.

Na to dohlíží celkem 500 lidí včetně 120 potápěčů a 50 inženýrů, nasazeny jsou i tři desítky lodí. Celou operaci bedlivě sledují i ekologové, kteří monitorují, zda se při vyzvedávání z vraku neuvolňují nežádoucí chemické látky nebo zbytky paliva. "Počasí nám přeje, práce běží podle plánu. Až do samého konce budeme průběh monitorovat, abychom si byli jisti, že nebude trpět životní prostředí," uvedl italský ministr životního prostředí Gianluca Galletti.

Loď pro více než 4000 cestujících, při jejíž havárii a převrácení na bok zahynulo 32 lidí, se loni v září podařilo napřímit. Odborníci nyní počítají s tím, že budou potřebovat den až dva k uvolnění vraku od mořského dna a další čtyři až pět dnů k jeho stabilizaci před asi čtyřdenní cestou do Janova.

Jihoafričan Nick Sloane, který složité vyzvedávání vraku řídí, před začátkem operace přiznal, že je lehce nervózní. "Teď se ukáže, zda byly naše propočty správné," řekl. Costa Concordia by na 280 kilometrů dlouhou cestu do Janova mohla vyrazit 21. července, v případě bezchybného průběhu vyzvedávání možná už o dva dny dříve.

Loď havarovala v noci z 13. na 14. ledna 2012. Plavidlo s více než 4200 lidmi na palubě se tehdy příliš přiblížilo pevnině a po srážce s útesem začalo nabírat vodu. U soudu se za havárii zodpovídá kapitán lodi Francesco Schettino.

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi