Sobota 27. dubna 2024
Svátek slaví Jaroslav, zítra Vlastislav
Polojasno 14°C

Sobotka a Ťok vyhlížejí první rychlovlaky. Kdy se v Česku začnou stavět tratě?

Autor: Jaroslav Šimáček - 
22. května 2017
17:30

Česko by se rádo zařadilo do klubu vyspělých zemí a přišlo s vlastními tratěmi pro rychlovlaky. Vláda premiéra Bohuslava Sobotky (ČSSD) poprvé projednala a schválila plán, jak na to. Jakkoli má řadu otazníků, vládní představitelé přesvědčují, že jde o posun vpřed a historický okamžik. Intenzivně se prý jedná především s Německem. Jenže na první výkop do země si budeme muset patrně ještě několik let počkat.

Je to poprvé, co se takovým materiálem vláda zabývala, pochvaloval si ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). „Historicky poprvé na úrovni Vlády ČR jsme projednali koncepční materiál, který se týká rozvoje rychlých železničních spojení v ČR,“ uvedl i premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD).

Pondělní rozhodnutí vlády podle něj dává najevo, že v příštích letech chce jít Česko cestou výstavby nových vysokorychlostních koridorů na hlavních úsecích a cestou jejich doplnění konvenčními železničními tratěmi s vyššími rychlostními parametry. Kde se začne? „Velmi intenzivně jednáme s Německem o propojení Praha – Drážďany – Berlín,“ podotkl premiér.

Co může zdržet výstavbu?

Jednání je jedna věc, realizace druhá. Kdy se vůbec poprvé bude moci kopnout do země a skutečně stavět vysokorychlostní trať, se podle ministra Ťoka neodhaduje úplně snadno. Schválený materiál ale přináší to, že je možné od teoretizování přejít ke konkrétním krokům, míní ministr.

„Koncepci rozvoje rychlých spojení máme, kdy budeme kopat do země, záleží na důležité věci – a to je na nějakém zákonu, který chystáme pro urychlení dopravní infrastruktury. Pokud ho neuděláme, tak nám to bude trvat možná deset patnáct let. Když ho uděláme, tak jsem přesvědčen, že to může být mnohem rychleji,“ řekl Ťok novinářům.

Ministr se cítí vázán i doporučením Poslanecké sněmovny, aby se usilovalo o rychlosti 300 až 350 kilometrů za hodinu. „Alfou a omegou pro nás je ekonomika a to, abychom stavěli rozumné věci na vzdálenosti, které jsou u nás v ČR,“ podotkl.

První trať z Prahy do Drážďan

Nyní přitom probíhá studie proveditelnosti trasy Prahy do německých Drážďan. Ťok prý má informace z německého ministerstva dopravy, že tato studie vychází a česká větev se mohla stát ve spojení Drážďany – Ústí nad Labem – Praha do statutu naléhavých potřeb. „Tím pádem bychom se dostali o notný krok dopředu v realizaci tohoto důležitého ramene,“ říká.

Ťok potvrzuje, že jde o první trať, kterou vláda chtěla realizovat. „První trať, kterou se chceme zabývat, je propojení Berlína přes Drážďany na Prahu,“ uvedl ministr a dodává: „Druhá ta trať, která je důležitá, je mezi Brnem, Prahou, potom na Břeclav a dále na Ostravu, tam se rozdvojí,“ popisuje ministr. Problémy s touto trasou jsou však nyní při jejím vedení skrze Vysočinu a Středočeský kraj, Ťok však věří, že se brzy vyřeší.

budybad ( 22. května 2017 19:47 )

Je to k smíchu jak čt1 dnes jede.Dnes měl hlavní slovo odeesák,a zase všechno bylo jejich zásluhou a o budoucnosti mlžil a mlžil,dnešnní vláda neudělala nic dobře atd. Kde ti parchanti chtějí vzít peníze na to co slibují když jim EET nevoní.Už by měli tu modrou bednu zavřít, tím by se ušetřilo.Pak že Babiš ovlivnuje média.

aIIahakbar ( 22. května 2017 18:59 )

Ještě před Vánoci tvrdil zdenekk v rozhovoru pro Bohnický ústavní časopis, že by se rád jednou stal pražským primátorem. Teď udělal z politiky krok zpět. Dvacetiletý slabozraký autista Mikuláš „Miki“ Kopas (alias zdenekk, ignotus, informatik, partyzánka.michel, Hunt, rego a mnoho dalších nicků) skončil v TOP 09, díky které se stal slavným pitomcem na diskusích Blesku. Angažovat se chce jako nestraník, protože prý v současných stranách není prostor pro jeho slaboduchý názor. Více na http://www.blesk.cz/clanek/zpravy-politika/467684/miki-proslul-tykackou-se-schwarzenbergem-mlady-aut ista-v-top-09-skoncil.html?utm_source=blesk.cz&utm_medium=copy

lisakjirka ( 22. května 2017 18:03 )

Jak to budou stavět jako dálnice tak to už v Evropě ty vlaky dávno jezdit nebudou a bude jiný způsob přepravy !!!

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa