Sobota 27. dubna 2024
Svátek slaví Jaroslav, zítra Vlastislav
Polojasno 14°C

Boeing 777 pořád nenašli! Vyzkoušeli jsme na vlastní kůži unést dopravní letadlo!

Autor: sch - 
21. března 2014
13:10

 Desítky tlačítek, konflíků, páček, táhel a budíků. Na první pohled kabina simulátoru boeingu k nerozeznání od té skutečné. Trenažér jsme vyzkoušeli na vlastní kůži, ale na rozdíl od opravdového letadla jsme nezničili stroj za několik desítek milionů.

Boeing 737NG, jehož simulátor v Simulation of Reality jsme navštívili, je sice o něco menší verze ztraceného Boeingu 777, ale na únos stačí. A přesně to jsme si vyzkoušeli. Ostřílený profesionál, pilot Petr Minařík nás před letem naštěstí nezatěžoval přednáškou a poučením o všech hejblátkách – jednak bychom se od země odlepili nejspíš až po víkendu a navíc bychom se při teroristickém aktu už necítili jako amatéři.

Letadlo nastartované, budíky rozsvícené, pilot a já usazeni v kokpitu. Vše bylo připravené, po krátkém souhrnu toho, co budeme při letu nejvíc používat, jsme mohli odstartovat. O odlepení od země se postaral pilot, zbytek byl na mně. Protože se stále neví, jak malajský boeing zmizel, vyzkoušeli jsme několik scénářů, které mohly nastat.

Podívejte se na video:

Video Na vlastní kůži: Možné scénáře únosu letadla! - Pavel Schuster, David Malík
Video se připravuje ...

Podletíme radary

K tomu, abychom se ztratili z radarů, museli jsme klesnout těsně nad zem, do výšky zhruba jednoho kilometru. První problém byl na světě. Knipl jsem od sebe odtlačil tak vehementně, že letadlo velmi rychle nabralo obrovskou rychlost, při které by se ve skutečnosti roztrhalo. Ke snížení rychlosti jsem musel letadlo srovnat. Při mém manévru ale došlo k takovému přetížení, že by se letadlo rozpůlilo. Dvakrát za sebou.

amatér vs. letadlo – 0:1

Přistaneme na moři

Když se mi napotřetí povedlo dostat letadlo do výšky, kde nás nezachytily radary, byli jsme tak daleko od pevniny, že jsme museli přistát na moři. Ostatně to by – v případě, že by došlo letadlu palivo – byla jediná možná varianta, jak se zachránit. S velkou ústní podporou Petra Minaříka jsem snížil rychlost, vyrovnal s horizontem a s letadlem klesl tak pomalu, že se mi na vodě povedlo přistát.

amatér vs. letadlo – 1:1

Rovnou na ranvej

A protože jsme – jakožto únosci amatéři – chtěli opravdu přežít, naplánovali jsme přistání na ranveji. Vše šlo hladce do doby, než pilot řekl, že už to nechá na mně. Prolétnout nad ranvejí jsem zvládl, otočit letadlo o 180° do protisměru také. Ovšem hlídat výšku, rychlost, klapky, podvozek, brzdy a ještě kniplem rovnat letadlo na ranvej – to je pro začátečníka opravdu oříšek. Tragicky jsme zahynuli 200 metrů před ranvejí.

amatér vs. letadlo 1:2

Suma sumárum

Ukrást letadlo ve vzduchu není nic příliš složitého. Při troše důvtipu dokážete vypnout autopilota a s letadlem to nasměrovat tam, kam potřebujete. Ovšem už samotné ostřejší manévry jsou jen a pouze pro opravdové odborníky. Proto se nelze domnívat, že by malajské letadlo unesl někdo z běžných cestujících.

Nepřistál by ani nadšenec

Profesionální pilot Petr Minařík, se kterým jsme letěli, nám potvrdil, že by s dopravním letadlem amatér ani nadšenec nepřistál.

Jak mohlo letadlo zmizet?

„Ty možnosti jsou podle mě dvě. Buď to byla technická závada, anebo únos.“

Jak mohlo takhle dobře zmizet, pokud vyloučíme havárii?

„Boeing 777 je poměrně velké letadlo, takže je zapotřebí dostatečně dlouhá ranvej a případně obrovský hangár, kam by se dal schovat.“

Trochu se po něm slehla zem.

„I kdyby letadlo havarovalo do moře, rozpadne se na tolik kusů, které se nikdy nepotopí, že by se muselo najít. Zatím ale není nikde“

Kdo s tím dokáže odletět a přistát?

„Letět letadlem by zvládl asi i fanoušek do letectví. Ale co se týká přistání, nedokážu si představit, že by s tím přistál.“

Jak s letadlem můžu zmizet?

„Pokud vypnete odpovídač a dispečeři vás ztratí, může vás sledovat primární radar. Klesnutím pod pokrytí radaru zmizíte i z něho.“

Začínali v paneláku

V roce 2008 se sešla partička fanoušků a postavila v panelovém domě v jednom z bytů letecký simulátor. Zabral celý byt. O šest let později je to největší simulátorové centrum v ČR. „Kromě Boeingu 737 máme dneska stíhačku F16, malé sportovní letadlo, formule a dokončujeme ponorku z 2. světové,“ řekl ředitel společnosti Radek Topinka.

Boeing 777-200ER společnosti Malaysia Airlines s 239 lidmi na palubě se ztratil asi hodinu po startu. Z Kuala Lumpur odletěl 8. března v 0:41 místního času. Let MH370 měl podle plánu cíl v Pekingu v 6:30 po cestě dlouhé 4350 kilometrů. Jenže po půl hodině ve vzduchu někdo v kabině záměrně vypnul postupně komunikační přístroje a s letadlem bylo ztraceno spojení. Nějakou dobu bylo sice vidět na sekundárním radaru, pak se ale ztratilo úplně. Údajně se boeing odklonil od původní trasy a zamířil do indického oceánu, ve vzduchu byl zhruba ještě čtyři hodiny, za které mohl zvládnout okolo tří tisíc kilometrů.

Video Věštec Plamínek: Boeing 777 unesli piloti a všichni jsou mrtví! - Ladislav Leimer, Petr Soukup
Video se připravuje ...

Video Záhada zmizelého letadla Boeing 777. Co se stalo? - Tomáš Polák, Reuters
Video se připravuje ...

morisejko ( 7. dubna 2014 08:07 )

zavisi v co veris . mam vieryhodnu informaciu je to bol unos

hu2hu ( 21. března 2014 15:07 )

Až na titulek je to docela zajímavý článek. Každopádně lepší, než informace od věštce.

Zobrazit celou diskusi